۰ نفر

کاهش درد دیسک کمر با نوشیدن آب

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۱۰
کد خبر: 576327
کاهش درد دیسک کمر با نوشیدن آب

جراح و فوق تخصص دیسک و ستون فقرات گفت: نوشیدن آب به صورت تدریجی در جلوگیری از درد دیسک بسیار موثر است و وقتی ورزش می کنیم دیسک‌ها به راحتی آب جذب می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ قاسم اسحاقی جراح و فوق تخصص دیسک و ستون فقرات ، درباره دیسک های ستون فقرات و نقش آنها در بدن اظهار داشت: بدن ما از 5 مهره استخوانی درست شده که به وسیله دیسک ها به یکدیگر متصل می شوند. دیسک ها باعث می شوند مهره ها حرکت کنند. در تمامی 24 ساعت حتی در خواب که غلت می زنیم دیسک ها کار می کنند.

وی افزود: به طور متوسط کمر انسان 8 هزار حرکت در طول شبانه روز دارد.دیسک مثل لاستیک خودرو از حلقه و هسته تشکیل شده است که حلقه آن 32 لایه دارد .دیسک ها در طول زندگی انسان به طور متناوب پس از فرسایش ترمیم می شوند.چون دیسک بدن تمامی افراد معمولا دچار ترک می شود ولی پس از مدتی ترمیم می شود.بیماری دیسک در افرادی ایجاد می شود که عمل فرسایش در بدنشان از ترمیم پیشی می گیرد. به جز نسج عصبی بقیه نسج های بدن به صورت متناوب فرسایش دارند و پس از آن ترمیم می یابند.

این جراح و فوق تخصص دیسک و ستون فقرات گفت: ستون مهره ها به چند دلیل آسیب می بیند. 80 درصد بیماری‌های دیسک، ژنتیکی است . حرکات اضافی هم موجب مشکل دیسک می شود. افرادی که سابقه خانوادگی دارند باید شغلی را انتخاب کنند تا به کمر فشار نیاید.از میان انسان‌ها 5 درصد دچار دیسک می شوند.فشار نامنظم و زیاد و بدون آمادگی موجب مشکل در دیسک ستون فقرات می شود به عنوان مثال فردی که بدن آماده ای ندارد اگر یک جعبه آب معدنی بلند کند درگیر درد دیسک می شود.

وی افزود: در برخی حرکات میزان شکاف هایی که در دیسک پیش می آید موجب بیرون‌زدگی دیسک و کمر درد می شود که اگر این روند بیشتر شود درد به سمت پا و باسن می رود. هرچه دیسک ها بیشتر بیرون می زنند درد بیشتر به سمت اندام تحتانی می رود. گزگز و خواب رفتن پاها از دیگر علامت های بیماری دیسک است.

وی درباره نوع شدید بیرون زدگی دیسک گفت : در موارد شدید فرد علامتی ندارد و بیکباره دیسک بیرون می زند که تمامی رشته های عصبی تحت فشار قرار می گیرند. این علائم به سندروم دم اسب مشهور است و در این حالت فرد بی اختیاری ادرار و مدفوع دارد و ماهیچه‌های پاهایش به شدت ضعیف شده است. برای پیشگیری از بیرون زدن دیسک ها باید ورزش کرد. بی حرکت بودن ستون مهره ها موجب می شود دیسک بیرون بزند.بیماری دیسک فقط پاره شدن نیست بلکه اولین مشکل کم آبی دیسک است. نوشیدن آب به صورت تدریجی بسیار موثر است و وقتی ورزش می کنیم دیسک‌ها به راحتی آب جذب می کنند. با بالارفتن سن، دیسک ها آب از دست می دهند بنابر این برای پیشگیری از بیرون زدن دیسک باید دیسک‌های بدن هیدراته شوند. در این بین ورزش از تمامی فاکتورهای دیگر موثرتر است.ماساژ هم بسیار خوب است به شرطی که توسط فرد متخصص و فیزیوتراپ انجام گیرد.