۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

درد کبد به چه شکل است؟

۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 572455
درد کبد به چه شکل است؟

درد کبد می‌تواند به چند شکل باشد. اکثر مردم آن را به‌عنوان یک احساس ملالت‌آور و ضربان‌دار در بالای سمت راست شکم حس می‌کنند. درد کبد همچنین می‌تواند مانند احساس درد شدید و منقطعی باشد که باعث بند آمدن نفس شما می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛گاهی اوقات این درد با تورم همراه است و گاهی افراد احساس درد کبدی در پشت خود یا در تیغه شانه راست خود احساس می‌کنند. کبد مواد مغذی غذا را به فرآورده‌هایی تبدیل می‌کند که برای عملکرد صحیح بدن به آن‌ها نیاز داریم. کبد یک ارگان سم‌زدایی نیز می‌باشد.

وقتی دردی در کبد خود احساس می‌کنید، این سیگنال به این معناست که چیزی در بدن شما اتفاق می‌افتد که باید موردتوجه قرار گیرد.

کبدچرب

علل احتمالی:

علل احتمالی و شرایط مرتبط با آن عبارتند از:

•    مصرف زیاد الکل

•    هپاتیت

•    بیماری کبد چرب غیرالکلی

•    سیروز

•    سندروم ری

•    هموکروماتوز

•    سرطان کبد

بیماری کبد یک بیماری غیرمعمول نیست. باتوجه‌به گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تخمین زده می‌شود که 3.9 میلیون بزرگسال به بیماری کبدی مبتلا شده‌اند. هپاتیت، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و مصرف زیاد الکل شایع‌ترین دلایل مشکلات کبدی می‌باشند.

 درد کبد همچنین می‌تواند نشان‌دهنده سیروز، سندرم ری، سرطان کبد و هموکروماتوز باشد. گاهی اوقات دردی که در همان ناحیه کلی کبد احساس می‌شود، در واقع ناشی از مشکلات کیسه صفرا، لوزالمعده یا کلیه است.

ما همچنان مشغول یادگیری موارد بیشتری در مورد بیماری‌های کبد، از جمله عوامل ایجاد‌کننده آن‌ها و نحوه درمان بهینه آن‌ها هستیم. اما اگر درد شما بدون تشخیص ادامه پیدا کرد، نمی‌توانید از هیچ یک از روش‌های تحقیقاتی یا درمانی جدید که در دسترس شماست بهره‌مند شوید.

بسیار مهم است که با پزشک مشورت کنید تا علت درد کبد خود را بفهمید.

علائمی که معمولاً با این مشکل مرتبط می‌باشند:

هنگامی که کبد شما دچار هر نوع مشکلی می‌شود، علائمی وجود دارد که با درد همراه است.

وظیفه کبد سم‌زدایی و کمک به دفع مواد زائد و تبدیل غذا به محصولات غذایی موردنیاز بدن است. اگر کبد شما تحت تأثیر هر نوع بیماری قرار دارد، این فرایند‌ها به طور مؤثر انجام نمی‌شوند.

این امر بدان معناست که بدن شما با نشان‌دادن علائم مسمومیت واکنش نشان می‌دهد.

علائم مرتبط با درد کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•    خستگی

•    زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

•    ادرار قهوه‌ای تیره

•    تورم در مچ پا یا ساق پا

•    خارش پوست

•    ازدست‌دادن اشتها

•    درمان درد کبد

•    درمان‌ها

اگر صبح بعد از یک وعده غذایی سنگین یا یک شب نوشیدن الکل دچار درد کبدی شدید، مقدار زیادی آب بنوشید.

سعی کنید از خوردن غذا‌های چرب یا سنگین برای چند روز اجتناب کنید و مستقیماً بنشینید تا فشار کبد را از بین ببرد.

اگر درد بیش از چند ساعت ادامه پیدا کرد، باید با پزشک خود قرار دیدار نمایید.

اگر با تهوع، سرگیجه یا توهم همراه با درد کبدی روبرو هستید، ممکن است به مراقبت‌های اورژانسی نیاز داشته باشید.

تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی:

درمان درد کبد به علت ایجاد آن بستگی دارد. درمان بیماری کبد احتمالاً باتوجه‌به آنچه می‌خورید و می‌نوشید شروع می‌شود.

