۰ نفر

علایم تغییرات ناگهانی بوی بدن!

۸ آبان ۱۴۰۰، ۱:۲۰
کد خبر: 575856
علایم تغییرات ناگهانی بوی بدن!

تغییرات ناگهانی بوی بدن می تواند به دلیل مصرف دارو یا تغذیه باشد. اما گاهی ممکن است تغییر بوی بدن نشانه وجود یک بیماری در بدن باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ همه افراد بوی مخصوص به خود را دارند که برای بعضی ها خوشایند و برای بعضی دیگر غیر قابل تحمل می باشد . زمانی که اسم بوی بدن به گوشتان می خورد، قطعاً همه شما به یک بوی ناخوشایند فکر می کنید . تغییرات بوی بدن ممکن است به دلیل عرق کردن زیاد ، فعالیت بالا و بهداشت ضعیف اتفاق بیفتد.

تغییرات ناگهانی معمولاً به دلیل محیط ، داروها یا غذاهایی که می خورید، رخ می دهد . اگرچه تغییرات بوی ناگهانی و مداوم بوی طبیعی بدن شما گاهی اوقات نشانه یک وضعیت و بیماری خاص می باشد.

تغییر ناگهانی در بوی بدن معمولاً در نواحی خاصی از بدن ایجاد می شود که شامل موارد زیر هستند:

    نواحی تناسلی

    زیر بغل

    کف پا

    دهان و گلو

    ناف

همچنین ممکن است که تغییرات ناگهانی در بوی مدفوع ، ادرار، ماده داخل گوش و یا ترشحات تناسلی ایجاد شود . فرقی ندارد که کدام یک از این نواحی بدن، دچار این مشکل شده اند . این نواحی گاهی اوقات شبیه به بوی ماهی، بوی ترشیدگی ، تلخی، شیرینی ، بوی تند و لجن می دهند.

علایم دیگر نیز بستگی به علت تغییر بوی بدن دارد. اگر تغییر بو به علت عفونت رخ داده باشد، همچنین ممکن است که علایم زیر را نیز از خودش نشان دهد:

    قرمزی

    حساسیت

    خارش

    بی رنگ شدن پوست

علل تغییر ناگهانی بوی بدن

محیط زندگی، غذای مصرفی، داروها، سطح تغییرات هورمونی و یا اختلالات بدن، همگی عاملی برای تغییر ناگهانی روی بدن هستند. تغییرات بوی بدن یک بخش طبیعی برای همه افراد می باشد؛ مخصوصاً در دوران نوجوانی و بلوغ بیش از همیشه اتفاق می افتد. در دوران بلوغ غده های عرق و هورمون ها به شدت فعال می شوند و عاملی برای بوی بد بدن می گردد.

اگر ورزش می کنید ، عرق اضافه هم می تواند عاملی برای این موضوع باشد . اگر از دئودورانت ها استفاده می کنید و عادات بهداشتی خود را خوب رعایت نمی کنید ، عرق شما با باکتری ترکیب می شود که عاملی برای بوی ناخوشایند خواهد بود . اگر بوی بدن شما مداوم بود ، احتمالاً علل دیگری هم دارد.

رژیم غذایی

غذایی که می خورید، عاملی برای تغییر بو ناگهانی اما کوتاه مدت می باشند . مثلاً بسیاری از افراد تغییر بوی شدید را اول از همه از ادرار خود متوجه می شوند و این اتفاق زمانی می افتد که مارچوبه مصرف می کنید . این بوی بد زمانی ایجاد می شود که غذا در حال سوخت و ساز است ؛ مگر این که در طول روز آن ها را مصرف کنید.

غذاهای خاصی هم هستند که می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند و آشفتگی های زیادی را در بدن به وجود بیاورند. بسته به غذایی که می خورید و میزان گازی که بدن شما تولید می کند ، ممکن است که بوی ماهی بگیرید.

مواد غذایی که عاملی برای نفخ و بوی بد می باشند، عبارتند از :

    بروکلی

    گل کلم

    مارچوبه

اگر به غذایی حساسیت داشته باشید ، احتمالاً دچار نفخ نیز خواهید شد . رژیم کلی شما می تواند روی بوی بدنتان تاثیرگذار باشد . تحقیقات نشان می دهد مردانی که از یک رژیم غذایی سالم با میزان میوه و سبزیجات بالا مصرف می کنند ، بوی عرق بهتر و قابل تحمل تری دارند و اصلاً هم فرقی ندارد که چقدر عرق می کنند . از طرف دیگر بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات بالا در بدتر شدن بوی عرق موثر است.

