۰ نفر

از بین بردن جرم دندان بدون نیاز به دندان‌ پزشک

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبر: 574952
از بین بردن جرم دندان بدون نیاز به دندان‌ پزشک

نحوه برداشتن جرم یا تارتار از روی دندان بدون دندانپزشک سوال رایجی است که از اکثر متخصصان بهداشت دهان و دندان پرسیده می‌شود. متأسفانه، این روشی نیست که بتوان با خیال راحت در خانه انجام داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دینو؛  با این حال، درمان‌های خانگی برای مقابله با تجمع بیش از حد پلاک، که باعث جرم دندان می‌شود، وجود دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم:

نحوه برداشتن جرم یا تارتار از روی دندان بدون دندانپزشک سوال رایجی است که از اکثر متخصصان بهداشت دهان و دندان پرسیده می‌شود. متأسفانه، این روشی نیست که بتوان با خیال راحت در خانه انجام داد. با این حال، درمان‌های خانگی برای مقابله با تجمع بیش از حد پلاک، که باعث جرم دندان می‌شود، وجود دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم:

پلاک و تارتار چیست و چگونه به هم مرتبط هستند؟

 مهناز رشتی، دندان‌پزشک و جراح زیبایی توضیح می‌دهد: پلاک یک لایه حاوی باکتری است که روی دندان‌ها را می‌پوشاند. تارتار که به عنوان جرم دندانی نیز شناخته می‌شود، رسوبی است که هنگام سفت شدن پلاک روی دندان‌ها ایجاد می شود.

اما چه چیزی باعث ایجاد پلاک می‌شود؟ دکتر رشتی می‌گوید: “غذا، نوشیدنی‌ها و بزاق در دهان با هم ترکیب می‌شوند و محیطی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کنند.” باکتری ها روی دندان‌ها و لثه‌ها رشد می‌کنند و باعث ایجاد پلاک می‌شوند”.

اما تشخیص پلاک دشوار است زیرا پلاک تقریباً بی‌رنگ است. با این حال اگر برای مدت طولانی بدون تمیز کردن و مسواک زدن روی دندان‌ها باقی بماند، به شکل جرم زرد یا قهوه‌ای در می‌آید اما پس از تشکیل تارتار، مبارزه با مشکل دشوارتر می‌شود.

در حالی که پلاک را می‌توان در خانه از روی دندان‌ها پاک کرد، برای ازبین بردن تارتار نباید هیچ اقدامی در خانه انجام دهید و پاک کردن آن را به دست دندان‌پزشک خود بسپارید زیرا استفاده نادرست از روش‌های خانگی و جرم‌گیر می‌تواند منجر به آسیب لثه، عفونت و فشار تصادفی تارتار به زیر لثه‌ها شود. با تلاش برای از بین بردن تارتار بدون دندان‌پزشک، می‌توانید به سلامت دهان و دندان خود آسیب جدی بزنید.

تارتار یا همون جرم ظاهر لبخند شما را تغییر می‌دهد. دندان‌های شما دارای لکه‌های زرد یا قهوه‌ای خواهند شد که باعث می‌شود لکه‌دار و ناسالم به نظر برسند و مشکل جدی‌تر این است که زمانی که پلاک و تارتار ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به التهاب لثه شود. “این مشکل گاهی اوقات می‌تواند باعث خونریزی، یا عقب رفتن لثه‌ها و حساسیت شود”. اگر شروع به مشاهده تارتار روی دندان‌های خود کردید، مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر سریع عمل کنید.

5  راه برای خلاص شدن از شر پلاک در خانه

1. عادات خوب مراقبت از دهان را حفظ کنید

می توانید پلاک را در خانه با مسواک زدن خوب دندان‌ها در روز و نخ‌دندان کشیدن یکبار در روز بردارید. یک تکنیک خوب مسواک زدن شامل مسواک زدن ملایم به مدت حداقل دو دقیقه است و اطمینان از اینکه هر طرف هر دندان را بگیرد.

2. به طورمنظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید

دندان‌پزشک شما می‌تواند تارتار را در مکان‌هایی که ممکن است متوجه آن نشده‌اید تشخیص دهد. رفتن به دندانپزشک هر شش ماه یکبار یک راه عالی برای جلوگیری از پلاک و تارتار قبل از ایجاد مشکل است.

3. از محصولات مراقبت از دهان با فلوراید استفاده کنید

4. از مخلوط جوش شیرین استفاده کنید

 رشتی توضیح می‌دهد: «یکی از درمان‌های مؤثر، مخلوط کردن نمک و جوش‌ شیرین و استفاده از خمیر آن برای مسواک زدن دندان‌هایتان است. هم نمک و هم جوش‌ شیرین به نرم شدن انباشته کمک می‌کنند و همین امر حذف آن را آسان‌تر می‌کند اما مهم است که از این درمان خانگی در حد اعتدال استفاده کنید. زیرا علیرغم مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. نمک و جوش شیرین هر دو ساینده هستند و استفاده طولانی مدت از آن‌ها به لثه و دندان آسیب می‌رساند.

5. سرکه سفید را غرغره کنید

روش دیگر غرغره کردن با سرکه سفید است. زیرا اسیدیته باکتری‌ها و تجمع روی دندان‌ها و لثه‌ها را از بین می‌برد. همانند روش جوش‌ شیرین، این درمان خانگی نیز باید به قدر اعتدال استفاده شود. استفاده طولانی مدت از سرکه سفید ممکن است مینای دندان را حل کرده و به سطح دندان آسیب برساند. این دو درمان خانگی نباید بخشی از برنامه روزانه شما شوند و در صورت ایجاد پلاک شدید، فقط یک یا دوبار استفاده شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد و از آن برای ساختن لبخندی سالم‌تر استفاده کنید.