۰ نفر

مواد غذایی که برای تقویت موها مفید است

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
کد خبر: 578462
مواد غذایی که برای تقویت موها مفید است

وقتی دچار ریزش مو می شویم دنبال راهی جهت تقویت موهای خود و جلوگیری از ریزش مو هستیم، در این گزارش می توانید راه های تقویت مو را بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ مو یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی چهره افراد به حساب می آید و نقش آن در ایجاد اعتماد به نفس بر کسی پوشیده نیست. عوامل مختلفی مانند داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی بر روی ضخامت و تراکم موها تاثیر می گذارند. برای داشتن موهایی پر پشت و زیبا و تحریک رشد موی خود به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید ومواد غذایی توصیه شده در این بخش از بهداشت و سلامت را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بهترین مواد غذایی برای پرپشتی و تقویت مو

پوست سر به مواد مغذی متعددی نیاز دارد تا موها خوب رشد کنند و سالم بمانند پس به جای اینکه هزینه های زیادی را صرف خرید انواع شامپوها، رنگ مو، سرم مو و... نمایید، غذای مفید زیر را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

جوانه ی گندم

جوانه ی گندم سرشار از ویتامین های گروه B می باشد و ویتامین های گروه B نیز برای رشد و حفظ زیبایی موها بسیار موثرند.

تخم مرغ

زرده ی تخم مرغ سرشار از ویتامین A می باشد و موجب احیای بافت های پوست سر شده و درمان طبیعی و زیبا کننده ی موها است.

انواع توت ها

انواع توت ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و دارای ویتامین سی می باشد و با ترکیبات مفید و ویتامین هایی که دارد، باعث تقویت مو و رشد بیشتر آنها می شود.

اسفناج

اسفناج دارای مواد مفید و مغذی مانند فولات، آهن و ویتامین های A و C است که نقش زیادی در تقویت موها دارد.

اسفناج

غذاهای سرشار از پروبیوتیک

ماست، کفیر و غذاهای سرشار از پروبیوتیک برای بهبود روده مفید است. بهبود عملکرد روده ارتباط مستقیم با سلامت و تعادل pH پوست کف سر دارد.

ماهی

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی تن منابع خوبی از پروتئین، سلنیم، ویتامین D3 و ویتامین های Bو اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با تقویت مو ارتباط دارند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است، بتاکاروتن نیز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که با سلامتی مو ارتباط دارد.

سیب زمینی شیرین

آجیل ها

کنجد و آجیل ها منابعی غنی از مواد معدنی مانند منیزیم و منابع خوبی از ویتامین E و آهن هستند که برای رشد و درخشش مو مناسبند.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یک منبع غنی ویتامین C و A بوده و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود که محافظ طبیعی موهای شما در مقابل استرس اکسیداتیو است و سبب رشد مو و تسریع در تولید سبوم و سالم ماندن آنها می شود.

سویا

یکی از ترکیبات موجود در سویا اسپرمیدین است که فاز رشد موهای فعال به نام فاز آناژن را طولانی می کند.

آب نارگیل

آب نارگیل منبعی از مواد مغذی است که آب مورد نیاز بدن، پوست و پوست کف سر را تامین می کند و از مو در برابر تنش های محیطی روزانه محافظت می نماید.

حبوبات

حبوبات منبع فوق العاده ی ویتامین B و آهن، بیوتین و فولات وزینک بوده و برای درخشندگی و رشد سریع موها و جلوگیری از ریزش موها مفید است.

میوه های حاوی ویتامین C

میوه های حاوی ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدانی عمل کرده و برای جذب آهن که برای جلوگیری از ریزش مو ضروری است، لازم هستند.

هویج

هویج دارای ویتامین آ بوده و برای تولید سبوم مو و داشتن موهای سالم و براق مفید می باشند.

کاکائو و شکلات تلخ

برای داشتن موهای براق و شاداب از کاکائو و شکلات سیاه استفاده کنید که میزان هموگلوبین ها و اکسیژن رسانی به موها را افزایش می دهند.

