۰ نفر

استفاده از عطر چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 578099
استفاده از عطر چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

استفاده از عطر و ادکلن تنها برای خوشبو کردن بدن مناسب نمی باشد، بلکه استفاده از عطر فواید مناسبی برای سلامت جسم و روح دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ یکی از مهمترین ارکان بهداشت فردی پیشگیری از بوی نامطبوع عرق است. استفاده از عطر ساده ترین راه برای خوشبو شدن بدن است البته استفاده از عطر و ادکلن در کنار پاکیزگی به نتیجه خواهد رسید. استفاده از عطر علاوه بر خوشبو نمودن بدن، فواید دیگری نیز به همراه دارد و موجب افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه می شوند. در این بخش از بهداشت و سلامت به فواید بی نظیر عطر زدن اشاره می کنیم تا دریابید که چرا امروزه عطرها و دئودورانت ها محبوب هستند و جای خود را درمیان افراد بازکرده اند.

اعتماد به نفس را افزایش می دهد

عطر زدن به لباس های مهمانی به احساس خوشایند شما بیش از پیش کمک می کند و اعتماد بنفس تان را بالا می برد بنابراین همیشه قبل از خروج منزل کمی عطر به لباستان بزنید تا سایر افراد از این حس خوشایند بهره مند شوند.

سبب ایجاد بوی خوش می شود

عطرهای بوی خوشی دارند و ما از آنها برای خوشبو شدن استفاده می کنیم. وقتی بدن شما بوی چندان مطلوبی ندارد استفاده از عطر می تواند این بوی نامطلوب را بپوشاند و بوی خوش و دلپذیری به بدن شما بدهد البته استفاده از عطر بعد از حمام و زمانی که بدن تمیز است، اثر و ماندگاری بهتر و بیشتری دارد.

خلق و خو را بهبود می بخشد

یکی از مزایای اصلی استفاده از عطر، تقویت روحیه است. عطر به بهبود روحیه شما کمک می کند و می توانید با استفاده از آن خلق و خوی خود را منعکس و آن را بهتر جلوه دهید. عطرها با رایحه های مختلف حالات متفاوتی به شما می دهند متناسب با مراسم عطر را انتخاب تا بتوانید روحیه مناسبی داشته باشید.

به جذابیت شما کمک می کند

حس بویایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه است و بعضی اوقات، به راحتی می توانید به دلیل حس بویایی جذب دیگران شوید یا دیگران را مجذوب خود کنید زیرا عطرها سرشار از فرمون هستند و باعث جذابیت افراد می شوند.

غرایز جنسی را تقویت می کند

بسیاری از عطرها بعضی اوقات مانند داروی مقوی غرایز جنسی عمل می کند. انواع خاصی از عطرها حاوی فرومون هستند که به دلیل دارا بودن خاصیت تقویت غرایز جنسی دیگران را جذب می کند.

سلامت بدن را ارتقا می دهد

هیچ مدرک علمی مبنی بر اثرات تقویت بدن با استفاده از عطر وجود ندارد با این حال، عطر به تقویت روحیه کمک می کند که می تواند استرس و سایر مسائل مربوط به اضطراب را از بین ببرد.

خاطرات را یادآوری می کند

عطرها می توانند محرک خوبی برای خاطرات شاد باشند. برخی افراد تمایل دارند با عطرهای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند و بسیاری از خانم هایی که عطر مادرشان را می زنند این کار را برای زنده کردن خاطراتشان انجام می دهند. هر وقت مسافرت می روید عطرهای جدیدی بخرید و آنها را امتحان کنید. عطرهای مختلف به شما کمک می کنند تا آن لحظات را دوباره به یاد آورید.

آرامش روح تان را بهبود می بخشد

عطرها فواید آرامش بخشی و درمانی زیادی دارند. عطر مرکبات ، گل ها به آرامش ذهن و آرامش بدن و کنترل سطح استرس کمک می کند

بی خوابی را درمان می کند

یکی دیگر از اثرات درمانی عطر این است که به شما کمک می کند شب بهتر بخوابید. عطرهایی که حاوی روغنهای ضروری هستند، می توانند به آرامش شما کمک کنند.

