۰ نفر

علایم رایج کبد چرب چیست؟

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 573305
علایم رایج کبد چرب چیست؟

کبد چرب در ابتدا علایم خاصی ندارد و این بیماری به سبب عادت های بد غذایی و کاهش تحرک ایجاد می شود که می توان با تغییر سبک زندگی از این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ به عبارت ساده، بیماری کبد چرب به معنی تجمع سلول های چربی در کبد است. کبد ،بزرگترین عضو بدن انسان است و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قند خون و سطح کلسترول، فیلتر کردن سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت است . طبیعی است که مقداری چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که بیش از 5 تا 10 درصد چربی وجود داشته باشد، می توان آن را به عنوان بیماری کبد چرب در نظر گرفت. کبد چرب نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب است. افزایش چربی در کبد، باعث آسیب بیشتر و در نتیجه التهاب و زخم میشود.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد:الکل و غیر الکلی.

عامل اصلی کبد چرب الکلی، مصرف بیش از حد الکل است. چندین سلول کبد شما هر زمانی که الکل را دفع می کنند، می میرند. کبد ،یک اندام سخت گیر است که قادر به تجدید حیات می باشد. اما سوء مصرف الکل در طولانی مدت، قدرت بازسازی کبد را کاهش می دهد و باعث آسیب جدی و دائمی به کبد می شود.

در کبد چرب غیر الکلی، چربی در کبد به دلایل غیر مرتبط با الکل ایجاد می شود. برخی از این عوامل وزن بیش از حد هستند. داروها؛ داشتن دیابت، میانسالی، فشار خون بالا، اختلالات متابولیکی؛ کاهش وزن سریع؛ سطح بالای چربی در خون؛ سموم اضافی، عفونت های خاص مانند هپاتیت C؛ یا اختلالات ژنتیکی عوامل این نوع کبد چرب هستند.

علایم رایج کبد چرب

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ،در ابتدا بدون علایم هستند. با این حال، برخی افراد ممکن است ناراحتی شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها، احساس ناراحتی عمومی و ناراحتی مبهم را تجربه کنند.

بعضی علایم دیگر زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا و معده، احساس خواب آلودگی یا گیجی، استفراغ خونی یا مدفوع خونین است. به همین دلیل تشخیص درست قبل از شروع درمان مهم است.

در حال حاضر درمان مؤثری برای کبد چرب نیست. با این حال، این یک شرایط برگشت پذیر است و معمولا با تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغییرات تغذیه ای درمان می شود.

برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب الکلی، حتی برای دو هفته اجتناب از الکل، کمک می کند تا کبد بهبود قابل توجهی در بازگرداندن وضعیت خود داشته باشد.

مهم ترین روش درمان برای بیماری کبد چرب، رفع عوامل بیماری زا است .مهمترین اصول درمان کبد چرب شامل ، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت ، کاهش وزن در افراد چاق،کاهش چربی خون ، ترک مشروبات الکلی و تغییر سبک زندگی است . به طور کلی با درمان کبد چرب می توان از ضایعه کبدی جلوگیری کرد . با سبک زندگی سالم وزن بدن در حد مطلوب باقی ی ماند و از افزایش وزن که خود عامل مهمی در ایجاد بیماری کبد چرب است می توان جلوگیری کرد.

شرایط مهم برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب

برای پیشگیری از کبد چرب می توان نکات مهمی را رعایت کرد که شامل موارد زیر می باشد :

     انتخاب سبک زندگی سالم و روش صحیح زندگی

    کاهش بسیار مصرف شکر و غذاهای سرخ کردنی

    رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر با میزان چربی های اشباع شده کمتر

     مصرف نکردن مشروبات الکلی

    دنبال کردن یک برنامه تدریجی و مستمر برای کاهش وزن در صورت لزوم

     انجام ورزش هایی مانند نرمش های کششی ، پیاده روی و شنا ، حداقل 4 روز در هفته

درمان های گیاهی و خانگی برای کنترل کبد چرب

در مطلب " بهترین و فوری ترین درمان کبد چرب طبیعی و با چند میوه " و مطالب دیگر مرتبط با درمان کبد چرب در طب سنتی انواع نسخه ها و بخورنخورهای مختص این افراد را گفتیم که در ادامه ی همان در این بخش 10 درمان خانگی برای بیماری کبد چرب را معرفی می کنیم .

1. سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.

در صورت دلخواه، کمی عسل خام به آن اضافه کنید.

این نوشیدنی را 2 بار در روز، قبل از وعده های غذایی خود میل کنید.

