۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

۱۹ خواص انار برای سلامتی / خواص شگفت انگیز انار برای بدن!

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 574527
۱۹ خواص انار برای سلامتی / خواص شگفت انگیز انار برای بدن!

خواص انار برای سلامتی بیشمار است. از تقویت ایمنی بدن گرفته تا محافظت از قلب. انار کالری و چربی کمی دارد اما از فیبر، ویتامین و مواد معدنی بالایی برخوردار است. خواص انار عبارتند از وجود آنتی اکسیدان ها، تضمین سلامت قلب، سلامت کلیه ها، استقامت ورزش و موارد دیگر.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خواص انار شامل آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد توموری است و گفته می‌شود منبع خوبی از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین E و همچنین اسید فولیک است. شاید به توان گفت هر انسان در طول عمر خود کمتر میوه‌ای را غنی‌تر از انار خواهد یافت! میوه‌ای قرمز و غنی شده که به بسیاری از دلایل یکی از سالم‌ترین میوه‌ها شناخته شده است. انار حاوی دو ترکیب - پونیکالاژین و پونیکیک اسید است که همه فواید آن را به همراه دارد. در واقع، شما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید آنتی اکسیدان‌های موجود در انار تقریباً سه برابر بیشتر از چای سبز است. خوردن روزانه انار یا نوشیدن آب آن می‌تواند کمک بسیار خوبی برای ایمنی بدن شما باشد. به علت فواید فروان انار، با خوردن این میوه با دیابت نوع 2 مبارزه کنید، فشار خون را کنترل کنید، هضم غذاها را آسان کرده و پوست خود را نیز درخشان کنید. بنابراین ، دفعه بعد که می‌خواهید میان وعده میل کنید، حتما انار میل کنید.

این مطلب در ۲۲ آذر ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

 

ارزش غذایی انار

در اینجا به بررسی ارزش غذایی انار می پردازیم.

دانه های سرخ و کوچک داخل انار که به آن دانه های انار می گویند، بخش خوراکی میوه است. در حالی که حذف آنها از گوشت داخلی می تواند کار سختی باشد، ارزش غذایی و طعم آنها به سختی های خوردن انار می ارزد.

به طور کلی، انار کالری و چربی کم اما فیبر، ویتامین و مواد معدنی بالایی دارد. انارها همچنین حاوی مقادیری پروتئین هستند.

در زیر ارزش غذایی دانه های انار در یک عدد انار متوسط (282 گرم) آمده است :

  • کالری: 234
  • پروتئین: 4.7 گرم
  • چربی: 3.3 گرم
  • کربوهیدرات: 52 گرم
  • شکر: 38.6 گرم
  • فیبر: 11.3 گرم
  • کلسیم: 28.2 میلی گرم یا 2 درصد از ارزش روزانه
  • آهن: 0.85 میلی گرم یا 5 درصد 
  • منیزیم: 33.8 میلی گرم یا 8 درصد 
  • فسفر: 102 میلی گرم یا 8 درصد   
  • پتاسیم: 666 میلی گرم یا 13 درصد   
  • ویتامین C: 28.8 میلی گرم یا 32 درصد    
  • فولات (ویتامین B9): 107 میکروگرم یا 27 درصد 

به خاطر داشته باشید که ارزش غذایی دانه انار با ارزش غذایی آب انار متفاوت است، زیرا حاوی فیبر کمتری است. این موضوع به طور کل در مورد تمام میوه ها صدق میکند.

 

خواص انار

خواص انار برای جنبه های مختلف سلامتی، از ایمنی گرفته تا سلامت مغز، ارزش افزوده بسیار زیادی به برنامه غذایی شما اضافه میکند.

این مقاله به بررسی فواید تغذیه ای و مزایای فراوان انار می پردازد.

 

خاصیت انار در محافظت در برابر رادیکال های آزاد

از فواید انار، میزان بالای آنتی اکسیدان است و بنابراین بدن ما را در برابر رادیکال‌های آزاد ، که مسئول پیری زودرس هستند، محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب و در اثر سموم مضر در محیط ایجاد می شوند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد همیشه در بدن وجود دارند، اما وجود بیش از حد آنها می تواند مضر باشد و به تعدادی از بیماری های مزمن دامن بزند.

