۰ نفر

تاثیر زمان انجام آزمایش کرونا در نتیجه دقیق آن

۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
کد خبر: 575149
تاثیر زمان انجام آزمایش کرونا در نتیجه دقیق آن

نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه وندربیلت آمریکا نشان داد نتیجه دقیق آزمایش کرونا بستگی زیادی به زمان انجام در طول شبانه روز دارد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در طول همه‌گیری کووید-۱۹، پزشکان مراقبت‌های بهداشتی به آزمایش کرونا اعتماد کرده‌اند تا به آن‌ها بگویند که چه اقدامات احتیاطی ایمنی را باید در مورد هر بیمار رعایت کنند. کارل جانسون، پروفسور کورنلیوس واندربیلت، پروفسور علوم زیستی، متعجب بود که چگونه ویروس ممکن است بسته به زمان روز و ریتم‌های شبانه‌روزی بدن متفاوت عمل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ جانسون و توماس لاسکو، دانشیار انفورماتیک بیوپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت آمریکا همکاری کرد تا مشخص کند که آیا درصد افراد با تست مثبت کرونا بر اساس زمان روز متفاوت است یا خیر. آن‌ها دریافتند که اگر افراد در اواسط روز آزمایش انجام دهند تا دو برابر بیشتر احتمال دارد که نتیجه آزمایش مثبت داشته باشند.

داده‌ها از این فرضیه حمایت می‌کنند که کووید-۱۹ بر اساس ریتم طبیعی شبانه روزی ما در بدن متفاوت عمل می‌کند که همچنین توسط مطالعات سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی بیان شده است. ریزش ویروس کووید-۱۹، زمانی که سلول‌های آلوده ذرات ویروس عفونی را در خون و مخاط آزاد می‌کنند، به نظر می‌رسد در اواسط روز به دلیل تعدیل سیستم ایمنی توسط ساعت بیولوژیکی ما فعال‌تر است.

جانسون گفت: انجام آزمایش کووید-۱۹ در زمان بهینه روز حساسیت تست را بهبود می‌بخشد و به ما کمک می‌کند تا در تشخیص افرادی که ممکن است آلوده باشند، اما بدون علامت باشند، دقیق باشیم. نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که بار ویروسی بعد از ساعت ۸ بعد از ظهر کمتر است. اگر افراد آن زمان را برای انجام آزمایش انتخاب کنند، احتمال بیشتری برای نتیجه منفی کاذب وجود دارد. منفی کاذب می‌تواند برای جامعه و برای بیمار مضر باشد، زیرا ممکن است به دلیل نتیجه آزمایش منفی خود به دنبال مراقبت‌های اضافی نباشند.

تفاوت در ریزش ویروس کووید-۱۹ در طول روز اطلاعات مهمی است که ممکن است نحوه آزمایش و درمان ویروس را نشان دهد. همانطور که جانسون و همکارانش گزارش می‌دهند، اوج ریزش در بعد از ظهر، زمانی که بیماران بیشتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند یا به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند، می‌تواند در افزایش شیوع ویروس در بیمارستان‌ها و جامعه بزرگتر نقش داشته باشد.

تحقیقات بیشتری برای تایید ماهیت روزانه سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، به معنی فعال در طول روز، مورد نیاز است. جانسون گفت آزمایش تجربی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ برای اینکه ببینیم آیا افراد ویروس را به طور متفاوتی در طول روز دفع می‌کنند، پیامد‌های مهم سلامت عمومی خواهد داشت.

جانسون و همکارانش امیدوارند که این تحقیقات اولیه بتواند برای بهینه سازی آزمایش کووید-۱۹ و بهبود دقت آزمایش استفاده شود. محققان معتقدند ملاحظات زمانی ممکن است برای به حداکثر رساندن اثربخشی استراتژی‌های مداخله و حتی استراتژی‌های واکسن مورد استفاده قرار گیرد.

نیکلاس آدامز، استادیار پژوهشی مهندسی زیست پزشکی؛ جاناتان اشمیتز، استادیار پاتولوژی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی؛ و مایکل وارد، استادیار طب اورژانس نیز در این تحقیق شرکت داشتند.

پیش‌چاپ مقاله «تغییرات روزانه در نتایج آزمایش PCR سارس-کوو-۲: دقت آزمایش ممکن است در زمان روز متفاوت باشد» در مارس ۲۰۲۱ منتشر شد. این مقاله در ۲۶ اکتبر در مجله ریتم‌های زیستی منتشر شد.