۰ نفر

افراد واکسینه‌ نشده بخوانند!

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 573597
افراد واکسینه‌ نشده بخوانند!

در حالی‌که کارشناسان هشدار می‌دهند که شیوع کووید-۱۹ در میان دانش‌آموزان مدارس، افراد مسن را در معرض خطر قرار می‌دهد، گزارش‌های مربوط به عفونت مکرر نیز افزایش یافته است.

با افزایش مبتلایان به کووید -۱۹ در انگلستان، مردم به‌طور فزاینده‌ای گزارش می‌دهند که برای دومین یا حتی سومین بار به این بیماری مبتلا شدند. تجزیه و تحلیل جدید نشان داده است که افراد واکسینه نشده باید انتظار داشته باشند که به‌طور متوسط ‌هر ۱۶ ماه یکبار به ویروس کووید -۱۹ آلوده شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ با نزدیک شدن به فصل زمستان، دانشمندان هشدار می‌دهند که چنین عفونت‌های مجدد می‌تواند بر عملکرد سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) فشار زیادی وارد کند و برخی خواستار گسترش برنامه واکسیناسیون برای همه دانش‌آموزان مدرسه ازجمله دو دوز برای نوجوانان هستند.

استفان گریفین، استادیار ویروس‌شناسی دانشگاه لیدز انگلستان گفت: اگر شیوع بیماری در سطح بالایی قرار داشته باشد و مکرر در معرض ویروس قرار بگیرید، همان‌طور که در مدارس مشاهده می‌کنید، با وجود واکسیناسیون مضاعف، تعداد بیشتری از افراد مبتلا به عفونت مجدد خواهند شد.

در سال گذشته، دانشمندان تصور می‌کردند، اگرچه عفونت‌های مجدد ممکن است رخ دهد اما نسبتا غیر معمول است زیرا فقط تعداد کمی عفونت مجدد در سراسر جهان ثبت شده است.

اکنون می‌دانیم که ایمنی طبیعی در برابر سارس-کوو-۲ ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ با گذشت زمان کاهش می‌یابد؛ نتیجه یک تحقیق دانمارکی نشان داد که افراد زیر ۶۵ سال حداقل ۸۰ درصد از حفاظت را به مدت حداقل ۶ ماه دارند، در حالی که افراد بالای ۶۵ سال تنها ۴۷ درصد مصونیت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ورود نوع دلتا وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی در کالج امپریال لندن گفت: در کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که ما در حال مطالعه آنان بودیم، بسیاری از افراد دارای سطوح نسبتا مناسب آنتی‌بادی‌هایی بودند که با گذشت زمان کاهش یافت این افراد یا قبلا آلوده شده یا دو دوز واکسن دریافت کرده و یا به کووید علامتی مبتلا شده بودند.

داده‌های ONS منتشر شده در ۶ اکتبر می‌گوید که در بین ۲۰هزار و۲۶۲ انگلیسی که از جولای ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ مبتلا به کووید ۱۹شدند، ۲۹۶ مورد عفونت مجدد وجود داشت.

با این حال، به نظر می‌رسد خطر عفونت مجدد از ماه مه ۲۰۲۱ که دلتا به‌عنوان نوع غالب شناسایی شد، افزایش یافته است و اطلاعات بیشتر از ایالات‌متحده، درحالی که ایالات مختلف ردیابی و گزارش میزان آلودگی مجدد را آغاز کرده‌اند، این ایده را تایید می‌کند که خطر ابتلا به عفونت مجدد با دلتا بسیار بیشتر است.

در اوکلاهما که جمعیت آن حدود ۳.۹ میلیون نفر است، ۵۲۲۹ مورد عفونت مجدد در طول ماه سپتامبر گزارش شده است (معادل میزان عفونت مجدد ۱۱۵۲ در ۱۰۰هزار نفر) و عفونت‌های مجدد از ماه مه ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) اعلام کرده است: عفونت مجدد یک مورد تایید شده در آزمایشگاه کووید-۱۹ است.

نسرین الوان، استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه ساوتهمپتون ایالات‌متحده می‌گوید: با افزایش سطح عفونت‌های سارس-کوو-۲ در انگلستان، گاهی اوقات شاهد هستیم که پس از دوره نسبتا کوتاهی از اولین عفونت، کودکان و بزرگسالانی دوباره به کووید مبتلا شدند. ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد عوامل خطر عفونت مجدد نداریم  اما این فرضیه نظری که به محض اینکه همه جوانان به این بیماری مبتلا شوند، همه‌گیری به پایان خواهد رسید، بعید است.

برای کمک به پاسخ  این سوالات، پروفسور جفری تاونسند و همکاران وی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل ایلات‌متحده، ‌عفونت‌های مجدد و ایمونولوژیکی شناخته شده سایر ویروس‌های کرونا ازجمله مواردی که باعث سارس، مرس و سرماخوردگی معمولی می‌شوند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج این تحقیق که در The Lancet Microbe منتشر شد، نشان داد که با کاهش ایمنی، عفونت‌های مجدد به‌طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند، به ویژه هنگامی که تعداد عفونت‌ها زیاد است.