 

خواص انار برای قلب

مطالعات انجام شده در رابطه با خواص انار برای قلب  نشان می دهد شواهدی وجود دارد که میوه های غنی از ترکیبات پلی فنلی مانند انار برای سلامت قلب مفید هستند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره انا استرس اکسیداتیو و التهاب را در شریان ها کاهش می دهد، فشار خون را کاهش داده  و به مبارزه با تصلب(سخت شدن) شرایین کمک کند، تجمع پلاک در شریان ها که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

در مطالعه ای انسانی، به افراد مبتلا به بیماری قلبی روزانه 1 فنجان (220 میلی لیتر) آب انار به مدت 5 روز داده شد. این آبمیوه به طور قابل توجهی دفعات و شدت درد قفسه سینه و همچنین نشانگرهای زیستی خاصی را در خون کاهش داد که نشان دهنده اثر محافظتی بر سلامت قلب است.

 

خواص انار برای خون

 آنتی اکسیدان‌های موجود در انار به عنوان "رقیق کننده خون" عمل می‌کنند.از خاصیت های انار، جلوگیری از تشکیل لخته و انعقاد پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. دو نوع لخته خون وجود دارد ، یکی خوب است که باعث بهبودی در حین بریدگی یا آسیب می‌شود و دوم زمانی که هرگونه لخته داخلی وجود دارد مانند قلب ، عروق یا هر جای دیگر داخل بدن. این نوع لخته‌ها خوب نیست و می‌تواند کشنده باشند.

دانه های انار در دست به شکل قلب

خاصیت انار برای پیشگیری از سختی عروق

از دیگر خواص انار میتوان به پیشگیری از سختی عروق اشاره کرد.با افزایش سن و نوع شیوه زندگی ما ، دیواره عروق ما به دلیل کلسترول سخت‌تر می‌شود و گاهی اوقات انسداد ایجاد می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی انار از اکسید شدن کلسترول بد جلوگیری می‌کند. بنابراین، خوردن انار چربی اضافی را از بین می‌برد و از سخت شدن دیواره شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

 

اکسیژن رسانی به خون، از مزایای خوردن انار

انار به پمپاژ سطح اکسیژن در خون ما کمک می‌کند. به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در انار ، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند ، کلسترول را کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. همه اینها در نهایت به جریان آزاد خون و در نتیجه بهبود سطح اکسیژن در بدن شما کمک می‌کند.

 

خواص ضد میکروبی انار

ترکیبات انار به مبارزه با میکرو ارگانیسم‌های مضر مانند انواع خاصی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها کمک کند.

به عنوان مثال، مطالعات قدیمی‌تر و هم جدید نشان می‌دهند که آنها  با هدف قرار دادن میکروب‌های دهانی ناخواسته که در صورت رشد بیش از حد مشکل‌ساز می‌شوند، از سلامت دهان محافظت می کنند (مانند میکروب‌هایی که باعث بوی بد دهان و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. ).

مطالعات دیگری نشان داده است که ترکیبات انار همچنین دارای اثرات ضد باکتریایی علیه لیستریا مونوسیتوژنز است، باکتری موجود در محیط‌های مرطوب که در صورت مصرف می‌تواند باعث بیماری شدید شود.

 

سلامت کلیه ها با خوردن انار

مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان داده که عصاره انار به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می کند، مزیتی که عمدتاً به فعالیت آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می شود.

در یک مطالعه، به بزرگسالان 18 تا 70 ساله که سنگ کلیه عود کننده را تجربه می کردند، هزار میلی گرم عصاره انار به مدت 90 روز داده شد .این مهم به مها مکانیسم تشکیل سنگ در بدن کمک می کند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده که عصاره انار می تواند به تنظیم غلظت اگزالات، کلسیم و فسفات در خون، که اجزای رایج سنگ کلیه هستند، کمک کند .

 

خاصیت ضد آرتروزی انار

از بیشمار خواص انار میتوان به مقابله با آرتروز اشاره کرد. انار با مبارزه با آنزیمی که این کار را می‌کند می‌تواند آسیب غضروف را کاهش دهد. انار همچنین توانایی کاهش التهاب را دارد.

 

خواص انار برای نعوظ

اگرچه این یک داروی شگفت انگیز نیست اما بله آب انار می‌تواند کمی اختلال نعوظ را بهبود بخشد. و بسیاری از نظریه‌ها این موضوع را ثابت می‌کنند.