کبد یکی از معدود اندام‌های بدن است که می‌تواند خود را ترمیم و بازسازی کند.

تحقیقات روی کبد موش‌ها نشان داده است که رژیم غذایی کم پروتئین منجر به کاهش قابل‌توجه حجم کبد می‌شود، اما پس از افزودن پروتئین کافی به رژیم غذایی، برخی از آسیب‌های کبدی برگشت‌پذیر است.

سایر تغییرات شیوه زندگی، مانند کاهش وزن و کاهش کلسترول، اولین خط دفاعی دیگر در مورد درمان علت درد کبد می‌باشد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی تقریباً منحصراً با اصلاح رژیم غذایی و ورزش شما مدیریت می‌شود.

دارو‌ها:

اگر درد کبدی را تجربه می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که از داروی مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید. بااین‌حال، شما نباید از این نوع مسکن استفاده نمایید. وظیفه کبد تصفیه سموم است و مصرف استامینوفن فقط باعث افزایش کار این سیستم می‌شود، زیرا استامینوفن می‌تواند به کبد آسیب برساند.

 اگر مشکل کبد شما جدی است، مصرف مسکن‌هایی که در خانه دارید می‌تواند واکنش بدتری را ایجاد کند. هنگامی که بیماری کبد شما تشخیص داده شد، احتمالاً برای شما این دارو‌ها تجویز می‌شود که بیماری را کنترل کرده و درد شما را کاهش دهد.

 دارو‌های ضدویروسی هپاتیت B برای درمان بیماری‌های مزمن مانند لامی وودین (اپی ویر) و آدفوویر (هپ سرا) وجود دارد. در سال‌های اخیر، محققان دریافتند که چندین دوره ضدویروسی به نام هاروونی (لدیپ اسویر/ سوفوسبوویر) می‌تواند ویروس هپاتیت C را در جریان خون غیرقابل‌تشخیص کند.

مدیریت سرطان کبد:

اگر درد کبد شما ناشی از سرطان کبد است، پزشک به شما توصیه می‌کند که چگونه می‌توانید از گسترش سرطان خود جلوگیری کنید. شما به‌احتمال زیاد به یک متخصص سرطان و درمان سریع نیاز دارید، زیرا بسته به نوع آن، سرطان در کبد می‌تواند تهاجمی باشد و به‌سرعت رشد کند.

در برخی موارد، آسیب کبد در اثر هپاتیت، استامینوفن یا سایر سموم، سرطان یا الکل قابل برگشت نیست. در این موارد، پزشک شما پیوند کبد را به‌عنوان بهترین گزینه درمانی توصیه می‌کند.

تشخیص درد در کبد:

هنگامی که در مورد درد کبد خود به پزشک مراجعه می‌کنید، وی معاینه بصری شکم شما را انجام می‌دهد. پزشک شما التهاب ناحیه کبد را بررسی می‌کند و چندین سؤال در مورد شیوه زندگی و ماهیت درد از شما می‌پرسد. احتمالاً برای بررسی عملکرد صحیح کبد نیاز به آزمایش خون خواهید داشت.

 سونوگرافی، MRI یا سی‌تی‌اسکن ممکن است برای بررسی تومور‌ها یا کیست‌های کبد انجام شود. همچنین ممکن است آزمایشی به نام نمونه‌گیری استریوتاکتیک کبد داشته باشید که طی آن پزشک با استفاده از یک سوزن باریک بلند، یک قطعه کوچک بافت را از کبد شما با کمک راهنمای تصویربرداری رادیوگرافی خارج می‌کند.

 ارتجاع نگاری یا الاستوگرافی نوعی آزمایش اولتراسوند (امواج فراصوتی) است که سفتی کبد را از نظر وجود زخم یا فیبروز بررسی می‌کند. ممکن است پزشک شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص اعم از متخصص گوارش یا کبد ارجاع دهد.

چشم‌انداز:

با دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب، اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی و اطمینان از مراقبت از بدن خود، اکثر بیماری‌های کبدی را می‌توان به طور مؤثری مدیریت کرد - اگر به طور کامل درمان نشوند.

 درد کبد اغلب نشان‌دهنده یک مشکل جدی در بدن شما است. چیزی نیست که نادیده گرفته شود یا منتظر بمانید. با پزشک خود در مورد درد کبد خود صحبت کنید تا مسیر مناسب را تعیین نماید.