۰ نفر

اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد

۷ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲
کد خبر: 575821
اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اقدامات اولیه برای مصدومین ناشی از گزیدگی را توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  ندا محمدسعید با اشاره به اقدامات اولیه برای مصدومین ناشی از گزیدگی، اظهار کرد: در ابتدا باید بیمار را آرام و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کرد و عضو محل گزیدگی را بی حرکت و هم‌سطح یا پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

او افزود: بستن یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی به ویژه اگر محل گزیدگی در دست‌ها یا پا‌ها باشد، توصیه می‌شود؛ بستن نوار نباید آن قدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند.

محمدسعید گفت: برای مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو با آب سرد یا یخ و از روش‌های سنتی مثل بریدن و مکیدن محل گزیدگی خودداری شود و باید هر چه سریع‌تر فرد مارگزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کرد؛ زمان را با تلاش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید.نگهداری حیوانات در محل زندگی انسان توصیه نمی‌شود.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بر اساس گزارش آماری سال ۹۹، مسمومیت ناشی از گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مجموع یک هزار و ۲۱۲ مورد به ثبت رسیده است که ۸۰۸ مورد عقرب‌گزیدگی، ۱۹۶ مورد سگ‌گزیدگی، ۱۴۸ مورد مارگزیدگی و ۶۰ مورد زنبورگزیدگی بوده است.