۰ نفر

تاثیر هیپنوتراپی بر کاهش وزن

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲
کد خبر: 577366
تاثیر هیپنوتراپی بر کاهش وزن

کارشناسان معتقدند با هیپنوتراپی ذهن پذیرای پیشنهاد‌ها می‌شود و می‌تواند رفتارها، احساسات و عادت‌ها را به‌راحتی تغییر دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، هیپنوتیزم ابزاری است که برخی درمانگران از آن برای کمک به افراد برای رسیدن به حالت آرامش کامل استفاده می‌کنند. انجام‌دهندگان بر این باورند که در طول یک جلسه هیپنوتیزم، ذهن خودآگاه و ناخودآگاه قادر به تمرکز بر تکرار کلامی و تصویرسازی ذهنی هستند. در نتیجه ذهن آماده تغییر در رابطه با رفتارها، عواطف و عادات می‌شود.

اشکال متفاوت این درمان جایگزین از سال ۱۷۰۰ برای کمک به افراد در هر چیزی از خیس کردن تخت گرفته تا جویدن ناخن و سیگار کشیدن استفاده شده است. تحقیقات در مورد هیپنوتیزم نیز نوید‌هایی را برای درمان چاقی نشان داده است، موردی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

هیپنوتیزم ممکن است موثرتر از رژیم غذایی و ورزش برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند. ایده پشت این روش این است که می‌توان ذهن را تحت تأثیر قرار داد تا عادت‌هایی مانند پرخوری را تغییر داد. با این حال، اینکه دقیقا چقدر ممکن است موثر باشد هنوز مورد بحث است.

یک کارآزمایی کنترل شده که قبلا انجام شده بود، استفاده از هیپنوتراپی را برای کاهش وزن در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب بررسی کرد. این مطالعه به دو شکل خاص هیپنوتراپی در مقابل توصیه‌های ساده رژیم غذایی برای کاهش وزن و آپنه خواب پرداخت. تمام ۶۰ شرکت کننده ها ۲ تا ۳ درصد از وزن بدن خود را طی ۳ ماه از دست دادند.

در پیگیری ۱۸ ماهه، گروه هیپنوتراپی به طور متوسط ​​۳ کیلو و ۶۰۰ گرم وزن کم کرده بودند. محققان به این نتیجه رسیدند که این کاهش وزن قابل توجه نبود، هیپنوتراپی تحقیقات بیشتری به عنوان درمانی برای چاقی نیاز دارد.

یک تجزیه و تحلیل که شامل هیپنوتراپی برای لاغری بود، نشان داد که این روش منجر به کاهش اندکی در وزن بدن در مقایسه با گروه دارونما شد. محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که هیپنوتیزم ممکن است کاهش وزن را افزایش دهد، تحقیقات کافی برای قانع کننده بودن آن وجود ندارد.

توجه به این نکته مهم است که تحقیقات زیادی در حمایت از هیپنوتیزم به تنهایی برای کاهش وزن وجود ندارد. بسیاری از چیز‌هایی که خواهید یافت در مورد هیپنوتراپی در ترکیب با رژیم غذایی و ورزش یا مشاوره است.

هیپنوتراپی

در طول هیپنوتراپی، احتمالاً درمانگر جلسه شما را با توضیح نحوه عملکرد هیپنوتیزم آغاز می‌کند. سپس اهداف شخصی شما را بررسی خواهد کرد و بعد ممکن است شروع به صحبت با صدای آرام و ملایم کند تا به شما کمک کند آرامش و احساس امنیت به دست بیاورید.

هنگامی که به وضعیت ذهنی پذیرنده‌تری رسیدید، درمانگرتان ممکن است راه‌هایی را برای کمک به تغییر عادات غذایی یا ورزش یا راه‌های دیگر برای رسیدن به اهداف کاهش وزن پیشنهاد دهد.

روان درمانگر

طول جلسه هیپنوتیزم و تعداد کل جلساتی که ممکن است نیاز داشته باشید به اهداف فردی شما بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است نتایج را در کمتر از یک تا سه جلسه هیپنوتراپی برای لاغری ببینند.

انواع مختلفی از هیپنوتراپی وجود دارد. این روش بیشتر برای عاداتی مانند سیگار کشیدن، ناخن جویدن و اختلالات خوردن استفاده می‌شود.

درمانگر شما همچنین ممکن است از هیپنوتراپی همراه با درمان‌های دیگر مانند توصیه‌های تغذیه یا CBT استفاده کند.

مزیت اصلی هیپنوتراپی این است که به افراد این امکان را می‌دهد که وارد یک حالت ذهنی آرام شوند، حالتی که در آن ممکن است برای تغییر عادات خاص، در برابر پیشنهادات پذیراتر باشند. برای برخی، این شیوه ممکن است به معنای رسیدن سریع‌تر به نتیجه باشد اما این در مورد همه صادق نیست.

مطالعات نشان می‌دهند که برخی از افراد ممکن است نسبت به اثرات هیپنوتیزم واکنش بیشتری نشان دهند، بنابراین احتمال بیشتری دارد که از آن سود ببرند. برای مثال، برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند از خودگذشتگی و گشودگی، ممکن است فرد را مستعد هیپنوتیزم کند.

این مطالعات نشان داده‌اند که پذیراگری نسبت به هیپنوتیزم بعد از ۴۰ سالگی افزایش می‌یابد و زنان، صرف نظر از سن، بیشتر مستعد پذیرش هیپنوتیزم هستند.

هیپنوتراپی

در صورتی که هیپنوتیزم تحت راهنمایی یک درمانگر آموزش دیده انجام شود، برای غالب افراد بی خطر تلقی می‌شود. هیپنوتیزم شیوه‌ای برای شستشوی مغزی یا کنترل ذهن نیست. یک درمانگر نمی‌تواند فرد را تا حدی کنترل کند که کاری شرم آور یا کاری برخلاف میل او انجام دهد.

عوارض هیپنوتراپی برای لاغری عبارتند از سردرد،  سرگیجه،  خواب آلودگی، اضطراب،  پریشانی و  ایجاد حافظه کاذب.

افرادی که دچار توهم یا هذیان می‌شوند باید قبل از هیپنوتراپی با پزشک خود صحبت کنند. هیپنوتیزم نباید روی فردی که مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کند، انجام شود.