۰ نفر

واکسن در افزایش آنتی‌ بادی‌ های مجاری تنفسی موثر است

۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱
کد خبر: 574501
واکسن در افزایش آنتی‌ بادی‌ های مجاری تنفسی موثر است

نتایج تحقیق انجام شده در سوئد نشان داده است، اگرچه آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ در پی عفونت با ویروس سارس-کوو-۲ در مجاری تنفسی کاهش می‌یابد اما با دریافت دو دوز واکسن این سطح آنتی‌بادی به شدت افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ هلث نیوزنوشت، کارشناسان موسسه کارولینسکا پاسخ قابل‌توجهی در آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ در مجاری تنفسی، پس از عفونت با سارس-کوو-۲ در افراد واکسینه‌شده با دو دوز واکسن مشاهده کردند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت دوز دوم واکسن کووید-۱۹ پس از بهبودی از بیماری ممکن است به محافظت در برابر عفونت مجدد و جلوگیری از انتقال کمک کند.

آنا اسمد-سورنسن، سرپرست گروه تحقیق در گروه پزشکی Solna این موسسه می‌گوید: آنچه این مطالعه را منحصربه‌فرد کرده این است که ما نمونه‌هایی از خون و راه‌های هوایی را بررسی کرده‌ایم که به ما دانش جدیدی از پاسخ ایمنی محلی، جایی که عفونت ویروسی ایجاد شده است، ارائه می‌کند. از آنجا که نمونه‌برداری از راه‌های هوایی دشوارتر است اطلاعات ما در این مورد کمتر از میزان آنتی‌بادی در خون است.

تجزیه و تحلیل آنتی‌بادی‌ های کووید-۱۹ در مجاری تنفسی

 این گروه برای انجام مطالعه خود، نحوه تغییر آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ در افرادی که مبتلا به کووید خفیف تا شدید بودند را تجزیه و تحلیل کردند، این تحقیق بین مارس تا مه ۲۰۲۰ با تعداد ۱۴۷ بیمار و هشت ماه پس از عفونت آنان انجام شد.

محققان سطح آنتی‌بادی را پس از واکسیناسیون با واکسن آستزارنکا، فایزر یا مدرنا در ۲۰ فرد مورد بررسی قرار دادند و نتایج را با یک گروه کنترل که قبلا به کووید مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.

نتایج نشان داد، افرادی که شدیدترین عفونت  کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با افراد مبتلا به بیماری خفیف، سطوح بالاتری از آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ در زمان بهبودی داشتند. آنتی‌بادی‌های موجود در خون حداقل برای هشت ماه در سطح قابل اندازه‌گیری باقی ماندند، در حالی که آنتی‌بادی‌های موجود در مجاری تنفسی کوتاه‌مدت بودند و تنها پس از سه ماه کاهش یافتند.

دکتر اسمد سورنسن بیان کرد: خبر خوب این است که آنتی‌بادی‌ها پس از واکسیناسیون به سرعت در افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، نه تنها در خون بلکه در مجاری تنفسی نیز بازگشت کردند.

وی افزود: ما دریافتیم که سطح آنتی‌بادی در مجاری تنفسی پس از دو دوز واکسن اغلب حتی بیشتر از دوره بیماری بود. افرادی که قبل از واکسیناسیون به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند، سطوح بسیار پایین‌تر یا غیرقابل تشخیص داشتند.

تاثیر دو دوز واکسن در آنتی‌بادی‌های مجاری تنفسی

دوز دوم واکسن تاثیری قوی بر آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ در خون نداشت. این به مطالعات قبلی مربوط می‌شود که در آن پاسخ آنتی‌بادی قوی پس از اولین دوز واکسن در خون افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ بودند نشان داده شد، در حالی که پس از دومین بار فقط اندکی افزایش یافت.

کارین لوره، پروفسور گروه پزشکی Solna، موسسه کارولینسکا  می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که فقط تحقیق در میزان آنتی‌بادی در سطح خون حائز اهمیت نیست بلکه سطح آنتی‌بادی در دستگاه تنفسی که احتمالا نقش مهمی در خنثی‌سازی ویروس به صورت مکانی دارد نیز قابل توجه است بنابراین تکمیل واکسیناسیون با دوز دوم ممکن است برای دستیابی به پاسخ‌های ایمنی بهینه و کاهش گسترش عفونت بین افراد مهم باشد.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که چه سطحی از آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ برای محافظت در برابر عفونت مورد نیاز است و آیا کاهش سریع سطح آنتی‌بادی در مجاری تنفسی منجر به عفونت مجدد می‌شود یا خیر.

این گروه در حال حاضر مشغول بررسی نمونه‌هایی از نقاط زمانی طولی اضافی برای بررسی محیط التهابی دستگاه تنفسی در طول عفونت کووید-۱۹، در زمان بهبودی و پس از آن هستند.

نتایج تحقیق در نشریه JCI Insight منتشر شده است.