۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

هرآنچه که می‌ خواهید در مورد یوگای چشم بدانید

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 572969
هرآنچه که می‌ خواهید در مورد یوگای چشم بدانید

تمرینات چشم یوگیک، یوگای چشم نیز نامیده می‌شوند، حرکاتی هستند که ادعا می‌کنند که عضلات چشم را تقویت و حالت می‌دهند. افرادی که یوگا چشم انجام می‌دهند اغلب امیدوارند که بینایی خود را بهبود بخشند، علایم خشکی چشم را درمان کنند و خستگی چشم خود را کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که یوگای چشم می‌تواند در واقع شرایطی مانند آستیگماتیسم، نزدیک‌بینی یا دوربینی را اصلاح کند. هیچ تمرینی کشف نشده است که بتواند به‌وضوح دید را شفافیت بیشتری بخشد.

 این بدان معنا نیست که یوگای چشم هیچ فایده‌ای ندارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که یوگای چشم در واقع می‌تواند به توانایی تمرکز و به تسکین علائم خستگی چشم کمک کند.

این مقاله به صحبت‌های این دانش در مورد یوگای چشم و همچنین اطلاعاتی درباره ورزش‌های چشمی می‌پردازد که می‌توانند به عملکرد بهتر چشم کمک کنند.

چشم

مزایای ادعایی یوگای چشم:

تحقیقات در مورد فواید یوگای چشم متفاوت است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که به نظر یوگای چشم به شما کمک می‌کند، درحالی‌که بررسی‌های دیگر به‌احتمال زیاد نشان می‌دهد که یوگای چشم کمکی نمی‌کند و بی‌فایده است.

•    جهت بهبود بینایی:

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یوگا چشم یا هرگونه ورزش چشمی بتواند نزدیک‌بینی را بهبود بخشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که روش‌های یوگای چشم برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم و خطا‌های انکسار، بهبود عینی کم یا زیادی نداشته است.

نویسندگان این مطالعه معتقدند که تحقیقات بیشتری روی یوگای چشم به طور کامل به‌عنوان یک درمان مکمل بینایی لازم است.

•    برای گلوکوم:

برخی ادعا می‌. کنند که تمرینات یوگای چشم ممکن است به کاهش فشار داخل چشم کمک کند. در این صورت، این ممکن است پیشرفت گلوکوم را کاهش دهد، این وضعیت عصب بینایی شما را فرسایش می‌دهد.

یک منبع معتبر در ژورنال بین‌المللی یوگا، مدارکی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد یوگای چشم می‌تواند برای کاهش فشار داخل چشم مؤثر باشد. تاکنون هیچ آزمایش بالینی برای اثبات این نظریه انجام نشده است.

•    برای خشکی چشم:

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تمرینات یوگای چشم می‌تواند به علائم خشکی چشم مزمن کمک کند.

•    بعد از جراحی آب مروارید:

برخی افراد ادعا می‌کنند که انجام یوگای چشم بعد از جراحی آب مروارید می‌تواند به بازسازی قدرت چشم کمک کند. خوب نیست که بلافاصله پس از برداشتن آب مروارید این روش را امتحان کنید. چشم شما برای بهبودی و سازگاری با عدسی مصنوعی وارد شده در حین جراحی آب مروارید نیاز به زمان دارد. قبل از انجام هر نوع تمرین چشمی یا به‌طورکلی ورزش بعد از جراحی آب مروارید، با چشم‌پزشک خود مشورت کنید.

•    برای سیاهی زیر چشم:

یوگای چشم به‌احتمال زیاد به‌هیچ‌وجه جریان خون زیر چشم را افزایش نمی‌دهد و به روشن شدن تیرگی زیر چشم کمک نمی‌کند‌.

•    جهت رفع خستگی چشم:

یوگای چشم ممکن است برای جلوگیری و تسکین علائم خستگی چشم مؤثر باشد. در مطالعه‌ای بر روی ۶۰ دانشجوی پرستاری که طی ۸ هفته تمرین یوگای چشم را انجام دادند، نشان داد که تا چشم‌ها احساس خستگی کمتری کنند.