محققان دانشکده بهداشت عمومی ییل ‌داده‌های مربوط به ایمنی طبیعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا تخمین بزنند افرادی که واکسینه نشده‌اند چگونه به عفونت مجدد مبتلا می‌شوند. هدف  کلی این مطالعه ارائه پاسخ به سوالاتی بود که در این برهه از زمان همه‌گیری نمی‌توان به صورت تجربی به آن پاسخ داد؛ مصونیت در برابر بیماری کووید بعد از ابتلا به بیماری چه مدت خواهد بود؟  

در این مطالعه مشخص شد که ایمنی طبیعی تا حدی کوتاه است و در مدلی که همه یا مبتلا به کووید-۱۹ یا علیه آن واکسینه شده‌اند و افراد واکسینه نشده‌ مشخص شد که افراد واکسینه‌نشده انتظار داشته باشند که تقریبا هر ۱۶ تا ۱۷ ماه یکبار به ویروس کرونا آلوده شوند.

یکی از محققان تحقیق، هایلی هاسلر گفت: نتایج ما بر اساس زمان متوسط ‌کاهش ایمنی در چندین فرد آلوده است. هر یک از این افراد ممکن است با توجه به وضعیت ایمنی، مصونیت، سن و عوامل متعدد دیگر، مدت طولانی‌تر یا کوتاه‌تری از مصونیت را تجربه کنند.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تنها ۵۷.۱ درصد از جمعیت ایالات‌متحده به‌طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.  

در طول همه‌گیری عدم قطعیت زیادی در مورد مدت زمان ایمنی بدن پس از آلوده شدن فرد واکسینه‌نشده به سارس-کوو-۲ وجود داشت اما نتایج این تحقیق نشان داد حفاظت قوی به دنبال عفونت طبیعی کوتاه‌مدت است.

جفری تاونسند اظهار کرد: عفونت مجدد می‌تواند در سه ماه یا کمتر رخ دهد بنابراین، افرادی که به‌طور طبیعی آلوده شده‌اند باید واکسینه شوند. عفونت قبلی به تنهایی می‌تواند محافظت طولانی‌مدت بسیار کمی در برابر عفونت‌های بعدی ارائه دهد.

این اولین تحقیقی است که احتمال عفونت مجدد در پی عفونت طبیعی و بدون واکسیناسیون را تعیین کرده است.

الکس دورنبورگ از دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت گفت: ما تمایل داریم بدانیم که فردی مصونیت در برابر ویروس دارد یا خیر اما مطالعه ما هشدار می‌دهد که باید بیشتر بر خطر عفونت مجدد در طول زمان تمرکز کنیم. با ظهور انواع جدید، پاسخ‌های ایمنی قبلی در مبارزه با ویروس کمتر تاثیر دارند. کسانی که به‌طور طبیعی در اوایل بیماری همه‌گیر آلوده شده بودند، به احتمال زیاد در آینده نزدیک مجددا آلوده خواهند شد.

تاونسند می‌گوید: درست مانند سرماخوردگی‌های معمولی، از یک سال به سال دیگر ممکن است دوباره با همان ویروس آلوده شوید. تفاوت در این است که در طول این همه‌گیری دریافتیم، برخی سویه‌های این بیماری بسیار کشنده‌تر هستند.

تاونسند گفت: اگر عفونت‌ها کنترل نشود، هیچ کس ماسک استفاده نکند، فاصله اجتماعی را رعایت نکند و واکسن نیز دریافت نکند ما باید در بازه زمانی سه ماهه تا پنج ساله منتظر عفونت مجدد باشیم، به این معنی که افراد معمولی باید انتظار داشته باشند که هر سه ماه یکبار به کووید مبتلا شوند.

اگرچه واکسن‌ها میزان عفونت‌ها را سرکوب می‌کنند اما بریتانیا روز دوشنبه ۴۹هزار و ۱۵۶ مورد کووید را گزارش کرد که بالاترین رقم از اواسط جولای است. بالاترین نرخ در بین دانش‌آموزان دبیرستانی است به‌طوری که برآورد می‌شود ۸.۱ درصد از این گروه در هفته منتهی به ۹ اکتبر مبتلا به کووید -۱۹ بوده‌اند.

تاونسند می‌گوید: اگر به ویروس اجازه دهید در هر گروه سنی نفوذ کند، در همه گروه‌های سنی آموخته می‌شود.

پیامدهای اصلی این است که اگر واکسینه نشده‌اید، باید واکسینه شوید و اگر مبتلا شدید نیز واکسینه شوید تا مدت زمان حفاظت شما افزایش یابد.

گریفین تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در دانش‌آموزان مدرسه را کاهش ندهید، به گسترش عفونت و احتمالا عفونت مجدد مبتلا می‌شوید که به‌طور بالقوه به والدین همچنین پدربزرگ و مادربزرگ و افراد آسیب پذیر بالینی که ایمنی واکسن آنها در حال کم شدن است، منتقل می‌شود.