۰ نفر

چرا باید عدس را قبل از پخت خیس کنیم؟!

۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۹
کد خبر: 572616
چرا باید عدس را قبل از پخت خیس کنیم؟!

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا حبوبات و عدس قبل از پخت خیس می‌شود؟ اکثر مردم عدس را به عنوان بخشی از فرهنگ آشپزی خود خیس می‌کنند، اما دلیل اصلی این کار را نمی‌دانند اگر شما هم جزو همین دسته از افراد هستید، این گزارش را تا پایان دنبال کنید؛

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ خیساندن عدس بخشی از سنت آشپزی هندی‌ها بوده است و به گفته متخصصان هندی، خیساندن عدس و حبوبات قبل از پخت مزایای متعددی دارد. یکی از پزشکان معروف هند اخیراً پست جالبی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته و توضیح داده است که چرا قبل از پختن عدس را خیس می‌کند و چرا این کار برای سلامتی مفید است، او نوشته: "خیساندن عدس هضم و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد. بنابراین اگر می‌خواهید حداکثر خواص مطلوب عدس را جذب کنید ، خیساندن آن، بهترین گزینه است. خیساندن، اسید فیتیک و تانن را از حبوبات حذف می‌کند (که جذب مواد مغذی را از آن مسدود می‌کند و باعث نفخ می‌شود). به همین دلیل است که اکثر مردم بعد از خوردن حبوبات سنگین، احساس نفخ می‌کنند یا دچار مشکل معده می‌شوند.

عدس

خیساندن عدس چگونه برای سلامتی مفید است؟

خیساندن عدس و حبوبات نه تنها برای جذب بهتر مواد مغذی عالی است ، بلکه به تحریک آمیلاز نیز کمک می‌کند (مولکولی که به شکستن نشاسته پیچیده در عدس و حبوبات کمک می‌کند) در نتیجه هضم آن آسان‌تر می‌شود. او در ادامه می‌افزاید که فرایند شستشو و خیساندن مواد شیمیایی تولید کننده گاز را از عدس و حبوبات حذف می‌کند. علاوه بر این ، اکثر حبوبات سرشار از الیگوساکاریدهای پیچیده هستند که اساساً نوعی قند پیچیده است که منجر به نفخ و گاز می‌شود. فرآیند خیساندن عدس و حبوبات سطح پیچیده قند را کاهش می دهد و به هضم و جذب سریعتر و بهتر مواد مغذی کمک می‌کند.

عدس

چرا خیساندن عدس و حبوبات ضروری است؟

عدس‌ها اغلب با رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی مضر برای سلامتی صیقل داده می‌شود. در بیشتر موارد عدس‌ها با نایلون ، مخمل و لاک چرم جلا داده می‌شود تا جلوه‌ای براق به دست آورد. این یکی از دلایلی است که شما باید عدس‌ها را به درستی بشویید و خیس کنید تا از وجود رنگ و افزودنی‌های براق جلوگیری کنید. در برخی موارد تمیز کردن نامناسب و بسته بندی غیربهداشتی عدس ممکن است بقایای کشاورزی مانند علف کش گلیفوسات را به جا بگذارد، که تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی دارد. گلیفوسات در اصل یک قاتل علف هرز است که بیشتر در کشاورزی برای از بین بردن علف‌های هرز و جوندگان استفاده می‌شود. بنابراین ، شستن صحیح ، خیساندن و پخت عدس برای اطمینان از مصرف ایمن ضروری است.

عدس

آیا باید از آب عدس استفاده کنید؟

آبی که برای خیساندن عدس استفاده می‌شود نباید برای پخت و پز استفاده شود زیرا حاوی تانن یا اسید فیتیک است که ممکن است منجر به نفخ و ناراحتی شود. بنابراین ، بهتر است از آن آب برای گیاهان استفاده کنید زیرا حاوی مواد مغذی است که ممکن است به رشد کمک کند.