خستگی چشم به استرس مربوط می‌شود، بنابراین تمرین یوگای چشم ممکن است روی دو موارد مؤثر باشد: تحریک واقعی ماهیچه‌هایی که چشم را حرکت می‌دهند و تقویت آن‌ها و پایین آوردن سطح استرس و کمک به دانش‌آموزان در حفظ و تمرکز خود.

آنچه علم می‌گوید:

بیش از آنچه انتظار دارید تحقیقات بیشتری برای اثبات تأثیر تمرین یوگای چشم باید انجام شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای پشتیبانی از بسیاری از ادعا‌های طرفداران آن لازم است. یوگای چشم شامل تمرکز روی اشیای نزدیک یا دور است.

همچنین شامل حرکت‌دادن چشمان شما از چپ به راست و از بالابه‌پایین است. این حرکات تمرکز و تمرینات عضلانی دو هدف دارند.

    اول، تمایل به حرکات کوچک و هدفمند از طریق هر نوع تمرین یوگا، بدن را آرام می‌کند. تزریق آرامش به بدن از طریق مکانیسم‌های سالم مقابله با استرس به درمان فشارخون بالا که به گلوکوم، سردرد و اضطراب کمک می‌کند، همه این موارد فوق‌الذکر باعث خستگی چشم و سایر بیماری‌های چشمی می‌شوند.

    دوم، تمرین تمرکز ممکن است به بهبود پاسخ مغز به نحوه تفسیر آنچه می‌بینید کمک کند، حتی اگر چشم تمایل به ارسال "خطای شکست" باشد که ساخت تصاویر را دشوار می‌کند.

 ممکن است در واقع بهتر نبینید، اما ممکن است نسبت به آنچه می‌. بینید توجه بیشتری کنند. به همین دلیل است که در یک مطالعه، هیچ بهبودی در بینایی قابل‌اندازه‌گیری عینی نیست، اما شرکت‌کنندگان احساس می‌کنند با وضوح بیشتری می‌بینند.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۳ با ۶۰ شرکت‌کننده خاطرنشان کرد که تمرینات ساده چشمی باعث بهبود زمان پاسخ به آنچه گروه مطالعه می‌دید، شد. به‌عبارت‌دیگر، تمرینات چشمی به آن‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر آنچه را مشاهده می‌کنند شناسایی کنند.

تمرینات چشمی که مؤثر هستند:

تمرینات چشمی، از جمله یوگای چشم، ممکن است برای کمک به خستگی چشم و همچنین کاهش استرس مفید باشد. احساس استرس کمتر می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تمرکز کنید.

 بنابراین اگرچه ممکن است این کار مؤثر نباشد یا مشکلات بینایی را برطرف نکند، اما در صورت استرس کمتر بهتر می‌توانید آنچه را که در اطراف شما است ببینید و تشخیص دهید. ممکن است بخواهید این تمرینات را در روز‌هایی که چندین ساعت به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید امتحان کنید تا ببینید آیا به رفع ناراحتی کمک می‌کند یا خیر

 اگر از لنز یا عینک استفاده می‌کنید، برای رفع ناراحتی‌های چشمی این تمرینات را انجام دهید.

•    تغییر نقطه تمرکز:

این ورزش عضلات چشم را تمرین می‌دهد درحالی‌که برای بهبود توانایی تمرکز نیز کار می‌کند. دست چپ خود را تا جایی که می‌توانید به سمت جلوی صورت بکشانید و انگشت شست خود را صاف بگیرید.

صاف بنشینید و با چشمانتان مستقیم به جلو نگاه کنید. چشمان خود را روی انگشت شست متمرکز کنید.

بازو را تا جایی که می‌توانید به‌آرامی به سمت راست خود حرکت دهید، درحالی‌که با چشمان خود همچنان به انگشت شست خود نگاه می‌کنید. بازوی خود را به سمت دیگر برگردانید، بدون اینکه گردن و چانه را حرکت دهید، با چشمان خود انگشت شست خود را دنبال کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

•    چرخش چشمان:

تصویرگری الکسیس لیرا

این یکی دیگر از تمرینات چشمی است که به‌منظور کمک به رفع خستگی چشم انجام می‌شود.

