۰ نفر

چرا در فصل پاییز چاق می‌شویم؟

۹ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۳
کد خبر: 576215
چرا در فصل پاییز چاق می‌شویم؟

متخصصان می‌گویند خطر بروز اضافه وزن و چاقی در فصل پاییز بیشتر است.

به گزارش اِوری دی هلث، با صنعتی شدن جوامع و کاهش فعالیت جسمی انسان ها، درصد افرادی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از این رو، بسیاری از افراد توجه ویژه‌ای به میزان کالری دریافتی و تناسب اندام خود دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کمتر کسی می‌داند که تغییر فصول می‌تواند خطر بروز چاقی را در افراد افزایش دهد. برای مثال، هم اینک که در فصل پاییز قرار داریم خطر بروز چاقی در افراد بیشتر است. از اصلی‌ترین دلایل بروز اضافه وزن و چاقی انسان در این فصل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- مصرف بیشتر فست فود‌ها به دلیل مشغله کاری

رفتن به مدرسه، شرکت در کلاس‌های فوق برنامه، مشغله‌های کاری و در عین حال کاهش طول روز می‌تواند فرد را به مصرف بیشتر فست فود‌ها تشویق کند. فست فود‌ها مواد غذایی پرکالری و چربی هستند که می‌توانند به راحتی باعث اضافه وزن در افراد شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در این فصل میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود افزوده و توجه ویژه‌ای به میزان کالری دریافتی خود داشته باشید.

۲- استرس باعث افزایش ترشح هورمون می‌شود

فصل پاییز به طور عمومی باعث افزایش استرس و تنش در افراد می‌شود. این استرس ناشی از تغییر ساعات، کوتاه شدن طول روز، تغییر شرایط محیطی مانند باز شدن مدارس و مواردی از این دست است. حقیقت این است که استرس به طور مستقیم باعث افزایش سطح هورمون‌های مختلف مانند کورتیزول در خون می‌شود. همچنین هورمون گرلین که مسئول احساس گرسنگی در بدن است بر اثر استرس افزایش می‌یابد.

تمامی موارد ذکر شده اضافه وزن و چاقی فرد را به همراه خواهد داشت.

۳- کاهش فعالیت‌های بیرون از خانه

یکی از فواید فصل تابستان این است که افراد، فعالیت بیشتری در محیط بیرون از خانه دارند. با این حال، با سرد شدن هوا در فصل پاییز مردم ترجیح می‌دهند که زمان بیشتری را در محیط‌های بسته‌ای مانند خانه بمانند. همین امر باعث کاهش فعالیت جسمی انسان و افزایش خطر چاقی می‌شود.

توصیه می‌شود در فصل پاییز به باشگاه ورزشی رفته و به صورت جمعی تمرین کنید. این موضوع می‌تواند علاوه بر افزایش فعالیت و کاهش خطر چاقی، باعث بهبود روحیه و نشاط شما شود.

۴- مشکلات تغییر فصل

اگر از افرادی هستید که فصل پاییز را غم انگیز و افسرده می‌دانید، در این موضوع تنها نیستید. اختلالات افسردگی فصلی یکی از بیماری‌های روانی رایج در پاییز است. افراد مبتلا به این اختلال نسبت به دیگران بیشتر تمایل به خوردن مواد غذایی دارند و همچنین کمتر مایل به انجام ورزش و فعالیت‌های جسمی هستند.

افسردگی پاییزی بیماری پیچیده و غیرقابل درمانی نیست. از این رو، توصیه می‌شود پس از مشاهده علائم این اختلال به روانشناس مراجعه کنید.