۰ نفر

فلووکسامین در کاهش بستری کرونایی چقدر موثر است؟

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
کد خبر: 576258
فلووکسامین در کاهش بستری کرونایی چقدر موثر است؟

بر اساس یک مطالعه جدید، داروی ضد افسردگی «فلووکسامین» ممکن است خطر ابتلا به بیماری های جدی در بیماران مبتلا به کووید19 را که نیاز به بستری شدن دارند، کاهش دهد.

به گزارش مدیسن نت، این آزمایش شامل حدود ۱۵۰۰ بیمار سرپایی واکسینه نشده در برزیل بود. تست کروناویروس همه بیماران مثبت بود و در معرض خطر بالای مورد شدید بیماری بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ فلووکسامین به ۷۴۱ نفر از بیماران داده شد و ۷۵۶ نفر دیگر دارونما دریافت کردند.

در طی ۲۸ روز پیگیری وضعیت این افراد، میزان کلی بستری شدن در بیمارستان در گروه فلووکسامین ۳۲ درصد کمتر از گروه دارونما بود. یک بیمار در گروه فلووکسامین جان خود را از دست داد، درحالیکه در میان افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ۱۲ مرگ گزارش شد.

فلووکسامین یک داروی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است که از دهه ۱۹۹۰ برای مشکلات مختلف از جمله افسردگی و اختلال وسواس فکری تجویز می‌شود.

فلووکسامین دارای قدرت ضدالتهابی است. با تشدید کووید ۱۹، سیستم ایمنی بیماران می‌تواند "توفان‌های سیتوکینی" پیش التهابی خطرناکی ایجاد کند. این دارو می‌تواند فرآیند توفان سیتوکینی را کاهش دهد.

به گفته «ادوارد میلز»، محقق اصلی این کارآزمایی از دانشگاه مک‌مستر در کانادا، «فلووکسامین تاکنون تنها درمانی است که اگر به موقع تجویز شود، می‌تواند از تبدیل شدن کووید ۱۹ به یک بیماری مرگبار جلوگیری کند. این درمان می‌تواند یکی از قوی‌ترین سلاح‌ها علیه ویروس باشد و اثربخشی آن یکی از مهم‌ترین اکتشافاتی است که ما از زمان شروع پاندمی به آن دست یافته ایم.»

وی در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «این قرص ارزان و به راحتی در دسترس، یک موهبت بزرگ برای سلامت عمومی در سطح بین‌المللی است و به بیمارستان‌ها این امکان را می‌دهد تا از درمان‌های پرهزینه و گاهی خطرناک اجتناب کنند».