۰ نفر

درباره سردردهای فصلی بیشتر بدانیم!

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 573538
درباره سردردهای فصلی بیشتر بدانیم!

دغدغه بزرگ تمام افرادی که سردردهای فصلی را تجربه می کنند، تغییر فصل است اما بیشتر آن‌ ها نمی ‌دانند که دقیقا با چه پدیده ‌ای مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ everydayhealth نوشت؛ متخصصان درباره دلیل بروز این سردردها کاملا مطمئن نیستند، ‌اما احتمالا موضوع به ساعت درونی بدن انسان ‌ها مرتبط می‌ شود. در واقع، مغز هر فردی دارای ساعت درونی خاصی است که ریتم شبانه ‌روزی او را کنترل می‌ کند. ساعت درونی مغز نسبت به میزان نور روز حساس است و به کنترل چرخه خواب افراد کمک می‌ کند.

به گفته متخصصان، احتمالا ایجاد تغییر در چرخه خواب است که باعث بروز مجموعه‌ سردردهای فصلی می‌ شود. سردردهای خوشه ‌ای خیلی شدید هستند و معمولا با تغییراتی که در ساعت درونی مغز اتفاق می‌ افتد، تحریک می ‌شوند. برخی افرادی که مبتلا به سردردهای خوشه ‌ای هستند، نسبت به تغییرات طبیعی در میزان نور روز حساسیت زیادی پیدا می ‌کنند و سردرد خوشه‌ ای آنان را در تمام طول روز آزار می‌ دهد.

تابستان، زمان دیگری است که می ‌تواند باعث بروز سردردهای خوشه‌ ای در قالب میگرن شود، چون بسیاری از افراد مبتلا به میگرن نسبت به گرما حساس هستند. حساسیت نسبت به تغییرات طبیعی در فشار هوا نیز می ‌تواند باعث همین سردردها شود.

سردردهای فصلی چطور مدیریت می شوند؟

به گفته متخصصان بهترین راه برای مدیریت این سردردها، مراجعه به پزشک قبل از شروع فصل است. در اینجا برخی راهنمایی های دیگر برای کاهش علائم این سردردها معرفی شده است:

بر اساس تحقیقات یکی از علل به وجود آمدن سردرد در افراد کم خوابی و بد خوابی است که حتی می تواند سبب به وجود آمدن میگرن در افراد گردد. داشتن خواب کافی و متعادل نگه داشتن چرخه خواب و بیداری، مهمترین گام برای پیشگیری از سردردهای فصلی است.

اجتناب از محرک هایی مانند برخی مواد غذایی، کافئین، استرس، سیگار، الکل، به کسانی که سردردهای فصلی را تجربه می کنند، توصیه می شود.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌ زا نظیر گرد و غبار، گرده‌های گل، حشرات خانگی می ‌تواند بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به سردردهای آلرژیک باشد. مصرف برخی داروهای ضدحساسیت، پیروی از الگوهای صحیح غذایی و حذف برخی مواد غذایی آلرژی ‌زای حاوی گلوتن نظیر گندم و شکر از دیگر راهکارهای کاهش سردرد فصلی است.

بیشتر کسانی که سردردهای خوشه ای را تجربه می کنند می توانند یک درمان پیشگیرانه مانند استفاده از مسدودکننده های کانال کلسیم در فصل بهار یا پاییز را قبل از شروع سردرد در پیش بگیرند.

سردرد در فصولی که مردم تعطیلات را در آن تجربه می کنند، یک پدیده شایع است که سبب بروز علائمی چون تهوع، بی‌خوابی، و مشکلات بینایی می‌ شود. کارشناسان علت بروز میگرن دراین بازه زمانی را استرس، تغییر شرایط آب و هوایی و اختلال در الگوهای خوردن غذا و ساعات خواب می ‌دانند. کارشناسان برای کاهش عوارض ناشی از تغییرات هورمونی، سطح مواد شیمیایی بدن،‌ بر هم خوردن الگوهای خواب و خوراک در حین تعطیلات توصیه می کنند افراد از خواب زیاد خودداری کنند، رژیم غذایی عادی هفتگی خود را داشته باشند، ورزش کنند، مایعات بویژه آب زیاد بنوشند، سعی در تنظیم دمای محیط خود داشته باشند، از فعالیت بیش از حد با گوشی تلفن همراه هوشمند خودداری کنند و مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مانند آنتی اکسیدان‌ ها و مواد ویتامینی حاوی ویتامین ث را در وعده های غذایی خود جای دهند.

پزشکان استفاده از راه حل هایی مانند درمان‌های ورزشی و طب سوزنی را نیز از جمله موارد برطرف نمودن سردرد های مزمن در افراد معرفی نموده اند.