۰ نفر

پیشنهادهایی برای درمان یائسگی زودرس

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۲
کد خبر: 572339
پیشنهادهایی برای درمان یائسگی زودرس

زمانی که یائسگی در زنان قبل از 40 سالگی اتفاق بیافتد به آن یائسگی زودرس می گویند که با رعایت نکات کلیدی می توان از آن پیشگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، یائسگی، دورانی پر از سوال و تغییرات جسمی و روحی که هر زنی آن را تجربه خواهد کرد ولی نه تا قبل از دهه 50 -60 زندگی اش اما برای برخی زودتر رخ می دهد و همان را یائسگی زودرس می نامند، هنگامی که یائسگی قبل از سن 40سالگی رخ میدهد، به عنوان یائسگی زودرس نامیده می شود بحثی که توضیحات کاملی در مورد آن در این بخش از سلامت ارائه خواهیم داد.

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زمانی که دوره قاعدگی متوقف میشود، در زندگی زنان به وجود می آید به صورت پزشکی، تعریف شده است که این به علت عدم وجود دوره قاعدگی به مدت 12ماه متوالی است. سن متوسط برای یائسگی طبیعی 51 است، بعضی اوقات یائسگی به دلیل بیماری، عوامل ژنتیکی و یا جراحی زودتر اتفاق می افتد همچنین تنوع گسترده و زیادی در بین زنان درمورد زمان بندی یائسگی طبیعی وجود دارد.

دلایل یائسگی زودرس

همانطور که قبلا ذکر شد، یائسگی قبل از 40سالگی به عنوان یائسگی زودرس، یا اوایل یائسگی در نظر گرفته میشود ، یکی دیگر از علت های پزشکی یائسگی زودرس به علت نارسایی زودرس تخمدان است. از لحاظ فنی ، نارسایی زودرس تخمدان ، مانند یائسگی زودرس نیست در نارسایی زودرس تخمدان، عملکرد تخمدان ها تا قبل از 40سالگی به طور طبیعی متوقف می شود. زنان با نارسایی زودرس تخمدان دوره قاعدگی خواهند داشت، اما معمولا ناباروری را تجربه میکنند، نارسایی زودرس تخمدان معمولا با نارسایی اولیه تخمدان همراه است و نارسایی زودرس تخمدان معمولا باعلائم یائسگی زودرس نیز همراه است.

یائسگی زودرس همچنین میتواند علت درمان ها برای سرطان و یا سایر شرایطی که شامل شیمی درمانی و یا پرتو درمانی به لگن باشد این درمان ها میتوانند به تخمدان ها آسیب بزنند و منجر به نارسایی تخمدان شوند همچنین عمل جراحی برای خارج کردن تخمدان ها در شرایط خوش خیم و یا بدخیم، اگر هردو تخمدان برداشته شوند باعث نارسایی زودرس خواهند شد؛ جراحی برای برداشتن رحم منجر به یائسگی میشود و تنها به این معنی است که خون ریزی قاعدگی رخ نمی دهد، در این مورد تخم دان ها به تولید هورمون های خود ادامه خواهند داد. سایر عوامل نادری که ممکن است منجر به نارسایی زودرس شوند ،شامل، داروها، بیماری های مزمن، تومورهای هیپوفیز و هیپوتالاموس، اختلالات روانپزشکی و سایر شرایط نادر و نامشخص است.

عوامل خطرناک برای یائسگی زودرس نارسایی تخمدان است ،که بر هریک از 1000 زن از سن های 15 تا 29 ساله و حدود یک نفراز هر 1000 زن در سن 30 تا39 سال تاثیر می گذارد ، یائسگی زودرس میتواند به عوامل ژنتیکی (ارثی)، بیماری هایی مانند، بیماری های خودایمنی، بیماری تیروئید، عفونت ویروسی، اختلالات هورمونی و اختلال در خوردن مرتبط باشد. زنانی که در معرض خطر جراحی یا درمان ناشی از یائسگی هستند ، کسانی هستند که در معرض درمان سرطان یا شرایط دیگری که نیاز به جراحی حذف اندام های زنان دارند.

