۰ نفر

غربالگری نوزادان در چه زمان باید انجام شود؟

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 577574
غربالگری نوزادان در چه زمان باید انجام شود؟

یک فوق‌ تخصص نوزادان گفت: بهترین زمان جهت نمونه برداری در غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تولد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، چوبدار فوق تخصص نوزادان با حضور در برنامه مادر، کودک شبکه سلامت با اشاره به غربالگری نوزادان اظهار کرد: غربالگری به روش هایی اطلاق می شود که با آنها می‌توان افراد با ظاهر سالمی را که از نظر ابتلا به یک بیماری خاص در معرض خطر بیشتر هستند را از افراد سالم شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید توجه کرد در مورد افرادی که پرخطر محسوب می شوند برای تشخیص قطعی باید آزمایش های تکمیلی انجام شود افزود: امروزه در بسیاری از کشورها برنامه های غربالگری نوزادان به صورت گسترده در دست انجام است که با استفاده از چند آزمایش ساده بر روی خون نوزادان صورت می‌گیرد.

چوبدار خاطرنشان کرد : پس از تولد نوزاد یک غربالگری برای سنجش میزان شنوایی نوزاد، یک غربالگری برای بررسی وجود بیماری کم‌کاری کاری تیروئید، فاویسم و فنیل کتونوری باید انجام شود.

این فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی قبل از ترخیص نوزادان از بیمارستان انجام می شود ادامه داد: آزمایشات غربالگری در بین روز سوم تا ۵ روزگی نوزاد صورت می گیرد، بهترین زمان جهت نمونه برداری در غربالگری بیماری های متابولیک ارثی نوزادان بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تولد نوزاد است.

وی گفت: این زمان با توجه به تغذیه کافی نوزاد با شیرمادر ، تعادل لازم بین برقراری مسیر های متابولیک در بدن نوزاد و افزایش متابولیک های قابل اندازه گیری با اجتناب از تأخیر در تشخیص بیماری و بروز علائم برقرار می‌شود لذا مناسب ترین زمانی که اجماع نظر کارشناسان روی آن وجود دارد ۷۲ ساعت پس از تولد سه روزگی است.