انار برش خورده روی میز

 

خواص ضد سرطانی انار

انار دارای خاصیت ضد سرطانی است. دو مطالعه ادعا می‌کنند که آب انار توانایی مبارزه با سرطان پروستات را دارد. یک آزمایش نشان داد که آب انار رشد تومور را کند کرده و حتی سلول‌های سرطانی کشت شده را از بین می‌برد و همانطور که قبلاً در نکته دوم اشاره کردیم، آب انار خون را رقیق می‌کند و در نتیجه وضعیت آن را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌ که ترکیبات موجود در میوه، آب و روغن انار می‌تواند به کشتن سلول‌های سرطانی یا کاهش سرعت گسترش آنها در بدن کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات انسانی نشان می دهد که انار به مبارزه با التهاب و کند کردن رشد سلول های سرطانی کمک می کند. در واقع، این میوه اثرات ضد توموری در سرطان های ریه، سینه، پروستات، پوست و روده بزرگ نشان داده است.

سایر تحقیقات حیوانی نشان داده که انار به کند کردن رشد تومور در مراحل اولیه سرطان کبد کمک می کند.طبق یک مطالعه قدیمی‌تر در  آزمایشگاه، عصاره انار برای کند کردن رشد یا حتی مرگ سلول‌های سرطانی پروستات مفید است.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) نشانگر سرطان پروستات در خون است. اگر سطح PSA در مدت زمان کوتاهی دو برابر شود، نشان دهنده خطر قابل توجهی  از سرطان پروستات است.

دو کارآزمایی قدیمی نشان داده که خوردن انار در مردان با مصرف این میوه، دوره زمانی دوبرابر شدن PSA را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش می دهد.

خواص انار برای جلوگیری از سرطان

تقویت حافظه، از خواص انار

مصرف میوه انار باعث تقویت حافظه می شود. مطالعه ای انجام شد که در آن به افرادی که مشکل حافظه داشتند ، روزانه 237میلی لیتر آب انار داده می‌شد. پس از یک دوره زمانی مشخص ، بهبود زیادی در حافظه کلامی و بصری آنها مشاهده شد. در واقع ، آزمایش دیگری که روی موش‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف انار همچنین می‌تواند از آلزایمر جلوگیری کند. اما این آزمایش هنوز بر روی انسان انجام نشده است.

 

خواص انار برای فشار خون

اسید پونیکیک یکی از اجزای اصلی انار است که به کاهش کلسترول ، تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

روند رسیده شدن انار از انار کال تا انار رسیده

 

خواص انار برای هضم غذا

خوردن انار می تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. همه ما می‌دانیم که فیبر برای هضم خوب است. اما به دلیل شیوه زندگی ما که به سمت خوردن غذاهای ناخواسته تمایل داریم ، از فیبر موجود در سبزیجات و میوه های خود غافل می‌شویم. افزودن انار به رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن فیبر در برنامه روزانه شما باشد. یک انار حاوی 45 درصد فیبر توصیه شده روزانه شما است.

 

خواص انار برای تقویت ایمنی بدن

انار خواص فراوانی در رابطه با تقویت ایمنی بدن دارد. انار که سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است ، برای افرادی که از اختلالات مرتبط با ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و استروآرتریت رنج می برند بسیار مفید است. آنها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که تولید آنتی بادی را افزایش می‌دهد و به ایجاد ایمنی کمک می‌کند. انار می‌تواند به شما در حفظ سیستم ایمنی سالم و جلوگیری از بیماری ها و عفونت های شایع کمک کند.

خواص عصاره انار برای فشار خون

 

انار استرس را کاهش می دهد

خوردن انار باعث کاهش سطح استرس می شود. انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو داخلی بدن ، به کاهش استرس روانی که در زندگی شخصی و حرفه ای خود تجربه می‌کنید نیز کمک می‌کند. بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه ملکه مارگارت انجام شد، افرادی که آب انار می نوشیدند سطوح پایین تری از کورتیزول ، هورمون استرس که در شرایط استرس زا افزایش می‌یابد ، داشتند.

 

فواید انار برای دندان

شاید جالب باشد که بدانید انار حتی برای دندان نیز مفید است. شما از دهانشویه برای بهبود سلامت دهان و دندان خود استفاده می‌کنید اما شگفت آور آنکه آب انار می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دهان شویه‌های حاوی الکل باشد. ترکیبات خاصی در انار دارای اثرات ضد پلاک قوی هستند. یک مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی انار به طور موثر تشکیل پلاک دندانی را به دلیل تجمع میکروارگانیسم‌ها تقریباً 84 درصد کاهش می‌دهد.

