۰ نفر

درباره آپاندیس بیشتر بدانیم

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 576954
درباره آپاندیس بیشتر بدانیم

آپاندیس زائده کوچکی حدود ده سانتی متر است که زیر دریچه ای که روده باریک را به روده بزرگ وصل می کند. محل دقیق آپاندیس در بدن انسان زیر شکم سمت راست است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از درمانکده، آپاندیس مرتب از غذا پر شده و به داخل روده بزرگ تخلیه می شود. چون مجرای آن کوچک است ممکن است به خوبی تخلیه نشود لذا انسداد ایجاد شده و سپس عفونی می شود. فرد در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شود ولی بیشتر بین سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی اتفاق می افتد.

آپاندیس ملتهب و متورم را آپاندیسیت می گویند که موجب دردی شدید و پیشرفت کننده در کل شکم یا اطراف ناف می شود که طی چند ساعت تبدیل به درد موضعی درپایین شکم سمت راست می شود که ممکن است با تب خفیف، تهوع و گاهی استفراغ همراه باشد. اگر نمی دانید به کدام پزشک باید مراجعه کرد، کلیک کنید.

آیا آپاندیس عضوی اضافی است؟

تا چند سال اخیر در بین مردم عادی و حتی دانشمندان آپاندیس عضوی اضافی بود که تنها با ملتهب شدن باعث دردسر می‌شد و هزینه‌ای نه چندان کم هم بر دوش افراد می‌گذاشت. در بین مردم رواج داشت که میگفتند آپاندیس از دوران انسانهای اولیه به جا مانده و الان کاربردی ندارد.

اما سرانجام دانشمندان با بررسی‌های فراوان به کارکرد اصلی آپاندیس پی بردند. آپاندیس پس از بروز بیماری‌های اسهال خونی و وبا باعث راه‌اندازی مجدد مسیر گوارشی می‌شود و همچنین باکتری‌های سالم مورد نیاز روده‌ها در آپاندیس نگهداری می‌شود.

چگونه از التهاب آپاندیس جلوگیری کنیم؟

به طور کل روش مشخصی برای جلوگیری از ملتهب شدن آپاندیس وجود ندارد اما با تغذیه مناسب می‌شود احتمال آن را کاهش داد.

مصرف میوه و به خصوص میوه‌های حاوی فیبر باعث جلوگیری از جمع شدن مواد مضر در آپاندیس می‌شود.

در همه حال توصیه می‌شود که مصرف سبزیجات در برنامه غذایی باشد. از جمله فواید مصرف سبزیجات پاکسازی دستگاه گوارش است که شامل آپاندیس نیز می‌شود.

غلات از جمله مواد دیگری می‌باشد که در سلامت روده موثر است و مانع بروز آپاندیسیت می‌شود.

چگونه آپاندیسیت را تشخیص دهیم؟

تشخیص آپاندیسیت با کمک آزمایش خون، عکس ساده شکمی و سونوگرافی تأیید می شود که بایستی سریعاً جراحی و خارج شود اگر به موقع اقدام نشود خطر سوراخ شدن آپاندیس و عفونت داخل شکم مطرح می شود.

جراحی آپاندیس چگونه است؟

در ابتدا پزشک سوالاتی درباره سوابق درمانی بیمار خواهد پرسید و یک سری آزمایش‌هایی جهت بررسی وضعیت سلامتی بیمار صورت می‌گیرد.

برای عمل باید بیمار به مدت حداقل ۸ ساعت ناشتا باشد. پزشک جراح باید از هر گونه دارویی که بیمار مصرف می‌کند مطلع باشد، از جمله هر دارویی که منجر به رقیق شدن خون می‌شود. هر گونه حساسیت داروی باید ذکر شود. باردار بودن یا احتمال بارداری باید گفته شود.

اقدامات لازم برای گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی آپاندیس

اگر به موقع جراحی شود زمان بستری و راه اندازی بیمار کوتاه خواهد بود و اگر منجر به عفونت شکم شود بیمار برای چند روز در بیمارستان بستری می شود و باید درمان آنتی بیوتیک تزریقی شروع شود.

    مراقبت در منزل: مصرف داروهای تجویز شده طبق دستور پزشک بویژه آنتی بیوتیک ها سر ساعت معین.

    مصرف غذاهای پر پروتئین (ماست چکیده، تخم مرغ، سینه مرغ) و فیبر (نارگیل، انجیر، نخود فرنگی، نخود، لپه) و مایعات فراوان.

    حتماً راه بروید و با مصرف غذاهای ملین اجابت مزاج نرم داشته باشید و تا یک هفته ی اول از مصرف غذاهای نفاخ (حبوبات و آش و …) خودداری کنید.