سردرد را بهبود می بخشد

شاید متعجب شوید یکی دیگر از اثرات درمانی عطر رفع سردرد است با این حال، نباید از عطرهایی که حاوی روغنهای ضروری هستند استفاده کرد چون ممکن است موجب بدتر شدن سردرد شود.

استرس را کاهش می دهد

همه افراد روزانه استرس زیادی را به دلیل شغل، زندگی و ...تحمل می کنند و شاید تا به حال راه های گوناگونی را برای رفع استرس امتحان کرده باشند اما همانطور که با خاصیت آرامش بخشی عطر آشنا هستید استفاده از آن تا حد زیادی استرس را کاهش می دهد.

محبوبیت را افزایش می دهد

افرادی که به عطر زدن اهمیت زیادی می دهند، ناآگاهانه محبوبیت آنها در بین دیگران افزایش می یابد.همانطور که می دانید استفاده از عطر باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود خلق و خو می شود و همه این ویژگی ها محبوبیت افراد را افزایش می دهد.

آروماتراپی ؛ استفاده از عطر یک روش درمانی است

در طب سنتی از رایحه و عطر برای درمان استفاده کرده که به آن رایحه درمانی یا آروماتراپی می گویند. استنشاق یا بوییدن ماده معطر در آروماتراپی سبب بهبود و التیام ناراحتی های روحی و جسمی می شود. در این روش از برخی گیاهان و روغن های ضروری خوش رایحه جهت درمان بیماری ها استفاده می شود. مبنای علم رایحه درمانی را روغن های چرب معطر تشکیل می دهند که دارای خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی هستند. بیشتر رایحه های خوش اثر ضد استرس دارند و به آرامش بیشتر ذهن و جسم شما کمک می کنند. پس اگر از استرس و عصبی بودن رنج می برید می توانید از رایحه های معطر در محیط زندگی خود استفاده کنید.

فواید عطر زدن از دید اسلام

پیامبران و امامان به عطر زدن سفارش کرده اند و عطرزدن و به کار بردن بوی خوش سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) است. در دین اسلام سفارش شده است که در زمان عبادت تمیزه و پاکیزه باشید و عطر را فراموش نکنید زیرا به کار بردن عطر از آداب پیامبران است. در ادامه این بخش از  احادیثی از پیشوایان دین اسلام درباره عطر زدن آورده ایم:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله :

    اَلطّیبُ یَشُدُّ القَلبَ؛

    بوی خوش قلب را تقویت می کند. ( کافی، ج6، ص510، ح6)

امام صادق علیه السلام :

    صَلاةُ مُتَطَیِّبٍ أَفضَلُ مِن سَبعینَ صَلاةً بِغَیرِ طیبٍ؛

    یک نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است. (کافی، ج6، ص511، ح7)

رسول اکرم صلی الله علیه و آله :

    ثَلاثٌ حَقٌّ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ:اَلغُسلُ یَومَ الجُمُعَةِ وَالسِّواکُ وَ الطّیبُ؛

    سه چیز است که بر هر مسلمانی لازم است:غسل جمعه، مسواک زدن و استعمال بوی خوش. (نهج الفصاحه، ح1256 )

امام کاظم علیه السلام :

    لایَنبَغی لِلرَّجُلِ أَن یَدَعَ الطّیبَ فی کُلِّ یَومٍ فَإن لَم یَقدِر عَلَیهِ فَیَومٌ وَیَومٌ لا، فَإِن لَم یَقدِر فَفی کُلِّ جُمُعَةٍ وَلایَدَع؛

    شایسته است که مرد هر روز از عطر استفاده کند، اگر هر روز نتوانست، یک روز در میان عطر زند و چنانچه این هم مقدورش نبود جمعه ها را ترک نکند. (کافی، ج6، ص510، ح4 )

امام صادق علیه السلام :

    جاءَتِ امرَأَةٌ إِلی رَسولِ اللّه صلی الله علیه و آله فَقالَت:یا رَسولَ اللّه ما حَقُّ الزَّوجِ عَلَی المَرأَةِ؟ قالَ:... وَعَلَیها أَن تَطَیَّبَ بِأَطیَبِ طیبِها؛

    زنی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد:یا رسول اللّه، حق مرد بر زن چیست؟ حضرت فرمودند:... و اینکه خود را برای او بیاراید و با بهترین عطرها خوشبو کند. (کافی، ج5، ص508، ح7 )