۱. روی صندلی خود به صاف بنشینید و نفس عمیق بکشید.

۲. به‌آرامی به سقف نگاه کنید، و اجازه دهید تا به سمت بالا تمرکز کنید.

۳. هر دو چشم خود را بچرخانید تا کل سمت راست خود را از نظر بگذرانید.

۴. هر دو چشم خود را بچرخانید تا تمام پایین را نگاه کنید.

۵. هر دو چشم خود را بچرخانید تا کل سمت چپ خود را نظاره کنید.

۶. برگردید و به سقف نگاه کنید، مستقیم به جلو نگاه کنید و نفس بکشید. قبل از تغییر جهت و حرکت چشمان خود در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، چندین بار این کار را تکرار کنید.

•    لمس کردن:

تصویرگری الکسیس لیرا

ممکن است بخواهید تمرینات چشمی خود را با قراردادن چند لحظه کف دست روی چشمان به پایان برسانید که به‌منظور آرامش شما و تمرکز است.

۱. دستان خود را به هم بمالید تا گرم شوند.

۲. انگار که می‌خواهید "دالی موشک" بازی کنید، هر دودست خود را روی چشمان خود قرار دهید. نوک انگشتان خود را بر روی پیشانی خود قرار دهید و اجازه ندهید کف دستان شما چشم‌هایتان را لمس کند - آن‌ها باید کمی از صورت فاصله داشته باشند - دست‌ها حالت فرورفته داشته باشند، کف دستان خود را روی استخوان‌های گونه یا اطراف آن قرار دهید.

۳. به‌آرامی نفس بکشید و ذهن خود را پاک کنید. سعی کنید وقتی به تاریکی دستان خود نگاه می‌کنید به هیچ‌چیز دیگر فکر نکنید.

۴. این کار را همراه با دم و بازدم‌های عمیق انجام داده، چند دقیقه این کار را تکرار کنید.

نکاتی برای سلامت چشم:

به‌غیراز روش یوگای چشم، روش‌های زیادی برای سلامت چشم وجود دارد که تحقیقات روی آن‌ها صورت‌گرفته است.

•معاینات منظم چشمی را انجام دهید:  این برای تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند آب مروارید و گلوکوم ضروری است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا در مورد هرگونه نگرانی در مورد بینایی خود با پزشک صحبت کنید. بعد از ۶۰ سالگی، هرساله باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید، حتی اگر بینایی خوبی داشته باشید.

•    با استفاده از عینک آفتابی از چشمان خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید.

•    اگر با رایانه کار می‌کنید یا اغلب به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، مدت‌زمان نگاه‌کردن به صفحه‌نمایش را حساب کنید و هر ساعت حدود ۵ دقیقه به چشم خود استراحت دهید.

•    آب زیادی بنوشید تا به روان شدن حرکت چشمان کمک کند.

•    از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم‌پیچ و همچنین پرتقال و هویج استفاده کنید.

•    سیگارکشیدن را ترک کرده و هرگز سراغش نروید و از بودن در معرض دود سیگار اجتناب کنید.

ما برای تأیید ادعا‌های زیادی که مردم در مورد یوگای چشم مطرح می‌کنند، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

 دلیل وجود این باور وجود دارد که یوگا چشم و سایر تمرینات چشمی ممکن است با کاهش استرس و بهبود تمرکز شما به رفع خستگی چشم کمک کند، اما حقیقت این است که ما دانش قطعی زیادی برای حمایت از این روش یا روش دیگر نداریم.

 اگر می‌خواهید یوگای چشمی را امتحان کنید، خطری بسیار کمی و، حداقل سطح تناسب‌اندام وجود ندارد و در بدترین حالت، یک یا دو دقیقه از وقت خود را از دست خواهید داد.

 اگر نگران کاهش بینایی، خشکی چشم، آب مروارید یا خستگی چشم مکرر هستید به پزشک مراجعه کنید. یوگای چشم و سایر تمرینات چشم یک روش درمانی قابل‌قبول و جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی چشم‌پزشک نمی‌باشد.