۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

هتروکرومی مرکزی چیست؟

۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 572907
هتروکرومی مرکزی چیست؟

افراد مبتلا به هتروکرومی مرکزی غیر از داشتن رنگ دو چشم متمایز، رنگی متفاوت در نزدیکی مرز مردمک چشم خود دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ فرد مبتلا به این عارضه ممکن است سایه‌ای از رنگ طلایی در اطراف مردمک چشم خود در مرکز عنبیه خود داشته باشد و بقیه عنبیه‌اش رنگ دیگری داشته باشد.

 این رنگ دیگر رنگ واقعی چشم فرد است. برای آگاهی از تفاوت این بیماری با سایر انواع هتروکرومی، علت ایجاد آن و نحوه درمان آن، ادامه مطلب را بخوانید.

رنگ چشم

انواع دیگر هتروکرومی:

هتروکرومی مرکزی تنها یک نوع هتروکرومی است که به داشتن رنگ‌های مختلف چشم اشاره می‌کند. انواع دیگر هتروکرومی کامل و قسمتی هستند.

هتروکرومی کامل:

افراد مبتلا به هتروکرومی کامل دارای چشمانی هستند که رنگ آن‌ها کاملاً متفاوت است. یعنی ممکن است یک‌چشم سبز و چشم دیگر آن‌ها قهوه‌ای، آبی یا رنگ دیگری باشد.

هتروکرومی قطعه‌ای:

این نوع هتروکرومی شبیه هتروکرومی مرکزی است. اما هتروکرومی سگمنتال به‌جای اینکه بر روی ناحیه مردمک تأثیر بگذارد، قسمت بیشتری از عنبیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این می‌تواند در یک یا هر دو چشم رخ دهد.

علت هتروکرومی:

برای درک علل احتمالی هتروکرومی مرکزی و به‌طورکلی هتروکرومی، باید رابطه بین ملانین و رنگ چشم را بررسی کنید. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که به پوست و موی انسان رنگ می‌دهد. افرادی که پوست روشن دارند ملانین کمتری نسبت به افرادی با پوست تیره دارند.

 ملانین همچنین رنگ چشم را تعیین می‌کند. افرادی که رنگ‌دانه کمتری در چشم خود دارند رنگ چشم روشن‌تری نسبت به افرادی با رنگ‌دانه بیشتر دارند. اگر هتروکرومی دارید، میزان ملانین در چشم شما متفاوت است.

 این تنوع باعث ایجاد رنگ‌های مختلف در قسمت‌های مختلف چشم فرد می‌شود. علت دقیق این تغییر هنوز ناشناخته است.

هتروکرومی مرکزی اغلب به‌صورت پراکنده در هنگام تولد رخ می‌دهد. این می‌تواند در افرادی که سابقه ارثی هتروکرومی ندارند ظاهر شود. در بیشتر موارد، این یک بیماری خوش‌خیم است که نه ناشی از بیماری چشمی است و نه بر بینایی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین نیازی به هیچ نوع درمان یا تشخیصی ندارد.

بااین‌حال، برخی از افراد در مراحل بعدی زندگی دچار هتروکرومی می‌شوند.

این به‌عنوان هتروکرومی اکتسابی شناخته می‌شود و ممکن است از یک بیماری زمینه‌ای مانند:

•    آسیب چشم

•    التهاب چشم

•    خونریزی در چشم

•    تومور‌های عنبیه

•    سندرم هورنر (اختلال عصبی که بر چشم تأثیر می‌گذارد)

•    دیابت

•    سندرم پراکندگی رنگ‌دانه (رنگ‌دانه منتشر شده در چشم)

تشخیص و درمان هتروکرومی:

هرگونه تغییر در رنگ چشم که بعداً در زندگی رخ می‌دهد باید توسط پزشک یا چشم‌پزشک، متخصص چشم مورد بررسی قرار گیرد. پزشک ممکن است یک معاینه جامع چشم را برای بررسی ناهنجاری‌ها توصیه کند.

این شامل آزمایش بصری و معاینه مردمک چشم، بینایی محیطی، فشار چشم و عصب بینایی است. پزشک همچنین ممکن است توموگرافی انسجام نوری را پیشنهاد کند که یک آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی است که تصاویر مقطعی از شبکیه چشم ایجاد می‌کند.

درمان هتروکرومی اکتسابی بستگی به علت زمینه‌ای بیماری دارد. وقتی معاینه بصری یا آزمایش‌های تصویربرداری هیچ ناهنجاری را تشخیص ندادند، هیچ درمانی لازم نیست. هتروکرومی مرکزی ممکن است یک بیماری نادر باشد، اما معمولاً خوش‌خیم است.

در بیشتر موارد، بر بینایی تأثیر نمی‌گذارد یا عوارضی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.  بااین‌حال، هنگامی که هتروکرومی مرکزی در اواخر عمر رخ دهد، ممکن است نشانه‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشد. در این مورد، برای تشخیص و درمان احتمالی به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چگونه رنگ چشمان خود را تغییر دهید؟ آیا امکان تغییر رنگ چشم وجود دارد؟

رنگ چشم شما در دوران نوزادی کاملاً تثبیت می‌شود. از این سنین پایین، فرد تا آخر عمر به طور طبیعی چشمان قهوه‌ای، آبی، فندقی، سبز یا خاکستری خواهد داشت.

