۰ نفر

درباره سیستم ایمنی بدن خود چه می دانید؟

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
کد خبر: 573044
درباره سیستم ایمنی بدن خود چه می دانید؟

برخی موارد در حالی درباره سیستم ایمنی بدن مطرح می شوند که کاملا اشتباه هستند، این ها باورهایی نادرست در رابطه با تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک ؛ شاید در زندگی ما هیچ زمانی بیشتر از اکنون نبوده باشد که به فکر تقویت سیستم ایمنی مان باشیم. انتخاب هایی که ما در سبک زندگی داریم، تاثیر مستقیمی روی قدرت سیستم ایمنی دارد. به همین دلیل سعی می کنیم که غذای سالم بخوریم و به طور منظم ورزش کنیم. تحقیقات نشان می دهد 9 درصد افرادی که در نظرسنجی کلی شرکت کرده اند، بر این باور هستند که نمی توانند برای ایمنی خود کاری انجام دهند.

از طرفی آن ها با بعضی از باورها در مورد تقویت سیستم ایمنی مواجه شده اند که بعضی از آن ها درست نیست و به عنوان یک باور غلط در بینشان جا افتاده است و این شکست باعث شده که دیگر به تقویت سیستم ایمنی باور نداشته باشند که در این قسمت از بهداشت و سلامت این باورهای نادرست را معرفی خواهیم کرد.

سیر از تمام عفونت های ویروسی جلوگیری می کند

همه ما می دانیم که سیر خواص بسیار زیادی دارد اما بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که سیر تنها راه حل مواجهه با عفونت های ویروسی است اما اصلاً اینگونه نیست. سیر می تواند تا حد زیادی عفونت را از بین ببرد اما تنها راه حل و یا مفیدترین راه حل نیست.

سیستم ایمنی متمرکز در قسمت بالای بدن ماست

بسیاری از ما فکر می کنیم که سیستم ایمنی متمرکز در قسمت بالای بدن است. یعنی ضعف خودش را با علائمی مثل سرفه، آبریزش بینی و سردرد نشان می دهد اما جالب است بدانید که بخش روده و معده ما نیز تا حد زیادی تحت تاثیر سیستم ایمنی هستند و همه چیز به بالای بدن محدود نمی شود.

شستن بینی با آب نمک راه حل تمام عفونت های ویروسی است

قطعاً که شستن بینی می تواند راهی برای از بین بردن ویروس ها باشد اما نمی تواند تنها عامل جلوگیری محسوب شود و شما در کنار این که بینی را با آب نمک می شویید، باید سعی کنید موارد و نکات دیگر را هم رعایت کنید.

قند و شکر روی سیستم ایمنی اثرگذار نیست

شاید قند و شکر بدون آسیب به نظر برسد اما تا حد زیادی سیستم ایمنی را ضعیف می کند و نباید در مواقعی که بیمار هستیم، در مصرف آن ها زیاده روی کنیم، زیرا شیرینی مثل نوشابه در عرض 3 ساعت می تواند تا 30 درصد توانایی سیستم ایمنی را کاهش دهد.

مکمل ها پاسخ هر مشکلی در بدن هستند

بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر هر اقدامی انجام دهند و در ازای آن مکمل مصرف کنند، دیگر با مشکلات جسمی مخصوصاً در سیستم ایمنی مواجه نمی شوند اما مکمل به تنهایی نمی تواند سیستم ایمنی شما را بسازد، بلکه باید مواد غذایی سالم مصرف کنید و سبک زندگی سالم داشته باشید تا این مکمل ها موثر واقع شوند.

خواب تاثیری روی سیستم ایمنی ندارد

بسیاری از ما خواب خوبی نداریم و از اثرات منفی آن آگاه نیستیم. اما خواب ناکافی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و مقاومت بدن ما را کاهش می دهد. کمبود خواب اثرات منفی مثل چاقی، دیابت و مشکلات قلبی عروقی دارد. پس باید سعی کنیم که خواب خود را با کیفیت کنیم تا با مشکلاتی مثل التهاب و عفونت و استرس مبارزه کنیم.

استرس روی سیستم ایمنی اثر گذار نیست

استرس بزرگ ترین عامل مشکل برای بدن ما خواهد بود. هنگامی که استرس می گیریم، بدن کورتیزول زیادی تولید می کند که مانع تولید هورمون های سیستم ایمنی می شود و در نتیجه کورتیزول هم اثرات خودش را روی بالا رفتن فشار خون و سکته می گذارد و حال ما را بدتر خواهد کرد.

ورزش خیلی زیاد سیستم ایمنی را تقویت می کند

قطعاً که ورزش می تواند برای بدن مفید باشد اما ورزش بیش از حد شدید و زیاد خیلی برای بدن مفید نیست. پس باید سعی کنید که حتی در ورزش کردن هم حد تعادل را رعایت کنید. مطالعات نشان می دهد که 20 الی 40 دقیقه ورزش معمولی در طول روز خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را تا 50 درصد کاهش می دهد؛ به شرطی که در آن زیاده روی نداشته باشید.

عملکرد سیستم ایمنی مستقل است

سیستم ایمنی در بدن مستقل عمل نمی کند و وابسته به سیستم گوارش و سیستم تنفس و دیگر قسمت های بدن است. پس فکر نکنید که جدا از آنهاست. اگر شما کل بدن خود را سالم نگه دارید، قطعاً عملکرد سیستم ایمنی تان بهتر از قبل خواهد بود.

غذاها به تنهایی سیستم ایمنی را حمایت میکنند

در مورد اینکه غذا های ضد باکتریایی به سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت کمک می کنند حتما شما هم شنیده اید. هنگامی که بیمار هستید، احتمالاً بیشتر از موادی مثل عسل، روغن نارگیل و سوپ مرغ استفاده می کنید تا زودتر بهبود پیدا کنید اما متخصصان بر این عقیده هستند که این غذاهای ضد باکتریایی نمی تواند تنها عامل مبارزه با عفونت باشد، بلکه در کنار آن باید موارد دیگر را هم رعایت کنید.

باید قدرت سیستم ایمنی را افزایش دهید

افزایش قدرت سیستم ایمنی عبارت صحیحی نیست، بلکه شما باید به دنبال تنظیم سیستم ایمنی خود باشید. سیستم ایمنی دو جنبه دارد. هنگامی که از حد تعادل خارج می شود، همه چیز در آن به هم می ریزد. پس سعی کنید سیستم ایمنی را به حد تعادل برسانید.