گوشت

گوشت سرشار از پروتئین و آهن است که به رشد، ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. کمبود پروتئین و آهن سبب ریزش موها می شود.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها منبع مهم ویتامین های گروه B نیز هستند که برای سلامت موها حیاتی هستند اما بهتر است برای استفاده از فواید کربوهیدرات ها از نوع تصفیه شده آنها استفاده نمایید.

مواد غذایی غنی از اسید فولیک

مواد غذایی غنی از اسید فولیک مانند دل و جگر و قلوه و سنگدان مرغ، سفیده ی تخم مرغ، حبوبات، بادام و آجیل ها و... برای تقویت و رشد مو بسیار مفید هستند.

موادغذایی غنی ویتامین D

براساس تحقیقات صورت گرفته موادغذایی غنی ویتامین D مانند ماهی، تخم مرغ، ماست و...به رشد مو کمک می کنند.

گیاهان دارویی برای تقویت و نریختن مو

برخی از گیاهان دارویی برای تقویت و رشد مو عبارتند از:

آلوئه ورا

برای رشد موهای جدید خود و پیشگیری از ریزش مو از آلوئه ورا استفاده کنید تا در رشد موهای جدید کمکتان کند. ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی پوست سرتان بمالید و آن را ماساژ دهید.

چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان و کافئین بوده و ریزش مو را کاهش و ضخامت مو را افزایش می دهد. این ماده اغلب در شامپوها و نرم کننده ها برای تقویت مو به کار می رود. همچنین چای سبز حاوی اسید آمینه های مفیدی است که به تقویت مو کمک می کند.

بابونه

بابونه برای تغذیه و ترمیم پوست سر و تقویت رشد مو مفید است. پس از شستن موها و استفاده از نرم کننده، موهایتان را با بابونه دم شده شست وشو دهید.

حنا

حنا با خواص ضد باکتریاییبرای سلامت کلی موها بسیار مفید است. برگ های حنای پودر شده را با آب مخلوط کنید؛ سپس خمیر به دست آمده را روی موهای خود بمالید و بعد از چند ساعت موهایتان را با آب بشویید.

آویشن

آویشن ضدعفونی کننده و ضدقارچ است و فولیکول مو را تحریک و رشد مو را تقویت می کند. می توانید موهایتان را با آویشن دم شده بشویید یا از روغن آن استفاده کنید اما روغن آویشن را پیش از مصرف با روغن حامل مخلوط کنید.

جعفری

جعفری سبب تولید کراتین و تقویت کلاژن پوست سر و رشد مجدد مو می شود. جعفری را آسیاب کنید و با آب، آن را به شکل خمیر در آورید و به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا سبب تحریک جریان خون و رشد مو را تقویت می کند. می توانید جینکو بیلوبا را به صورت موضعی مصرف کنید، اما بهتر است دم نوش آن را بنوشید.

رزماری

روغن رزماری خالص به گردش خون کمک می کند و رشد مو را افزایش می دهد. مصرف موضعی رزماری سبب رشد مو می شود.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی، با التیام پوست سر، فولیکول های مو را نیز تحریک می کند و به رشد مو کمک می کند. نعناع فلفلی غالباً به شکل روغن روی پوست سر استفاده می شود اما به شکل دم نوش نیز مصرف می شود.

گیاه دم اسب

سیلیس موجود در گیاه دم اسب، در کاهش ریزش مو بسیار مؤثر است. برای استفاده از فواید این گیاه، می توانید آن را به عنوان مکمل یا محصولات حاوی این گیاه را مصرف کنید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس خاصیت ضد باکتریایی دارد و پوست سر را پاک سازی می کند. اسطوخودوس معمولاً به شکل روغن و به صورت موضعی به کار می رود، اما می توانید دم نوش آن را نیز بنوشید.

گزنه

گزنه، سبب افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت ساقه مو می شود. گزنه را آسیاب و با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی موهایتان بمالید.

جینسنگ

جینسنگ به دلیل تحریک گردش خون کمک و برای رشد مو مفید است. عصاره جینسنگ ترمیم فولیکول مو تأثیر مثبتی دارد.