۰ نفر

رژیم غذایی که موجب آلزایمر زودرس می شود

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 578082
رژیم غذایی که موجب آلزایمر زودرس می شود

آلزایمر یکی از بیماری های شایع در سنین بالا است که به عوامل متعددی بستگی دارد. اما یک رژیم غذایی نادرست، می تواند ما را سریعتر به دام آلزایمر بیندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به آلزایمر مبتلا هستند و طبق آمار سازمان سلامت جهانی؛ هر سال تقریباً 10 میلیون نفر نیز به این بیماری مبتلا می شوند. این وضعیت هم اکنون هفتمین علت رایج مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود. اگر چه عوامل ژنتیکی در احتمال ابتلا به آلزایمر نقش مهمی دارند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که عوامل مهم دیگری از جمله رژیم غذایی که دراین بخش از بهداشت و سلامت به آن خواهیم پرداخت هم می تواند تاثیر گذار باشد.

رژیم وسترن یا همان رژیم غذایی غربی

مطالعه ای در سال 2021 در ژورنال علمی به چاپ رسید که در آن به موش های مورد آزمایش؛ یک نوع رژیم غذایی وسترن معمولی دادند و 12 هفته آن ها را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند که فشار اکسیداتیو و سیتوکین های التهابی در آن ها افزایش پیدا کرده است که هر دو به طور مستقل عامل مشکلات ذهنی هستند. همچنین تغییرات بیوشیمی خاصی هم در مغز آن ها رخ داد و موجب تغییراتی در رفتارشان نیز شد. این اطلاعات نشان می دهد که رژیم وسترن یا غربی باعث افت وضعیت ذهنی و مشکلات نورونی می شود.

فست فود

البته لزوما به این معنا نیست که اگر شما در گذشته رژیم غذایی با چربی یا قند بالا مصرف می کردید، حتما به آلزایمر دچار می شوید. اما به طور کل بر این موضوع تاکید دارند که رژیم غذایی باید عاملی برای جلوگیری از افزایش فشار اکسیداتیو باشد. البته این اولین آزمایشی نیست که به اثبات می رساند رژیم غذایی وسترن عاملی برای افت عملکرد ذهنی است.

ارتباط چربی ترانس بالا و ابتلا به آلزایمر

مطالعه دیگری هم در سال 2019 انجام شد که در آن 1600 ژاپنی بدون علائم آلزایمر به مدت 10 سال زیر نظر گرفته شدند و به این نتیجه رسیدند افرادی که سطح بالا تری از چربی ترانس در بدن شان وجود داشت و غذاهای فرآوری شده بیشتری استفاده می کردند، احتمال بیشتری برای ابتلا به آلزایمر داشتند.

در حقیقت گروهی که بیشترین میزان چربی ترانس را داشت، 74% و 52 درصد بیشتر به آلزایمر تشخیص داده شده بود.

غذاهای اشباع شده

مطالعه دیگری در سال 2021 که در ژورنال پیشگیری از بیماری آلزایمر انجام شد، نشان داد افرادی که بیشترین میزان مصرف نوشیدنی های حاوی شکر را دارند، در مقایسه با کسانی که هیچ نوشیدنی حاوی شکری استفاده نمی کنند، در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به تمام انواع مشکلات ذهنی از جمله آلزایمر هستند.