۰ نفر

نحوه ازبین بردن آرسنیک برنج قبل از پختن

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸
کد خبر: 573395
نحوه ازبین بردن آرسنیک برنج قبل از پختن

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خیساندن برنج سفید با آب سرد و برنج قهوه‌ای با آب گرم در دفع آرسنیک بسیار موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ حمیرا دهقانی اظهار کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد محتمل آلودگی‌های محیطی است که طی آن تحت شرایط خاصی از قبیل آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب‌های مربوطه، عناصر سنگین به برنج منتقل شده و در آن تجمع پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: شایعترین موارد آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب بوده که نقشی در رشد و حیات انسان نداشته و دریافت آن‌ها در مدت طولانی، با تجمع در ارگان‌ها (کبد، کلیه، خون و استخوان) و اختلال در عملکرد آن‌ها موجب مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان‌زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان می‌شود.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

دهقانی بیان کرد: در برنج ۱۰ برابر غلات دیگر آرسنیک تجمع یافته و شستن برنج در هنگام طبخ باعث کاهش آرسنیک به میزان ۵۰ درصد می‌شود. در برنج سفید، بیشتر فلزات سنگین از طریق آب سرد و در برنج قهوه‌ای، بیشتر از طریق آب گرم خارج می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک باقیمانده در برنج پخته شده موثر بوده و در روش کته کردن برنج یا پخت با ماکروفر، آب در برنج باقی مانده و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی‌شود، ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می‌شود.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اضافه کرد: پختن برنج با حجم زیاد آب، روش دیگر پخت و بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج بوده و در این روش میزان ریز مغذی‌های برنج مثل ویتامین‌های گروه B از بین نرفته و ارزش غذایی برنج حفظ می‌شود.