۰ نفر

دانشمندان به معجونی علیه پیری دست یافته‌ اند؟

۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۱۴
کد خبر: 574405
دانشمندان به معجونی علیه پیری دست یافته‌ اند؟

محققان دانشگاه کاتالونیا (اسپانیا) و لستر انگلیس مدعی شده‌اند پادتنی برای از بین بردن سلول‌های پیری و مهار روند سالمندی تولید کرده اند؛ این روش، برای درمان بیماری‌های مرتبط با پیری از جمله سرطان، آلزایمر و دیابت نوع دو می‌تواند موثر باشد.

مجله ساینتیفیک ریپورتز (Scientific Reports) با درج این خبر نوشت: برای دستیابی به این هدف، پژوهشگران پادتنی را طراحی کرده اند که مانند یک «بمب هوشمند» عمل می کند. پادتنی که قادر به شناسایی پروتئین‌های خاص در سطح سلول های پیر هستند. آنتی بادی به این پروتئین ها چسبیده و از آنها به عنوان دارویی برای از بین بردن سلول های فرسوده استفاده می کند. این روش بدون آسیب زدن به سایر قسمت های بدن، با کمترین عوارض جانبی احتمالی،  بسیار کارا خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته «سالوادور ماسیپ» که رهبری این تحقیقات را به عهده دارد، این روش درمانی با تغییر ساز وکار پیری سلولی، روند پیشرفت بیماری های مرتبط با پیری مانند آلزایمر، دیابت نوع دو و سرطان را به مدت طولانی به تعویق می اندازد و در کند کردن روند پیری نیز موثر است.  

در همین راستا ماسیپ اطمینان داد: برای اولین بار دارویی بر پایه پادتن تولید کرده ایم که می تواند در مهار پیری سلولی موثر باشد. این روش علاوه بر کند کردن پیشروی سرطان، به شکل گیری بافت ها در مرحله رشد جنین کمک می کند.

با این وجود مدیر گروه تحقیقاتی گفت: اگرچه این ساز وکار بیولوژیکی بسیار مفید خواهد بود، اما در طول دوره پیری می تواند باعث بیماری هایی شود، زیرا دیگر سیستم ایمنی بدن قادر به از بین بردن این سلول های پیر به شیوه موثر قبلی نخواهد بود.

طبق اظهارات ماسیپ، اگرچه پیش از این نیز داروهای مشابه سنولیتیک (برای مقابله با علل بیولوژیکی اساسی ضعف) وجود داشتند که پس از آزمایش بر روی حیوانات، در نابودی سلول های پیر موفق بودند اما عوارض جانبی بسیاری از خود به جا گذاشتند. اما به ادعای ماسیپ، داروی تولید شده توسط تیم وی جزء «نسل دوم سنولیتیک های خاصی است که به روش هدایت از راه دور، میکروب ها را شناسایی کرده و از بدن انسان در برابر آنها محافظت می کنند».

ماسیپ، مدیر آزمایشگاه سرطان و پیری دانشگاه لستر همچنین افزود: ما این آنتی بادی ها را برای شناسایی سلول های پیر طراحی کرده ایم و بر آنها بار سمی اعمال کرده ایم که می توانند مانند موشک های دوربرد، سلول های قدیمی را از بین ببرند.

محققان معتقدند که این درمان زمانی شروع می شود که علائم اولیه بیماری هایی مانند آلزایمر، دیابت نوع دو، پارکینسون، آرتروز، آب مرواردی و برخی از تومورها ظاهر شوند و شامل راهکارهایی است که برای داشتن دوره سالمندی بسیار سالم تر می تواند به کار آید.