بعضی از مطالعات نشان می دهد که مصرف گوشت زیاد می تواند تاثیر منفی روی بدن داشته باشد که این موضوع معمولاً برای کسانی که رژیم گیاهی مصرف می کنند ، کم تر دیده می شود.

تنفس بدبو نیز به راحتی می تواند در صورت مصرف غذاهای خاص مخصوصاً با بوهای تند مثل سیر، پیاز، ادویه یا پیازچه ایجاد شود.

سیگار کشیدن نیز عاملی برای بدبویی دهان می باشد.

استرس

استرس و اضطراب در موقعیت های خاص عاملی برای عرق کردن بیشتر می باشند که همگی بوی بد بدن را افزایش می دهند . اگر به اختلال هایپرهیدروزیس مبتلا هستید ، احتمالاً بیش از بقیه عرق می کنید و میزان عرق کردن شما غیر قابل کنترل است.

گاهی اوقات هیچ دلیل واضح و روشنی برای حجم بالای عرق بدن شما وجود ندارد.

بعضی از افراد به این اختلال به دلایل ژنتیکی دچار هستند و بعضی از افراد دیگر ممکن است به دلیل بیماری های خاص یا مصرف داروهایی به این اختلال مبتلا شده باشند.

طبق مطالعات انجام شده هایپر هیدروزیس با یکدیگر مرتبط هستند . عملکرد بعضی از افراد به گونه ای است که سعی می کنند با عرق کردن ، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند . هایپرهیدروزیس اغلب در افرادی با وضعیت های ذهنی مثل اضطراب بیشتر اتفاق می افتد.

دیابت

دیابت ملیتوس زمانی اتفاق می افتد که بدن شما نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا به طور موثر از آن استفاده کند . در نتیجه قند خون افزایش پیدا می کند . اگر میزان قند خون بسیار بالا باشد، وضعیت های متنوعی از دیابت اتفاق می افتد.

اگر در چنین شرایطی قند خون به سطح خطرناکی در بدن برسد ، متوجه بوی بد خون و ادرار خود می شوید . علاوه بر آن ، این نوع دیابت ها عاملی برای بد بوی دهان شما نیز هستند.

اگر به دیابت مبتلا هستید و ناگهان متوجه بدبویی خود می شوید ، معمولاً این علایم با تکرر ادرار نیز همراه هستند و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این وضعیت یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود.

عفونت های واژنی

عفونت های واژنی مثل عفونت پاراسیت یا واژینوز باکتریال می تواند عاملی برای تغییر بوی واژن باشد. انواع دیگری از عفونت ها که در بیرون از واژن رخ می دهند ، نیز همچنین عاملی برای تغییر بوی واژن می باشند.

عفونت های مخمری واژن معمولاً عاملی برای بوی بد نیستند . اگرچه این عفونت ها معمولاً همراه با قرمزی ، خارش و سوزش همراه هستند . عفونت باکتریال واژینوسیس یکی از رایج ترین عفونت های واژن در خانم ها می باشد که شبیه به بوی ماهی دارد.

علایم دیگر نیز شبیه عفونت مخمری تریکومانیازیس یا عفونت واژن است که عفونت انتقال یافته جنسی می باشد . این عفونت علامتی ندارد اما می تواند بوی واژن شما را تغییر دهد . در چنین شرایطی ترشحات شما بوی بد می دهند ، تغییر رنگ می دهند و یا کف مانند خواهند شد.

قاعدگی، یائسگی و بارداری

آیا تا به حال متوجه شده اید که بوی خون پریودی شما تغییر می کند ؟ محققان به این نتیجه رسیدند که خانم ها زمانی که میزان باروری بالایی دارند ، بوی متفاوت تری از بدن خود را احساس می کنند.

زمانی که باروری در سطح بالایی قرار دارد ، برای مردان جذاب تر می شوند . این بو معمولاً روی واکنش های موجود در بدن زنان تاثیر گذار است . نوسانات هورمونی نیز می تواند عاملی برای تغییر بوی بدن و یا بوی واژن باشد.

لزوماً این بوها ناخوشایند نخواهند بود ، بلکه فقط متفاوت می باشند . این تغییر بو طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد . برخی تغییر بوها می توانند به دلیل بارداری ، قاعدگی و یا یائسگی اتفاق بیفتند.

عفونت های پوستی

اگر پوست شما دچار عفونت شده باشد ، فرقی ندارد که این عفونت قدیمی یا جدید باشد. در هر صورت ممکن است که ناگهان بوی این عفونت را در بدن خود احساس کنید .