انار رسیده و برش خورده روی میز

خواص انار برای تقویت عملکرد ورزشی

چندین مطالعه انجام شده در طول این سال ها ثابت کرده است که خوردن مرتب انار می‌تواند برای سلامت استخوان شما عالی باشد. مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده است که این میوه می‌تواند تأثیر پیشگیرانه ای بر روی از بین رفتن استخوان داشته باشد. فلاونول های بالا موجود در میوه به طور فعال به مبارزه با هرگونه التهابی که می‌تواند مشکلاتی مانند آسیب غضروف و آرتروز ایجاد کند ، کمک می‌کند. تحقیقات فزاینده ای برای بررسی تأثیر خواص انار بر کاهش مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید ، پوکی استخوان و سایر مشکلات مفصلی در حال انجام است. در واقع ، محتوای آنتی اکسیدان موجود در آب انار برای عملکرد ورزشی نیز مفید است. دوندگان به طور جدی تشویق می شوند تا میوه را نیز مصرف کنند زیرا می‌تواند عملکرد ، فعالیت هوازی و استقامت را افزایش دهد.

 

خواص جنسی انار

میوه انار خواص بسیار زیادی دارد. انار با محتوای غنی آنتی اکسیدان ، سطح استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو با اختلال عملکرد اسپرم و همچنین کاهش باروری در زنان ارتباط دارد. مطالعات برای درک سایر مزایای قوی آن برای سیستم تولید مثل در حال انجام است.

فواید آب انار از برای سلامت جنسی

به غیر از این ، انار همچنین می‌تواند زندگی جنسی شما را تقویت کند. مشخص شده است که این میوه سطح تستوسترون ، هورمون جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد. همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی می‌شود. به همین دلیل ، این میوه همچنین لقب "ویاگرا طبیعی" را دارد.

 

خواص ضد التهابی انار

کاهش التهاب از دیگر فواید انار است. التهاب کوتاه مدت یک پاسخ طبیعی بدن به عفونت و آسیب است. با این حال، التهاب مزمن در صورت درمان نشدن می تواند مشکل ساز شود و امروزه به ویژه در فرهنگ های غربی رایج است.

هنگامی که التهاب مورد توجه قرار نگیرد، می تواند به بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و بیماری آلزایمر کمک کند. خوردن انار  به جلوگیری از التهاب مرتبط با افزایش خطر بیماری مزمن کمک کند.

خاصیت ضد التهابی انار تا حد زیادی به ترکیباتی به نام punicalagins مربوط می شود که در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند .

برخی از مطالعات انسانی نشان داده اند که مصرف آب انار شاخص های التهاب را در بدن کاهش می دهد .

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه خوردن دانه های تازه انار بر کم شدن التهاب در انسان تأثیر می گذارد، مورد نیاز است.

 

چه کسانی باید هنگام خوردن انار مراقب باشند

انار تقریبا میوه‌ای بی‌خطر است و در صورت مصرف به عنوان میوه یا آب میوه هیچ عارضه جانبی ندارد. با این حال ، عصاره انار ممکن است در برخی موارد منجر به حساسیت شود. علائم حساسیت شامل خارش ، تورم ، آبریزش بینی و مشکل در تنفس است. شرایطی وجود دارد که افراد باید قبل از مصرف انار به هر شکل مراقب باشند.

انار برش خورده روی تخته آشپزخانه

  • بارداری و شیردهی: مصرف آب انار در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر است ، اما اطلاعات قابل اطمینان کافی در مورد ایمنی استفاده از عصاره انار وجود ندارد.
  • فشار خون پایین: برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند ، نوشیدن آب انار ممکن است خطر افت فشار خون را بسیار پایین بیاورد.
  • حساسیت به گیاهان: افرادی که از حساسیت گیاهی رنج می‌برند بیشتر در معرض واکنش آلرژیک به انار هستند.
  • جراحیمصرف انار را حداقل 2 هفته قبل از عمل متوقف کنید زیرا این میوه قرمز ممکن است در کنترل فشار خون اختلال ایجاد کند.

 

منبع: healthline