۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

توصیه هایی برای سالم ماندن کلیه ها

۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۳:۳۰
کد خبر: 572454
توصیه هایی برای سالم ماندن کلیه ها

آب‌وهوای سرد و حشرات فصلی می‌توانند مشکلات بهداشتی موجود را تشدید کنند و افراد مبتلا به شرایط طولانی‌مدت مانند بیماری کلیوی را در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ حتی اگر افراد شرایط طولانی‌مدت خود را به‌خوبی مدیریت کنند و در غیر این صورت زندگی سالمی داشته باشند، مهم است که آن‌ها همچنان از خود محافظت کنند.

 سازمان محافظت از کلیه در مورد اطلاعاتی که بیماران باید برای سالم ماندن در طول زمستان به آن‌ها مجهز شوند، توصیه‌هایی می‌کند. بیماری مزمن کلیه (CKD) حدود سه میلیون نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 بیشتر این افراد مرحله 5 بیماری مزمن کلیه را ادامه نمی‌دهند و نیاز به درمان جایگزینی کلیه با دیالیز یا پیوند دارند. بااین‌حال، افراد در تمام مراحل بیماری مزمن کلیه به حمایت داروساز محلی خود نیاز دارند تا مطمئن شوند که قادرند به‌خوبی با بیماری کلیوی خود زندگی کنند.

 سازمان محافظت از کلیه پیشروترین مؤسسه خیریه در حمایت از بیماران کلیوی است.

بیماری های کلیوی

این سازمان پنج نکته مهم را برای انتقال بیماران کلیوی در زمستان ارائه کرده‌اند:

•    منتظر نمانید:

به بیماران توصیه می‌شود برای جلوگیری از تشدید سرفه و سرماخوردگی از مشاوره اولیه استفاده کنند؛ بنابراین، داروساز محلی آن‌ها احتمالاً یکی از اولین مراکز تماس آن‌ها خواهد بود، به‌خصوص اگر آن‌ها مجبور باشند منتظر ملاقات پزشک عمومی باشند.

•    از پیش برنامه‌ریزی کنید:

بیماران کلیوی باید دارو‌های خود را حفظ کرده و ادامه دهند، به ویژه در تعطیلات کریسمس یا زمانی که آب‌وهوای بد پیش بینی می‌شود، به خصوص هنگامی که داروخانه‌ها یا جراحی‌های پزشک عمومی بسته شده یا دسترسی به آن‌ها دشوار است.

تزریق واکسن آنفولانزا:

بیماران دیالیز و پیوند در هر سنی گروه‌های در معرض خطر واکسیناسیون آنفولانزا از داروساز یا پزشک عمومی خود هستند. ازآنجاکه هر دو واکسن سه‌ظرفیتی و چهار ظرفیتی غیرفعال هستند، می‌توان آن‌ها را با خیال راحت به بیماران کلیوی، از جمله دریافت‌کنندگان پیوند سرکوب شده سیستم ایمنی، تزریق کرد.

 توصیه می‌شود قبل از تزریق واکسن ضعیف شده آنفلوانزا برای کودکان مبتلا به بیماری کلیوی، از متخصصان نظرخواهی شود.

مراقب خودتان باشید:

برای کاهش خطر سرماخوردگی، به بیماران کلیوی توصیه می‌شود استراحت کنند، از کم‌آبی بدن خودداری کرده و تغذیه را بهینه کنند. برخی از دارو‌های ضد سرماخوردگی که ممکن است بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارند (به‌عنوان‌مثال دارو‌های حاوی داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی) در بیماری مزمن کلیوی منع مصرف دارند.

خود را گرم نگهدارید:

افراد مبتلا به بیماری کلیوی اغلب احساس سرما می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌شود در زمستان خانه خود را حداقل تا 18 درجه سانتیگراد گرم کنند.

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بیشتر در معرض آسیب حاد کلیه هستند. این وخامت سریع در عملکرد کلیه با عفونت و کم‌آبی بدن ارتباط دارد و هر بیمار که موارد مکرر استفراغ و اسهال را گزارش کند در معرض خطر است.

 به‌عنوان یک قاعده کلی، اگر بیمار تب داشته باشد، نتواند مایعات را 24 تا 28 ساعت در بدن خود نگه دارد و به‌اندازه معمول ادرار از خود خارج نکرده باشد، برای بررسی کلیه خود نیاز به آزمایش فوری خون دارد.

درحالی‌که برخی از بیماران کلیوی را می‌توان با پزشک عمومی خود در جامعه مدیریت کرد (در صورت لزوم با تیم تخصصی کلیه مشورت کنید)، برخی دیگر نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آب‌رسانی مجدد و نظارت بر عملکرد کلیه دارند.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که هرگونه داروی تجویز شده که ممکن است تحت "قوانین روز بیماری" متوقف شده باشند، پس از بازگشت عملکرد کلیه به حالت اولیه، مجدداً شروع می‌شود.

تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مهم است. بااین‌حال، بیماران دیالیزی باید با محدوده جانبی رژیم غذایی (مانند اجتناب از غذا‌های حاوی پتاسیم یا فسفر) کنار بیایند. سازمان محافظت از کلیه می‌خواهد به بازگرداندن لذت بردن از غذا کمک کند و داروسازان اکنون می‌توانند بیماران را به آشپزخانه کلیه نشان دهند.

 وب‌سایتی که شامل دستورالعمل‌ها و نمایش‌های ویدئویی است تا به‌جای تمرکز بر همه غذا‌هایی که نمی‌توانند بخورند، همه غذا‌هایی را که بیماران می‌توانند بخورند را نمایش می‌دهد.

خوردن غذای سالم، مغذی، خوب نگه‌داشتن و گرم نگه‌داشتن همه برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه مهم است و همه چیز‌هایی است که آن‌ها می‌توانند برای خود در خانه انجام دهند. اما این تنها چیزی نیست که در خانه اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است از 60،000 نفر مبتلا به نارسایی کلیه، بیش از 1000 نفر در خانه دیالیز می‌شوند؛ بنابراین آن‌ها به دسترسی خود به برق و تأمین آب متکی هستند، به همین دلیل است که سازمان محافظت از کلیه برای تشویق بیماران کلیوی به ثبت‌نام در خدمات، اولویتی کار می‌کند.

با ثبت‌نام به بیماران اولویت داده می‌شود و در قطع برق برنامه‌ریزی نشده به آن‌ها کمک بیشتری داده می‌شود و در صورت انجام کار‌های برنامه‌ریزی شده در منطقه آن‌ها، اخطار قبلی به آن‌ها داده می‌شود.

امید است که این پایلوت راه را برای رسیدن به هدف نهایی ازبین‌بردن نیاز به یک دفتر مرکزی خدمات اولویت‌بندی مرکزی که توسط همه مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات استفاده می‌شود، هموار کند.