عفونت های پوستی که باعث بوی بد بدن می شوند ، شامل موارد عنوان شده در این بخش از سلامت  هستند:

    عفونت های باکتریایی مربوط به فولیکول های مو

    عفونت های باکتریایی پوستی

    حساسیت های پوستی که عاملی برای عفونت های ثانویه مثل قارچ کاندیدا می باشند.

پای قهرمان یا همان پای ورزشکار

اگر پای شما ناگهان دچار بوی بد و خارش شده ، احتمالاً به عفونت قارچی پای قهرمان مبتلا شده اید . قارچ ها در محیط گرم و مرطوب زیر جوراب شما زنده می مانند .اگر بهداشت پا را به اندازه کافی رعایت نکنید ، احتمالاً با این مشکل مواجه خواهید شد.

سرطان

آیا سرطان باعث ایجاد بوی بد می شود ؟ بعضی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته با بوی ناخوشایند بدن خود مواجه می شوند اما معمولاً این بو به دلیل زخم های عفونی مربوط به بیماری سرطان می باشد.

این زخم ها تقریباً در 5 درصد افراد مبتلا به سطان اتفاق می افتد . بعضی از افراد نیز از بوی بد ترشحات واژن به دلیل وجود بعضی از تومورها شکایت می کنند که می توان این بوی بد را از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها کاهش داد.

ویتامین ها و مکمل ها

در صورت مصرف نکردن مواد معدنی و ویتامین از طریق رژیم غذایی و سوء تغذیه ( زمانی که بدن شما مواد مغذی را جذب نمی کند ) می تواند عاملی برای بوی بد بدن مدفوع و ادرار باشد. مثلا کمبود ویتامین C بوی عرق شما را بسیار بد می کند.

علل دیگر تغییر بوی بدن

عفونت های ادراری

عفونت های ادراری و باکتریایی زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد ادرار شما می شود و تعداد آن چند برابر می گردد . این نوع از عفونت می تواند باعث شود که ادرار شما با بوی تندی همراه شود.در نتیجه احساس سوزش و تکرر ادرار نیاز اورژانسی به پزشک و ظاهر بد ادرار را به وجود می آورد.

ذات الریه

ذات الریه عفونت ریوی می باشد که گاهی اوقات عاملی برای بوی بد نفس و یا بزاق است.

سم توکسین

اگر سم توکسین خورده باشید، بدن شما تحت تاثیر قرار می گیرد . مصرف سیانید می تواند باعث بدبویی تنفس شما و مزه ای تلخ شبیه به بادام تلخ شود.

آرسنیک و بعضی از حشره کش های خاص نیز عاملی برای تولید بوی سیر می باشند.

توبرکلوزیس

عفونت باکتریایی می باشد که ریه، گلو وگردن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که نفس شما بوی ماهی بدهد. ورم غدد لنفاوی از علایم این عفونت باکتریایی می باشد.

مسدودیت روده

اگر روده ها مسدود شوند ، ممکن است که فرد محتوای شکم خود را بالا بیاورد که عاملی برای بوی بد دهان خواهد بود.

عفونت ناف

اگرچه که رعایت بهداشت می تواند بوی بد را دور کند اما اگر ناف شما بوی بسیار منزجر کننده گرفت ، احتمالاً عفونت کرده و علایم آن شامل ترشح ، قرمزی ، خارش ، ورم و یا حتی خونریزی می باشد.

اورمیا

اورمیا یکی از نشانه های نارسایی کلیوی می باشد که می تواند باعث بوی بد دهان شما و بویی شبیه به آمونیاک شود . همچنین بوی ادرار را بدتر خواهد کرد.

عفونت گوش

از آن جا که مواد داخل گوش طبیعی و سالم هستند اما گاهی اوقات بوی بدی می دهند که نشان دهنده یک مشکل و عفونت می باشد . علایم دیگر عفونت شامل قرمزی، خارش درد، مشکلات تعادل بدن و مشکلات شنوایی خواهد بود.

درمان های تغییر ناگهانی بوی بدن

درمان این وضعیت معمولاً وابسته به علت و علایم موجود خواهد بود اما معمولاً پزشک در این شرایط برای شما دارو تجویز می کند . اگر علت ناشناخته باشد، درمان های زیادی می تواند کمک کننده قرار بگیرد:

    کرم ها و ضد عفونی کننده های تجویزی

    داروها

    مراجعه به یک متخصص سلامت ذهن و تمرین تکنیک های ریلکسیشن

    جراحی

    تزریق بوتاکس

همچنین سبک زندگی نیز مثل دوش گرفتن روزانه ، انتخاب لباس های تمیز و دارای منفذ برای تنفس پوست، استفاده از مواد طبیعی و تغییر جوراب ها به صورت مداوم می تواند باعث نفس کشیدن پوست پای شما شود که موثر خواهد بود.