برای چند ماه این درمان را دنبال کنید.

هشدار:

سرکه سیب اسیدی است، بنابراین قبل از استفاده به عنوان دستورالعمل فوق، آن را رقیق کنید. ابتدا با یک حجم کوچک (1 قاشق چای خوری) از سرکه سیب شروع کنید و در صورت نداشتن مشکل آن را به 2 قاشق غذا خوری افزایش دهید.

یک مطالعه در مجله آکادمیک تغذیه و رژیم غذایی در سال 2005 نشان داد که سرکه سیب می تواند باعث سوزش مری در برخی از افراد که آن را می نوشند شود.همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی ارتباط برقرار کند. سرکه می تواند به مینای دندان آسیب برساند. از این رو خوب است پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

2. لیمو

لیمو به کاهش التهاب کبد کمک می کند.

لیمو همچنین بدن را وقتی در معرض اسیدهای مضر قرار میگیرد الکالیز می کند.

½ آب لیمو را بگیرید و روزی 2 یا 3 بار در هفته به خصوص در صبح مصرف کنید.

همچنین می توانید لیمو خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید. اجازه دهید که لیمو چند دقیقه در آب باقی بماند. این آب را در فواصل منظم در طول روز بنوشید.

3. قاصدک

عصاره برگ قاصدک در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط با چاقی ، کمک کننده است.

1 لیوان قاشق چای خوری ریشه قاصدک را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید. سه فنجان این چای گیاهی را روزانه و در مدت چند هفته بخورید. قاصدک می تواند به سایر چای ها مانند چای سبز اضافه شود. شما همچنین می توانید برگ های قاصدک تازه را به سالاد اضافه کنید، یا برگ های قاصدک پخته شده را به عنوان غذای جانبی بخورید. شما همچنین می توانید گیاهان تقویت کننده کبد مانند باباآدم و آرتیشوک را به آن اضافه کنید.

برای مصرف دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

نکته:

اگر به قاصدک آلرژی دارید از آن استفاده نکنید همچنین گیاهان دیگر مانند آفتابگردان، بابونه و غیره که متعلق به خانواده Compositae هستند. اگر دچار دیابت هستید، با احتیاط مصرف کنید، زیرا قند خون را کاهش می دهد.

اگر باردارید یا کودک شیر میدهید، مقدار مصرف آن را کم کنید و از مصرف تنتور اجتناب کنید زیرا آنها حاوی مقادیر زیادی الکل هستند.

4. چای سبز

نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سبز ارگانیک، گرم یا سرد، در هر روز برای کمک به بیماری کبد چرب و محافظت از کبد مفید است.

چای سبز را (همچنین می توانید از پودر چای سبز هم استفاده کنید) با شکلات و آب میوه مخلوط کنید.

مکمل چای سبز نیز به شکل عصاره در مایع و کپسول موجود است. قبل از مصرف مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

5. زردچوبه

¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 1 تا 2 لیوان آب مخلوط کرده و آن را بجوشانید. دو بار در هفته از این نوشیدنی میل کنید.

زردچوبه به سختی جذب بدن میشود. می توانید پس از مخلوط کردن آن با شیر ، مصرف کنید. شما می توانید ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در لیوان شیر گرم ریخته و آن را یکبار در روز یا بیشتر بخورید.

مکمل زردچوبه به عنوان کپسول و تنتور موجود است. برای تعیین دوز مناسب برای وضعیت خود، با دکتر خود صحبت کنید. در صورت بروز مشکلاتی مانند مدفوع سست، درد معده یا گاز بیش از حد، مصرف آن را قطع نمائید.

6. شیر خردل

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC)، شیر خردل دارای خواص ضد التهابی است و از سلول های کبد در مقابل سموم محافظت می کند. شیر خردل برای کبد چرب مفید است، به ویژه هنگامی که به علت مصرف بیش از حد الکل یا دیابت باشد.

کپسول شیر خردل (150 میلی گرم) می تواند یک تا سه بار در روز مصرف شود. در این دوز، شیر خردل می تواند به عنوان یک "سم زدایی" قوی عمل کند.

برای مصرف مداوم ، 50 تا 150 میلی گرم این کپسول روزانه مصرف کنید.این امر حتی زمانی موثرتر خواهد بود که با سایر گیاهان سم زدایی کبد و بدن و همچنین انتخاب غذاهای سالم همراه شود. نیازی به گفتن نیست، ورزش منظم ضروری است.

7. شیرین بیان

 بر اساس یک مطالعه سال 2012 منتشر شده در مجله تحقیقات فیتوتراپی، عصاره ریشه شیرین بیان باعث کاهش فعالیت های ترانس آمیناز آنزیم های کبدی به نام ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود. همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می کند.

مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که شیرین بیان می تواند پیشرفت آسیب کبدی به علت الکل را از طریق مکانیزم های آنتی اکسیدان و ضد التهاب ها متوقف کند.

½ قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه، کمی عسل خام اضافه کنید و این چای را 2 بار در روز بخورید.

روش دیگر :

1 قاشق غذا خوری پودر شیرین بیان و 2 قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید و این مخلوط را یک بار در روز برای چند هفته استفاده کنید.

یکی دیگر از گزینه ها این است که روزانه یک قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را مصرف کنید.

شیرین بیان نیز در فرم مایع و کپسول موجود است. به طور معمول، شکل قرص مکمل های گیاهی مؤثر نیست.

اگر مصرف مکمل های شیرین بیان را مصرف می کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با دارو های فشار خون، دیابت و کورتیکواستروئید تداخل داشته باشد.

احتیاط:

لطفا اگر باردار هستید و یا دچار فشار خون بالا، دیابت یا بیماری قلبی، بیماری کلیوی، شرایط حساس به هورمون، و غیره می باشید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

8. پاپایا

پاپایا و دانه های آن درمان موثری برای بیماری کبد چرب است. پاپایا یک منبع قوی از مواد مغذی است.این میوه غنی از ویتامین B (پانتووتنیک اسید، فولات، اسید نیکوتینیک) و ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند A، C و E. است. همچنین دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و همچنین فیبر است. پاپایا دارای اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی است.علاوه بر این، پاپایا چربی سوز قوی است.

5 تا 6 دانه پاپایا را تهیه کنید و پودر آن را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مخلوط کنید. این ترکیب را 2 بار در روز به مدت 1 ماه مصرف کنید.

همچنین سوپ پاپایا خام و سالاد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

9. انگور هندی ( آملا )

شما می توانید 3 یا 4 دانه خام انگور هندی را به طور روزانه بخورید یا آن را در غذای خود استفاده کنید.

همچنین، 1 قاشق چای خوری پودر آملا را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را دو بار در روز بنوشید یا به مکمل ها، نوشیدنی ها یا غذاها اضافه کنید.

10. تغییرات غذایی

تغییرات غذایی در پیشگیری و کنترل اختلالات متابولیکی مثل NAFLD کمک میکند. در میان چندین پیشنهاد رژیم غذایی برای بیماران NAFLD، رژیم مدیترانه توصیه میشود که دارای مزایای متعددی است. غذاهای دانه ای، آجیل، میوه های تازه و سبزیجات، رژیم مدیترانه ای را تشکیل می دهند.

     اجتناب از انواع شربت با فروکتوز بالا

    از آرد سفید و یا غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

     خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند دانه های کتان، تخم چیا، گردو و توفو

    خوردن مواد غذایی که نقش سم زدا دارند از جمله بروکلی، کلم، گل کلم، لیمو، چغندر، گوشت سوسن، و جوانه بروسیا. هنگام پخت و پز. سبزیجات خود را به آرامی بخورید تا ارزش غذایی خود را حفظ کنند.

     خوردن فیبر بیشتر:مصرف میوه های غنی از فیبر مانند سیب، گواوا، تمشک و غیره. فیبر نامحلول مانند جو و کوینو . فیبر بیشتر می تواند سموم را از بین ببرد و عملکرد کبد را بهبود بخشد.

    اجتناب از مصرف غذاهای تند و سرخ شده و گوشت چرب

     نوشیدن آب کافی:اطمینان از مصرف آب مناسب در حدود 1 ½ تا 3 لیتر در روز بر اساس وزن فعلی بدن یا ½ وزن بدن (پوند) در اونس.

     نوشیدنی کافئین دار مصرف نکنید.

     ورزش روزانه:تمرین حداقل 30 دقیقه هر روز. اگر تازه ورزش را شروع کرده اید از یک رژیم ورزشی کوتاه شروع کنید. بهتر است تمرینات را تحت نظر یک متخصص شروع کنید.

    پیاده روی، دویدن و ایروبیک، HIIT (تمرین با شدت بالا) که شامل تمرین سریع است که برای کبد شما مناسب است. شنا، دوچرخه سواری و دیگر ورزشهای تفریحی هم مفید هستند.

نکات اضافی

1. اگر اضافه وزن دارید، گام های لازم را برای کاهش وزن تدریجی و پایدار بردارید. کاهش سریع وزن (از دست دادن 4 پوند یا بیشتر در هفته) می تواند به کبد آسیب برساند.

2. خوردن یک رژیم غذایی متعادل کم چرب و با فیبر بالا

3. اگر نتوانید غذا بخورید و یا در مسافرت هستید، کمبود مواد مغذی را با مکمل های مولتی ویتامین متعادل کنید.

4. عملکردهای گوارشی بهتر است به عنوان کبد و روده با هم کار کنند. در نظر گرفتن پروبیوتیک خوب مانند ماست یا یک مکمل پروبیوتیک برای کمک به هر دو قسمت.

5.خواب مناسب و کافی را در اولویت بگذارید تا کبد و تمام بدن را احیا کند.

6. کم کردن قند و مصرف بیش از حد میوه و کاهش مصرف غذای سرخ شده.

7. توقف نوشیدن الکل.

8. اگر مبتلا به دیابت هستید، سعی کنید بهترین راه را برای کنترل سطح قند خون پیدا کنید.

9.تمام مراحل لازم را برای حفظ کلسترول و تری گلیسیرید خود در سطح سالم انجام دهید.

غذاهای مفید برای پاکسازی کبد

انگور:

یک لیوان آب تازه انگور بنوشید و یا از خوردن یک خوشه انگور کامل همراه با صبحانه لذت ببرید.

نکته:

اگر تحت درمان هستید، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

سیر:

سیر ،برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنند.

علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند.

برای ارتقا دادن سلامت کبد، از سیر تازه به جای سیر فرآینده شده، چرخ شده و یا پودر سیر استفاده کنید.

هر روز، 2 تا 3 حبه سیر تازه بخورید و در پخت غذا نیز از آن استفاده کنید.

حتی می توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل های سیر نیز استفاده کنید.

چغندر:

چغندر نیز ،یک غذای مفید دیگر برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد است.

به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتاکاروتن است، باعث می شود که عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد.

علاوه بر این، چغندر، تصفیه کننده طبیعی خون نیز است.

 به راحتی از چغندر تازه یا آب چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

با استفاده از 1 فنجان چغندر خرد شده یا رنده شده، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب نصف یک لیمو ، یک سالاد قوی برای پاکسازی کبد تهیه کنید.

همه مواد را مخلوط کنید و به مدت یک هفته هر روز، هر دوساعت ،دو قاشق از این سالاد بخورید.

لیمو:

با اضافه کردن آب یک لیمو به یک پارچ آب، در خانه آب لیمو درست کنید.

حتی می توانید لیموی خرد شده نیز به آن، اضافه نمایید.

به طور منظم از این آبمیوه بنوشید.

در صورت دلخواه ،می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

آووکادو:

آووکادو ،حاوی مواد شیمیایی موثری است که می تواند آسیب کبدی را کاهش دهد.

این میوه سرشار از گلوتاتیون ، ترکیبی که کبد برای پاکسازی سموم مضر به آن نیاز دارد، است.

برای چند ماه ، هر هفته 1 یا 2 آووکادو بخورید، تا به رفع آسیب های کبدی کمک کنید.

سیب:

خوردن یک سیب در روز ، راز سلامت کبد است. سیب سرشار از پکتین ،یک فیبر محلول است و می تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد. هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می کند.

گردو:

هرروز یک مشت گردو را به عنوان اسنک، بجوید.

هم چنین می توانید گردو را روی سالاد، غذاهای جانبی ، سوپ و یا هر مواد پختنی بریزید.

بروکلی:

فیبر بالای موجود در بروکلی باعث بهبود گوارش نیز می شود.علاوه برآن، بروکلی حاوی ویتامین های محلول و چرب مانند ویتامین E است ،که یک آنتی اکسیدان مهم برای عملکرد کبد می باشد.

سه باردر هفته ، یک فنجان بروکلی بخورید تا کبدتان سالم بماند.

آیا آبمیوه هم همان خواص میوه را دارد؟

متاسفانه، آب میوه ها تمام خواص و فواید میوه کامل را ندارند.ولی حقیقت این است که بیشتر فوایدی که با خوردن میوه کامل به دست می آید ، در آب میوه ناپدید می شود.

پالپ ( قسمتی از میوه که کل فیبر میوه در آن ذخیره می شود) میوه در آب میوه های صنعتی وجود ندارد و با نوشیدن این نوع آب میوه ها شکر زیادی نیز مصرف می شود. اگر به دنبال تنوع هستید ، یک اسموتی خوشمزه بخورید زیرا پالپ موجود در میوه حفظ می شود ، اسموتی سالم و مفید است و مانند این است که خود میوه را می خورید.