 برخی از افراد برای افزایش شدت یا تغییر رنگ چشم خود از لنز‌های رنگی استفاده می‌کنند. برخی دیگر اقدامات شدیدتری نیز انجام می‌دهند.

نوعی روش جراحی بحث‌برانگیز جدید که رنگ چشم را به طور دائمی تغییر می‌دهد، موردتوجه قرار گرفته است.

این کار که در بین افراد مشهور رایج است، از عنبیه مصنوعی استفاده می‌کند تا رنگ چشم را در عرض چند دقیقه به‌شدت تغییر دهد. بسیاری از پزشکان هشدار می‌دهند که این روش می‌تواند منجر به آسیب شدید چشم شود.

تغییر موقت رنگ چشم:

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش برای تغییر موقت رنگ چشم، استفاده از لنز‌ها است. می‌توانید در عرض چند ثانیه از قهوه‌ای تیره به چشم فندقی روشن (یا بسته به مدت‌زمان لازم گذاشتن لنز در چشم) برسید.

لنز‌های رنگی چشم سه کارکرد دارند:

رنگی: لنز‌های مات مایل به رنگ محکم و غیرشفاف هستند و تغییر رنگ کامل را ارائه می‌دهند. این نوع رنگ برای افرادی با چشمان تیره که می‌خواهند به طرز چشمگیری روشن‌تر شوند، مثلاً از قهوه‌ای تیره به خاکستری یخی، بهترین کار را می‌کند.

محبوب‌ترین رنگ‌ها عبارتند از:

•    آبی

•    فندقی

•    سبز

•    بنفشه

•    خاکستری

•    بنفش

•     قهوه‌ای

تقویت رنگ چشم: لنز‌های چشمی تقویت‌کننده رنگ طبیعی چشم شما را تقویت می‌کند. این نوع لنز‌ها شفاف و دارای رنگ ثابت هستند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند لبه‌های عنبیه رنگی باشد و به رنگ چشم شما شدت می‌بخشد.

 به‌عنوان‌مثال، اگر چشم‌های سبز یشمی دارید و می‌خواهید آن‌ها را به رنگ زمرد تغییر دهید، لنز‌های تقویت شده به‌خوبی این کار را می‌کنند.

لنز‌های تقویت بینایی: لنز‌های رنگی در واقع رنگ چشم فرد را تغییر نمی‌دهند. این لنز‌ها دارای قطعات کم‌رنگ آبی روشن یا سبز هستند که می‌تواند رنگ طبیعی چشم را شدت بخشند.

توجه داشته باشید: لنز‌های تزئینی

لنز‌های تزئینی یا لنز رنگی پلانو اغلب به‌عنوان لوازم جانبی مد و لباس، به‌ویژه در طول هالووین استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید با استفاده از لنز پلانو چشم گربه و عنبیه سفید ایجاد کنید.

شما می‌توانید لنز‌های تزئینی را در فروشگاه‌ها یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید، اما انجمن بینایی‌سنجی آمریکا توصیه می‌کند که ابتدا نسخه را دریافت کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا همه لنز‌های تماسی را به‌عنوان دستگاه‌های پزشکی فهرست کرده است، به این معنی که برای خرید آن‌ها به نسخه معتبر نیاز دارید.

در صورت استفاده نادرست از لنز‌های تزئینی، خطرات مشابه لنز‌های اصلاحی وجود دارد. اگر بدون نسخه پزشک مخاطبین اصلاحی یا پلانو خریداری می‌کنید یا لنز‌هایی را که این سازمان تأیید نکرده خریداری می‌کنید، احتمال دارد که از لنز‌های معیوب یا غیربهداشتی استفاده کنید.

این می‌تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

•    تاری دید

•    ازدست‌دادن بینایی

•    خارش، آبریزش چشم و سایر واکنش‌های آلرژیک

•    سایش قرنیه (خراش در لایه بیرونی چشم)

•    کوری

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از استفاده از لنز‌های تماسی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

•    قرمزی چشم

•    درد دائمی چشم

•    ترشح از چشمان

•    ازدست‌دادن جزئی بینایی

این‌ها ممکن است علائم عفونت چشم باشد. عفونت چشم درمان نشده می‌تواند شدید شود و احتمالاً منجر به نابینایی شود.

آیا می‌توانید رنگ چشم خود را برای همیشه تغییر دهید؟

جراحی ایمپلنت عنبیه برای درمان آسیب‌های تروماتیک چشم و بیماری‌های چشمی است.

 این موارد عبارتند از: آنیریدیا، زمانی که کل عنبیه از بین رفته است و زمانی که کلوبوم، بخشی از عنبیه از بین رفته است.

