۰ نفر

پوکی استخوان علامت خاصی ندارد

۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 574281
پوکی استخوان علامت خاصی ندارد

استوار با اشاره به اینکه پوکی استخوان به طور خاموش بروز می‌کند، گفت: افرادی که دچار پوکی استخوان می‌شوند باید روند درمانشان را کامل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، افشین استوار رییس مرکز بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با شبکه سلامت با اشاره به پیشگیری از شکستگی و افتادگی اظهار کرد: در چهارمین روز از هفته سلامت استخوان به سر می‌بریم به طوری که شعار امسال پیشگیری از شکستگی و افتادگی در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه پوکی استخوان وضعیتی است که تراکم استخوانی به تدریج کاهش پیدا می‌کند و استخوان پوک می‌شود، افزود: این وضعیت استخوان‌ها را مستعد شکسته شدن می‌کند، پوکی استخوان علامت خاصی ندارد و اولین علامت آن، شکستگی است.

استوار با بیان اینکه سالانه ۱۷۰ هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور داریم، ادامه داد: پوکی استخوان باعث زمین خوردن فرد می‌شود، زمین خوردن برای خیلی از سالمندان اتفاق می‌افتد، بنابراین باید  این مشکل را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

رییس مرکز بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: بعد از سن ۵۰ سالگی در خانم‌ها و بعد از ۶۰ سالگی در آقایان برای اطلاع از سلامت استخوان باید به پزشک مراجعه کرد؛ اگر تشخیص پوکی استخوان داده شد باید مراحل درمان طی شود به طوری که مراحل درمانی طولانی مدت است لذا درمان اولیه ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد.

استوار با اشاره به اینکه افرادی که دچار پوکی استخوان می‌شوند باید درمانشان را کامل کنند؛ افزود: باید تدبیری بیندیشیم تا از زمین خوردن جلوگیری کنیم، فعالیت بدنی و تقویت عضلات باید به درستی صورت بگیرد تا در هنگام بیرون رفتن و فعالیت بدنی خطر زمین خوردن افزایش پیدا نکند.

رییس مرکز بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: فشار خون بالا و دیابت ممکن است سبب زمین خوردن شود، در دقایق ابتدایی صبح فشار خون ممکن است کمی کمتر از وضعیت طبیعی باشد و یا دچار افت فشار خون شده باشیم؛ لذا ممکن است این وضعیت منجر به زمین خوردن فرد شود.

او با اشاره به اینکه دیابت می‌تواند فرد را مستعد زمین خوردن کند، گفت: بینایی و شنوایی در این مسئله بسیار حائز اهمیت است، هر کدام می‌تواند سبب زمین خوردن فرد شود، افراد برخی از کار‌های مهم را باید انجام دهند به طوری که موانع محیطی برطرف شود، روشنایی باید در راهروها، محیط‌های بیرونی و راه پله‌ها به اندازه کافی باشد  یا اینکه فرش روی زمین ثابت بماند تا پا دچار لغزندگی نشود، باید محیط اطراف را به شکلی طراحی کنیم که احتمال به زمین خوردن فرد کمتر شود تا از خطر شکستگی استخوان در امان بمانیم.