۰ نفر

چند درصد مردم احساس شادی در زندگی خانوادگی خود دارند؟

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰
کد خبر: 577175
چند درصد مردم احساس شادی در زندگی خانوادگی خود دارند؟

نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار بیانگر این است که ۷۵.۳درصد افراد ۱۵ساله و بیشتر کشور در زندگی خانوادگی خود احساس شادی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است.

این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر در کل برای ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار انجام شد و اطلاعات مربوط به حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه­‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی اخذ شده است.

براساس نتایج به دست آمده از این طرح که توسط مرکز آمار منتشر شده است؛ ۳۷.۱ از افراد ۱۵ ساله و بیشتر گفتند که در زندگی خانوادگی خود زیاد و بالاتر، احساس شادی دارند و ٢٤.٦ درصد احساس شادی کم و بسیار کم داشته و یا اصلاً احساس شادی نداشته‌اند.  

همچنین ٣٨.٢ درصداین احساس را در زندگی خانوادگی خود، متوسط اعلام کرده‌اند. در مجموع ٧٥.٣درصد افراد، از زندگی خانوادگی خود احساس شادی متوسط و به بالا داشته‌اند.

براساس اظهارنظر افراد ۱۵ ساله و بیشتر،  ۳۱.۶ درصد این افراد مطمئن هستند و یا احتمال زیاد و بسیار زیادی می‌دهند که در صورت نیاز خانواده به کمک، از سوی اقوام و خویشاوندان حمایت می‌شوند. در حالی‌که ٤١.٨ درصد اصلا یا احتمال کم و بسیار کمی می‌دهند که در صورت نیاز خانواده به کمک، از سوی اقوام و خویشاوندان حمایت شوند و ٢٦.٦ درصد احتمال متوسط را داده‌اند.

در طرح آمارگیری مرکز آمار درخصوص قابل اعتماد بودن همسایگان،  ۵۱.۴ درصد همسایگان خود را قابل اعتماد دانستند و  ١٦.٦ درصد اعتماد کم یا اصلاً اعتمادی به همسایگان نداشته‌اند؛ و ٣٢ درصد نیز این اعتماد را متوسط دانستند. در مجموع ٨٣.٤ درصد اعتماد همسایگان خود را متوسط و به بالا دانسته‌اند.

براساس این گزارش ۷۴.۴ درصد افراد حداقل یک بار در یک سال سال منتهی به زمان آمارگیری کمک داوطلبانه داشتند و ۲۳.۶ درصد هیچ کمک داوطلبانه‌ای نداشتند.  

طبق نتایج طرح آمارگیری اعضای خانوارهای کشور در سال ١٣٩٩ به طور متوسط در هفته، ١٦ وعده با هم غذا خورده‌اند.