در طی این روش، پزشک یک برش کوچک در قرنیه ایجاد می‌کند و یک عنبیه مصنوعی مبتنی بر سیلیکون را وارد می‌کند که برای قرارگرفتن در شکاف تا شده است. سپس آن‌ها عنبیه مصنوعی را در زیر قرنیه باز می‌کنند به‌طوری‌که عنبیه طبیعی را می‌پوشاند. به طور معمول، آن‌ها از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

علی‌رغم اهداف پزشکی، این روش به دلایل زیبایی رواج یافته است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند برای تغییر رنگ چشم خود تحت عمل جراحی قرار بگیرند، حتی اگر عنبیه طبیعی آن‌ها به طور طبیعی عمل کند. منبعی موثق نشان می‌دهد افرادی که جراحی زیبایی کاشت یا ایمپلنت عنبیه را انجام داده‌اند، بیشتر با عوارض روبرو می‌شوند.

این موارد شامل:

•    کاهش بینایی یا نابینایی

•    گلوکوم ناشی از افزایش فشار داخل چشم

•    آب مروارید، زمانی رخ می‌دهد که عدسی شفاف چشم کدر شود

•    آسیب قرنیه

•    تورم قرنیه، معروف به اِدم قرنیه

•    یووئیت، نوعی التهاب چشم است که منجر به قرمزی، درد و تاری دید می‌شود.

جراحی زیبایی کاشت عنبیه چشم یک عمل نسبتاً جدید و بحث‌برانگیز است که هنوز به طور کامل توسط محققان پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این روش مؤثر و ایمن است. این روش توسط یک نهاد نظارتی در ایالات متحده ارزیابی نشده است و آزمایشات بالینی نیز انجام نشده است. به همین دلیل، افراد باید برای انجام این جراحی به خارج از کشور سفر کنند.

یکی دیگر از روش‌های بحث‌برانگیز تغییر دائمی رنگ چشم از قهوه‌ای به آبی، روش لیزر چشم است. این لیزر رنگ‌دانه را از لایه بافت درهم‌تنیده در عنبیه که به نام استروما معروف است، حذف می‌کند.

گرگ هومر، دانشمندی که در سال ۲۰۰۹ شرکت پزشکی استروما را تأسیس کرد، این تکنیک را توسعه داد. هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. طبق وب‌سایت استروما، این روش در حال حاضر در حال آزمایش بالینی است.

آیا رنگ چشم باگذشت زمان تغییر می‌کند؟

پاسخ کوتاه: خیر.

رنگ‌دانه ملانین رنگ چشم شما را تعیین می‌کند. چشم‌هایی که مقدار زیادی ملانین دارند به طور طبیعی تیره‌تر می‌شوند. هرچه ملانین در چشم شما کمتر باشد، چشم روشن‌تر خواهد بود. در بیشتر موارد، رنگ چشم شما از دوران نوزادی ثابت می‌ماند.

تحقیقات نشان داده است که رنگ چشم در موارد نادر به دلیل آسیب یا ژنتیک تغییر می‌کند. برخی از افراد دارای دو عنبیه رنگی متفاوت از وضعیتی به نام هتروکرومی هستند.

این وضعیت اغلب در اثر آسیب یا ضربه به چشم ایجاد می‌شود. به‌ندرت، ممکن است ناشی از نقص مادرزادی مانند سندرم واردنبورگ، سندرم استرج وبر، سندرم هورنر مادرزادی یا سندرم پری رومبرگ باشد.

گلوکوم رنگ‌دانه‌ای نیز ممکن است رنگ چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد. این یک نوع گلوکوم زاویه باز مادرزادی است که می‌تواند در ۲۰ یا ۳۰ سالگی ایجاد شود.

برخی ادعا کرده‌اند که شستن چشم با مخلوط عسل خالص و آب ولرم به‌مرورزمان رنگ آن را تغییر می‌دهد. هیچ مدرک علمی‌ای در این مورد وجود ندارد.

 در واقع، بسیار بعید است زیرا این مخلوط نمی‌تواند برای رسیدن به عنبیه به قرنیه نفوذ کند؛ بنابراین درحالی‌که عسل می‌تواند به تسکین التهاب و درمان خشکی چشم کمک کند، رنگ چشم را تغییر نمی‌دهد.

نتیجه نهایی:

آکادمی چشم‌پزشکی در سال ۲۰۱۴ علیه جراحی زیبایی کاشت عنبیه مقابله کرد.

 این سازمان هشدار داد که این عمل می‌تواند منجر به عوارض شدید چشم از جمله ازدست‌دادن بینایی و کوری شود. بسیاری از چشم‌پزشکان موافق هستند و طی چند سال گذشته عمل جراحی را انجام داده‌اند.

اگرچه این روش ممکن است در بین افراد مشهور محبوب باشد، اما این بدان معنا نیست که در درازمدت بی‌خطر است.

اگر می‌خواهید رنگ چشم خود را تغییر دهید، یک روش تغییر رنگ موقتی و غیرتهاجمی مانند استفاده از لنز‌های رنگی را انتخاب کنید.

 پوشیدن لنز‌های طبی یا تزئینی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد، اما این لنز‌ها می‌تواند بسیار بی‌خطر‌تر از زیر تیغ جراحی قرارگرفتن باشد.