۰ نفر

مطالعات نشان می دهد؛

ارتباط ابتلا به کرونای شدید و احتمال زایمان زودرس

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۸:۵۱
کد خبر: 573176
ارتباط ابتلا به کرونای شدید و احتمال زایمان زودرس

محققان دریافته اند که هرچقدر شدت بیماری کووید ۱۹ در مادر باردار بیشتر باشد، احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

به گزارش ساینس دیلی، طبق گزارش محققان دانشگاه ایالتی واین دیترویت آمریکا، میزان زایمان زودرس در حدود ۱۰۰۰ زنان باردار که آزمایش کروناویروس شأن مثبت بود، تابع شدت عفونت بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  مهر، «روبرتو رومرو» سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «هرچه عفونت کروناویروس شدیدتر باشد، خطر زایمان زودرس بیشتر می‌شود. بین شدت عفونت کووید ۱۹ و خطر زایمان زودهنگام ارتباط وجود دارد.»

زایمان زودرس، اصلی ترین علت مرگ و میر و بروز بیماری در سراسر جهان، زایمانی است که قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ می‌دهد. دو سوم زایمان‌های زودرس به دلیل شروع خود به خودی زایمان زودرس است. یک سوم باقی مانده به دلیل شرایط پزشکی است که بر مادر یا نوزاد متولد نشده تأثیر می‌گذارد و نیاز به زایمان زودهنگام دارد.

هرچه عفونت کووید ۱۹ شدیدتر باشد، خطر پره اکلامپسی، افزایش ناگهانی فشارخون پس از هفته بیستم بارداری، بیشتر می‌شود. این عارضه مسئول مرگ ۷۶ هزار مادر و مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نوزاد در هر سال است.

برخی از مادران دچار تشنج می‌شوند (اکلامپسی) و دچار خونریزی داخل جمجمه می‌شوند که علت اصلی مرگ در کسانی است که دچار این اختلال می‌شوند. برخی از زنان دچار نابینایی می‌شوند. نوزادان مادران پره اکلامپسی تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرند و ممکن است محدودیت رشد داخل رحمی ایجاد کنند یا در رحم بمیرند.

به گفته دکتر رومرو، «یافته اصلی این است که بین شدت عفونت کووید ۱۹ و ریسک بعدی پره اکلامپسی و زایمان زودرس رابطه وجود دارد. خطر ابتلاء به پره اکلامپسی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید نسبت به بیماران بدون علامت ۵ برابر بیشتر است. علاوه بر این، خطر نسبی ابتلاء به پره اکلامپسی در زنان مبتلا به کووید ۱۹ متوسط یا شدید ۳.۳ برابر بیشتر از کسانی است که عفونت بدون علامت یا خفیف دارند.»