۰ نفر

سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی ها را چگونه کنترل کنیم؟

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۳
کد خبر: 577438
سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی ها را چگونه کنترل کنیم؟

آنفولانزا یک بیماری شایع فصلی است که نگرانی های زیادی را برای افراد دیابتی به وجود می آورد . خطرات وعلائم آنفولانزا در افراد دیابتی چه خواهد بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ آیا آنفولانزا برای افراد مبتلا به دیابت اتفاق بدی است؟ چگونه باید علائم آنفولانزا را در صورت ابتلا به دیابت مدیریت کرد؟ این سوالات و سوالات بسیار دیگری در مورد افراد دیابتی در این فصل وجود دارد که بایستی با دقت و حساسیت به پاسخ آنها رسید.

بیماری آنفولانزا یکی از شدید ترین بیماری های فصلی است به همین دلیل است که توصیه واکسناسیون را باید جدی بگیرید. آنفولانزا می تواند یک خطر جدی برای افرادی باشد که هم اکنون به بیماری دیابت مبتلا هستند. دیابت وضعیتی است که در آن قند خون نوسان دارد و باعث ایجاد التهاب و ضعیف شدن مکانیسم سیستم دفاعی بدن می شود.

در واقع اگر سطح گلوکز خون خود را کنترل نکنید، نه تنها در معرض خطر بالای عفونت هستید، بلکه سرعت ریکاوری تان هم کاسته می شود بنابراین سطح قند خون باید متعادل نگه داشته شود تا مشکل شدیدی به وجود نیاید . همچنین باید از خودتان در برابر عفونت ها محافظت کرده تا بتوانید شرایط را مدیریت کنید.

خطر ابتلای دیابتی ها به آنفولانزا

چه چیزی باعث می شود که دیابت یک خطر جدی در دوران آنفولانزا باشد؟ آنفولانزا و مشکلات تنفسی هنگامی که فرد به دیابت مبتلا باشد، خطر جدی را به وجود می آورد و یک وضعیت مزمن است که باعث مشکلات سیستم ایمنی می شود. چنانچه پیش از این هم در بخش بهداشت و سلامت خواندید، هنگامی که ویروس وارد بدن چنین فردی می شود، بدن گلوکز زیادی برای تامین انرژی تولید می کند. اگر چه ویروس آنفولانزا می تواند کورتیزول آزاد کند و اثرگذاری انسولین را کم کند و در نتیجه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

این عوامل همچنین خطرات و پیچیدگی های دیگر را نیز افزایش می دهند. معمولا افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا هستند و 30 درصد احتمال بستری شدن آن ها بالاتر است.

اگر با وجود دیابت به آنفولانزا دچار شدیم، چه کنیم؟

در چنین حالتی باید مراقبت مناسبی از خودتان به عمل بیاورید. دیابت یک وضعیت مزمن است و نیاز به مراقبت زیاد و رعایت نکات زیادی دارد که نباید آن ها را نادیده بگیرید.

ویروس آنفولانزا باعث ایجاد استرس و فشار در بدن می شود، خستگی را تحریک می کند، کم آبی بدن را به وجود می آورد و سطح گلوکز خون را آشفته خواهد کرد. در چنین حالتی باید سطح قند خون خود را هر 4 ساعت یکبار کنترل کنید و عادات غذایی تان را بهبود ببخشید، حتی زمانی که گرسنه نیستید هم چیزی بخورید تا قند خون تان افت نکند.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی هم نقش مهمی دارند زیرا ممکن است قند زیاد باعث ادرار زیاد شود. در نتیجه خشکی بدن را ایجاد می کند و همچنین کم و زیاد کردن میزان دارو هم اصلا توصیه نمی شود. هنگامی که فرد به دیابت مبتلا باشد، شرایط بدن برای مبارزه با ویروس و عفونت سخت تر می شود و علائم دیرتر از بین می روند و باعث ضعف بدن می گردند.

آیا علائمی هستند که نیاز به توجه بیشتر داشته باشند؟

دیابت کتو اسیدوز یک وضعیت نادر است که باعث می شود بدن از کتون ها بیشتر استفاده کند و سطح قند خون بالا برود و یک خطر جدی را به وجود بیاورد . البته آنفولانزا می تواند به اندازه کرونا خطرناک باشد و بسیار مهم است که آن را زیر نظر بگیرید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که آنفولانزا می گیرید، حتماً علائم زیر را مد نظر داشته باشید:

• تکرر ادرار

• خشکی دهان

• کاهش اشتها

• سرگیجه

• درد شکم

• حالت تهوع

• کاهش وزن که بیشتر از پنج کیلو نگران کننده است

• کاهش هوشیاری

• تب بالا بیش از یک هفته

• قند خون بالای 240

ابتلا به آنفولانزا

آیا باید از ماسک استفاده کنیم و در خانه بمانیم؟

باید از دارو های تجویزی پزشک استفاده کنید و سرخود کاری انجام ندهید. همیشه قند خون خود را اندازه بگیرید و اگر نیاز بود به بیمارستان مراجعه کنید. اگر سطح قند خون شما خیلی ناپایدار است، باید حتماً دارو های دیابت و انسولین را استفاده کنید. همچنین رعایت بهداشت ، دوری از مکان های شلوغ، استفاده از ماسک و دستکش هم جزء موارد ضروری است که خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد .