۰ نفر

ضرورت دریافت دوز دوم واکسن کرونا برای زنان باردار و شیرده

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 573230
ضرورت دریافت دوز دوم واکسن کرونا برای  زنان باردار و شیرده

محققان بیمارستان ماساچوست در نتیجه مطالعات خود تاکید کردند زنان باردار برای حفاظت از آنتی بادی ایجاد شده، حتما دوز دوم و سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برنامه ایمن سازی دو دوز برای واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ در نهایت واکنش‌های آنتی بادی قابل مقایسه را در زنان باردار، شیرده و غیر باردار در سنین باروری تحریک می‌کند، اما عملکرد‌های اصلی آنتی بادی در زنان باردار و شیرده پس از اولین بار، کندتر انجام می‌شود. این تحقیق که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) انجام و در Science Translational Medicine منتشر شده است، به اهمیت رعایت زمان بندی‌های توصیه شده برای دوز اول و دوم واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ در زنان باردار و شیرده اشاره می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آندریا ادلو، کارشناسی ارشد، متخصص پزشکی مادر و جنین در MGH و استادیار زنان و زایمان و زیست شناسی تولید مثل در دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: ما تصمیم گرفتیم این مطالعه را برای ارائه داده‌های واقعی در مورد نحوه واکنش زنان باردار و شیرده به واکسن‌های کووید-۱۹ انجام دهیم، زیرا این افراد از آزمایش اولیه واکسن خارج شده‌اند. گنجاندن افراد باردار در تحقیقات برای مقابله با تردید واکسن بسیار مهم است، به ویژه به این دلیل که آن‌ها بیشتر به بیماری شدید کووید -۱۹ مبتلا هستند. این تیم پاسخ‌های ایمنی پس از واکسیناسیون را در بیش از ۱۰۰ زن، از جمله باردار، شیرده و غیر باردار، مورد بررسی قرار داد.

این کار به طور خاص به عناوین، ظرفیت اتصال گیرنده Fc و عملکرد آنتی بادی‌های افراد پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ پرداخت. ظرفیت اتصال گیرنده Fc توانایی آنتی بادی‌ها برای اتصال به گیرنده‌های Fc ​​موجود در سلول‌ها و بافت‌های ایمنی است. اتصال گیرنده‌های Fc ​​برای فعال سازی سلول‌ها در مبارزه با ویروس عامل کووید-۱۹ بسیار مهم است و در سطح بافت جفت، اتصال گیرنده Fc نقش کلیدی در انتقال آنتی بادی‌های مادر به جنین دارد. دانشمندان دریافتند که ظرفیت اتصال گیرنده Fc و سایر عملکرد‌های کلیدی آنتی بادی در افراد باردار و شیرده با سرعت بیشتری نسبت به زنان غیر باردار ایجاد می‌شود و دوز دوم واکسن برای دستیابی به اتصال و عملکرد کامل آنتی بادی کلیدی بود.

این مطالعه همچنین تفاوت‌های کلیدی بین پاسخ واکسن در افراد باردار و شیرده را آشکار کرد و اهمیت نه تنها افراد باردار بلکه همچنین شیرده را در مطالعات واکسن نشان داد. به طور خاص زنان شیرده پس از واکسیناسیون نسبت به زنان باردار فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی بیشتری داشتند. این سلول‌ها با از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس نقش اساسی در پاسخ ایمنی ذاتی دارند.

ادلو می‌گوید: ما دریافتیم واکسن دوم یا افزایش دوز برای وجود آنتی بادی‌های بسیار کاربردی در خون و شیر مادر افراد شیرده بسیار مهم است.  محققان همچنین نتایج مطالعات قبلی خود را تایید کردند که نشان می‌دهد آنتی بادی‌های مادری بسیار کاربردی از بند ناف عبور می‌کنند تا از ایمنی نوزادان محافظت کنند.

این آخرین مطالعه همچنین نشان داد که پاسخ آنتی بادی ناشی از واکسن‌های mRNA-۱۲۷۳ (Moderna) و BNT۱۶۲b۲ (Pfizer-BioNTech) متفاوت بود، و پاسخ آنتی بادی ناشی از Moderna در شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر متمرکز و هماهنگ بود. هر دو واکسن پاسخ آنتی بادی بسیار موثر را ایجاد کردند.

دکتر گالیت آلتر، نویسنده ارشد و رهبر گروه در موسسه راگون MGH، MIT و هاروارد می‌گوید: روی هم رفته، یافته‌های ما اهمیت تعریف ایمونولوژی بارداری را برای الهام بخشیدن به توسعه واکسن‌ها و دارو‌های درمانی موثر در این زیرجمعیت منحصر به فرد نشان می‌دهد.