عفونت ها

اگرچه بسیاری از انواع عفونت ها جدی نیستند اما باید برای جلوگیری از مشکلات بعدی آن ها آگاه باشید. عفونت ها می توانند از طریق راه های مختلفی بسته به علت و شدت درمان شوند. درمان ها معمولاً از طریق آنتی بیوتیک یا عوامل ضد قارچی اعمال می شوند . معمولاً درمان ها موضعی هستند اما گاهی اوقات داروهای خوردنی و یا تزریقی نیز تجویز می گردند.

مدیریت دیابت

اگر علایم دیابت داشته باشید ، احتمالاً نیاز به مراجعه اورژانسی دارید . مدیریت بیماری دیابت بستگی به مدیریت قند گلوکز خون شما دارد. پس بهترین راه ها برای درمان های دیابت چه طبیعی و چه داروی را در پیش بگیرید.

تغییر رژیم مکمل ها و داروها

اگر بدن شما ناگهان بوی خود را تغییر می دهد ، احتمالا باید از بعضی از غذاها دوری کنید . اگر کمبود ویتامین دارید ، حتماً باید یک تست خون ساده بدهید تا بفهمید که کدام یک از ویتامین های بدن شما کم می باشد و غذاها و مکمل های خاصی را مصرف کنید تا اینکه بوی بد برطرف گردد.

اگر از عوارض جانبی یک دارو رنج می برید ، احتمالاً باید با پزشک صحبت کنید و گزینه های مختلفی را مثل تغییر دادن دارو در پیش بگیرید. هرگز بدون اجازه پزشک مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.

درمان بیماری پای قهرمان

بیماری های قهرمان معمولاً می تواند با درمان های خانگی بهبود پیدا کند که شامل موارد زیر می باشند:

    کرم های ضد قارچ بدون نسخه ، اسپری ها ، پماد ها و لوسیون ها ، هیدروژن پراکسید یا الکل مالیدنی،

    روغن هایی مثل روغن درخت چای، پودر تالکوم

    نمک دریا

درمان زخم های سرطانی

در چنین شرایطی باید با پزشک مشورت کنید تا بتواند راهکار مناسبی را برای درمان زخم های سرطانی شما پیش رویتان قرار دهد.

عادات سالم

بعضی از تغییرات ناگهانی در بوی بدن می تواند باعث شوند که شما عادت های بهداشتی را بیشتر رعایت کنید. در این قسمت راهکارهایی را برای رعایت بیشتر بهداشت به شما معرفی می کنیم.

استفاده از دئودورانت ها یا ضد عرق ها :

دئودورانت ها را می توان به صورت شیمیایی یا به طور طبیعی تهیه کنید و بوی بد بدن خود را کنترل کنید.

مراقبت از پاها :

مطمئن شوید که پاهای شما مرطوب نیست و پای و جوراب شما کاملاً تمیز و خشک است . همچنین مطمئن شوید که مرتبا از سنگ پا استفاده می کنید.

رعایت مناسب بهداشت :

حتما دندان و زبان خود را مسواک بزنید . دندانپزشکان توصیه می کنند که روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید که هر بار دو دقیقه طول بکشد.

تمیز کردن مناطق حساس به آرامی :

مناطق حساس شامل ناحیه تناسلی ، مقعد و گوش می باشد . بیش از حد به آن ها فشار وارد نکنید و به آرامی و ملایمت آن ها را تمیز کنید . گوش های خود را با آب گرم بشویید . آب داغ به تمیز کردن کانال گوش شما کمک می کند.

یک روتین برای دوش گرفتن داشته باشید :

اگر بوی بد بدن را تجربه کرده اید ، باید میزان حمام کردن تان را افزایش دهید . دوش گرفتن باعث از بین بردن سلول های مرده ، کثیفی ، باکتری و چربی های اضافی بدن خواهد شد.

سن بلوغ بوی بدن شما را تغییر می دهد که کاملا طبیعی است اما باید یاد بگیرید چگونه عادت های بهداشتی را از همین سن در خودتان پایه ریزی کنید . اگر تغییرات بوی بدن شما کاملا خفیف است ، احتمالاً فقط به دلیل تغییرات هورمونی می باشد و نیاز به در پیش گرفتن درمان خاص نیست زیرا خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد.