۰ نفر

کاهش فشار هوا چقدر بر سلامت انسان اثر دارد؟

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبر: 577103
کاهش فشار هوا چقدر بر سلامت انسان اثر دارد؟

دانشمندان می‌گویند کاهش فشار هوا باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلف در انسان می‌شود.

به گزارش مدیسن نت، فشار هوا یا فشار اتمسفر به نیرو یا وزنی اطلاق می‌شود که هوای اطراف بر ما وارد می‌کند. مردم شناخت خوبی از دمای هوا و تاثیرات آن بر بدن دارند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که فشار هوا نیز می‌تواند بر سلامت انسان تاثیرگذار باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ به هر میزان که ارتفاع افزایش یابد، از غلظت هوا کاسته شده و در نتیجه فشار هوا کمتر می‌شود. کاهش فشار اتمسفر می‌تواند به روش‌های گوناگونی انسان را درگیر کند که مهمترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- بیماری کوهستان یا بیماری ارتفاع

این بیماری به مجموعه علائم عمومی اطلاق می‌شود که افراد در زمانی که در حال کوهنوردی یا پیاده روی در ارتفاع هستند با آن مواجه می‌شوند. در ارتفاع بیش از یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار متر غلظت هوا به حدی کاسته می‌شود که علائم این بیماری فرد را درگیر خود می‌کند.

این بیماری به ویژه زمانی رخ می‌دهد که فرد به سرعت اقدام به افزایش سرعت راه رفتن و ارتفاع خود کند به طوری که بدن نتواند خود را با شرایط کاهش فشار هوا تطبیق دهد. رایج‌ترین علائم این بیماری شامل مواردی همچون سردرد، حالت تهوع، احساس ناخوشی عمومی، خستگی و بی حالی، تنگی نفس، و گیجی است.

اگر این حالت درمان نشود علائم شدیدتری همچون تنگی نفس شدید، سرفه، تهوع، گیجی، و بیهوشی رخ می‌دهد. دلیل بروز این علائم این است که با کاهش فشار هوا بافت‌های ریه و مغز برای دریافت اکسیژن بیشتر متورم می‌شود. به طور همزمان اتساع رگ‌های خونی در مغز باعث سردرد و تورم بیشتر این اندام می‌شود. در نتیجه تورم فشار به مغز و فشرده شدن آن در جمجمه رخ می‌دهد که سردرد را به همراه خواهد داشت.

۲- تشدید آرتروز

با کاهش سطح اکسیژن، مفاصل نیز شروع به التهاب می‌کنند که در بیماران آرتروزی این موضوع باعث شدت گرفتن بیماری می‌شود. دلیل این امر تغییر در مایع مفصلی است. در این هنگام فرد شاهد تورم مفاصل، بروز درد و گرفتگی مفاصل است. افراد کهنسال این حالت را به صورت درد شدید در زانو تشریح می‌کنند.

۳- سردرد

با کاهش فشار هوا برخی افراد از تشدید سردرد به ویژه ناشی از تورم سینوس‌ها (سینوزیت) و میگرن شکایت دارند. در حقیقت جمجمه دارای حفره‌های متعددی به نام سینوس است که باعث سبکی سر می‌شود. زمانی که فشار هوا کاهش می‌یابد، میزان فشار خارج با میزان فشار داخل سینوس‌ها دچار اختلاف می‌شود. همین موضوع دلیل بروز سردرد است.