۰ نفر

بازگشت بینایی یک معلم از طریق ‌ایمپلنت مغزی

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 577266
بازگشت بینایی یک معلم از طریق ‌ایمپلنت مغزی

برنا گومز، معلم علوم اسپانیایی که بیش از ۱۶ سال نابینا بود، توانست به لطف دستاورد محققان در علم ‌ایمپلنت مغزی، بینایی خود را بار دیگر به‌دست آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، محققان دانشگاه یوتا و میگل هرناندز اسپانیا توانستند ‌ایمپلنتی تحت‌عنوان Moran|Cortivis Prosthesis  را در مغز برنا گومز تعبیه کنند. این قطعه از ۹۶ الکترود مجزا تشکیل شده و به‌طور مستقیم در قشر بینایی مغز فرد نصب می‌شود.

به محض قرارگیری در مغز، می‌توان با تحریک الکترودهای این ‌ایمپلنت در ترکیباتی خاص، «تصاویر» را مستقیما به مغز بیمار ارسال کرد.طبق آنچه از یافته‌های این پژوهش در ژورنال Clinical Investigation  ثبت شده، این ‌ایمپلنت توانست با موفقیت تصاویر مختلفی را از نقاط نوری گرفته تا خطوط افقی و حتی حروف بزرگ و کوچک را به مغز ارائه دهد و شخص دریافت‌‌‌‌‌کننده ‌ایمپلنت قادر به دیدن آنها خواهد بود.

این دستاورد، گامی ‌‌‌‌‌بزرگ و رو به جلو در جهت بازگرداندن بینایی در افراد نابینا محسوب می‌شود. برخلاف ‌ایمپلنت‌‌‌‌‌های شبکیه چشم، این دستاورد جدید به‌طور کامل، عصب بینایی گیرنده را دور می‌زند و اطلاعات را مستقیما به مرکز بینایی مغز می‌‌‌‌‌رساند.

در این شیوه، تصاویر تحت هر شرایطی به مغز بیمار ارسال می‌شود.تمرکز این تحقیق بر توسعه و ارزیابی یک رابط عصبی محیطی معطوف است که به ‌اندام‌های مصنوعی اجازه می‌دهد تا با فکر فرد حرکت کنند. در سال ۲۰۱۹، تیمی ‌‌‌‌‌تحقیقاتی از دانشگاه یوتا توانست با موفقیت از این قطعه به همراه یک بازوی مصنوعی برای ایجاد «احساس» به بیمار از طریق یک‌اندام مصنوعی استفاده کند.