    در صورت نیاز به پانسمان مراقب باشید محل زخم خشک و تمیز باشد.

    در صورت بروز تب، ترشح و یا قرمزی در محل جراحی فوراً به پزشک اطلاع دهید.

    ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی جهت کشیدن بخیه ها نزد جراح مراجعه کنید. و اگر بخیه ها جذبی بودند جهت ویزیت بعد از عمل (تا یک هفته) به پزشک خود مراجعه کنید (خلاصه پرونده خود را به همراه باشید.)

    روز بعد از ترخیص می توانید روزانه استحمام کنید.

    دو تا چهارهفته بعد فعالیت های عادی خود را شروع کنید.

آپاندیسیت در کودکان

علائم آپاندیسیت در کودکان تفاوت زیادی با بزرگسالان ندارد، با این حال ممکن است ابتدا کودک حالت تهوع و استفراغ سراغش بیاید و بعد نشانه های اصلی. تب در صورتی شدید می‌شود که آپاندیس سوراخ شده باشد.

در صورت بروز هر کدام از علائم از مصرف خودسرانه دارو به‌ کودک پرهیز کنید و هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مراجعه کنید.

در صورتی که آپاندیس سوراخ شود در مدت زمان یک تا دو روز کودک تب می‌کند و برای اینکه عفونت به بخش‌های دیگه بدن سرایت نکند باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرد.

آپاندیسیت در دوران بارداری

تشخیص سریع آپاندیسیت در دوران بارداری بسیار مهم است چون احتمال از دست دادن جنین به دلیل عمل آپاندیس ۷ درصد است و یکی از عمل‌های رایج زنان باردار عمل آپاندیس می‌یاشد.

برای تشخیص و درمان آپاندیسیت باید به چه متخصصی مراجع کنیم؟

در صورت بروز علائمی که در بالا ذکر شد برای تشخیص به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید و فوق تخصصی گوارش در صورتی که تشخیص دهد نیاز به عمل دارید شما را به جراح عمومی ارجاع خواهد داد.

علائم ترکیدن آپاندیس چیست؟

همیشه آپاندیسیت منجر به ترکیدن آن نمی‌شود اما هر چه دیرتر به پزشک مراجعه شود احتمال خطر و ترکیدن افزایش پیدا می‌کند.

با بروز نشانه‌های زیر هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

۱. درد معده شدید که قبلا سابقه نداشته:

آپاندیسیت معمولا همراه با درد شدید در قسمت ناف به سمت راست آغاز می‌شود. التهاب آپاندیس می‌تواند با درد هنگام قدم برداشتن، سرفه و حرکات تند ماشبن همراه شود.

۲. تب و لرز:

به طور کل تب به معنای وجود التهاب در بدن است. اگر این تب همراه با درد معده همراه شود احتمال آپاندیسیت افزایش می‌یابد.

۳. تکرر ادرار:

به دلیل اینکه در بعضی افراد آپاندیس به پایین بدن و مثانه نزدیک است، در صورت التهاب آپاندیس و فشار به مثانه، می تواند باعث تکرر ادرار شود که در صورت همراه شدن با علائم دیگر ممکن است نشانه آپاندیسیت باشد.

۴. حالت تهوع و بی اشتهایی:

این علائم می تواند دلایل بسیاری بیماری ها از جمله وجود باکتری در معده باشد. اما گاهی التهاب آپاندیس روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و منجر به حالت تهوع و استفراغ و بی اشتهایی می‌شود که باید حتما به پزشک مراجعه شود.

چه بیماری‌های دیگری ممکن است با آپاندیست اشتباه گرفته شود؟

    درد در ناحیه پایینی و راست شکم اگر بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد و علائم دیگری بروز نکند به احتمال زیاد مشکل از آپاندیس نیست.

    درد ممکن است به دلیل عفونت در قسمت لگن خانم‌ها و همچنین بر اثر بیماری‌های التهابی روده باشد.

    تبی که منجر به آپاندیسیت می‌شود خفیف است و در صورتی که تب شدید باشد می‌تواند به دلیل وجود عفونت در دیگر قسمت‌های بدن باشد.

    در صورت درد در ناحیه شکم، پزشک باید تعویق در زمان عادت ماهیانه دختران و خانم‌ها رو جویا شود. چون امکان دارد این درد بر اثر حاملگی خارج رحم باشد.

    دردی که در اواسط دوران بعد از آخرین عادت ماهیانه در دختران به وجود می‌آید بسیار شبیه درد آپاندیس می‌باشد.