علائم اولیه یائسگی

علائم یائسگی زودرس مشابه یائسگی معمولی است که آنها میتوانند شامل:

    نوسان خلقی

    خشکی واژن

    تغییر در شناخت و حافظه

    گرگرفتگی

    کاهش میل رابطه جنسی

    اختلالات خواب

    افزایش وزن

    عرق شبانه

    درد واژن در طی مقاربت

دوره های نامنظم، معمولا پیش از یائسگی هستندو میتوانند سال ها قبل از توقف دوره قاعدگی شروع شود.

تشخیص یائسگی

برای تعیین فقدان دوره قاعدگی هیچ آزمون خاصی نیاز نیست اما گاهی اوقات زنان علائم یائسگی و دوره های نامنظم را شروع میکنند در آن زمان، ممکن است آنهابرای تعیین عملکرد تخمدانشان آزمایش دهند به عنوان مثال، ممکن است آزمایش هایی برای جلوگیری از بارداری یا دیگر علائم قاعدگی ازدست رفته، مانند بیماری های خاص تیروئید انجام شود.

تست های تشخصیی میتوانند ،سطح هورمون تحریک کننده فولیکول(FSH)و سطح استرادیول را نشان دهند ؛ سطح هورمون تحریک کننده فولیکول، (FSH)اغلب در خون اندازه گیری میشود، تامشخص شود آیا زن نزدیک یائسگی است یا عملکرد تخمدان های او در چه وضعیتی است.FSH تخمدان را برای تولید استروژن تحریک میکند ؛ بنابراین، وقتی سطح استروژن کاهش می یابد، سطح این هورمون ها افزایش میابد سطح FSH که بیش از 40mlu/ml است،تشخیص یائسگی را رسیدگی میکند. سطح هورمون های تخمدان ،مانند :استرادیول نیز ،ممکن است اندازه گیری شود به عنوان مثال، سطوح پایین (سطوح کمتر از 32pg/ml )نشانگر یائسگی است.

درمان یائسگی زودرس

درمانی برای جلوگیری یائسگی زودرس وجود ندارد:

هورمون درمانی و سایرروش های درمانی میتوانند به تسکین علائم یائسگی زودرس کمک کنند. عوارض ناشی یائسگی زودرس شامل، ناباروری و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان میشود.

درمان از بین بردن نشانه ها و علائم:

درمانی که بتواند از یائسگی زودرس جلوگیری کند وجود ندارد بااین حال، زنانی که به یائسگی رسیده اند، گزینه های درمان دارند که میتوانند کمک کنند که علائم ناخوشایند را کنترل کنند.

انواع درمان ها، برای تسکین علائم شامل:

هورمون درمانی:

هورمون درمانی (HT، و یا استروژن درمانی،ET )در فرم های مختلف ازجمله:قرص ها، تکه ها(قطعه)، اسپری ترسدرمال، ژل یا کرم موجود است که برای درمان های موضعی داخل واژن استفاده میشود.HT/ET موثرترین راه برای کنترل علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن است زیرا HT/ET باخطرات سلامتی خاصی(حمله قلبی، سکته، سرطان سینه)همراه است، کارشناسان استفاده از کمترین دوز موثر هورمون درمانی در کوتاه ترین مدت زمان لازم برای کنترل علائم را توصیه میکنند.

هورمون درمانی

قرص های ضد بارداری خوراکی :

یک نوع از HT است که گاهی اوقات از آن برای کمک به از بین بردن علائم یائسگی استفاده میکنند.

داروهای ضدافسردگی :

مهارکننده های سروتونین انتخابی(SSRIS)و داروهای مرتبط با آن ،برای کنترل علائم گرگرفتگی 60%از زنان موثر هستند.

ژل، کرم و روغن های غیرهورمونی، میتوانند به جلوگیری ازعلائم خشکی شدید کمک کنند.

تکنولوژی های باروری کمک میکند ، در موارد انتخاب شده ، حاملگی ممکن است بااستفاده از تخمک های اهدا کننده در خانم هایی که دارای یائسگی نارس هستند، اتفاق بیافتد.

افسردگی

8 راه پیشگیری از یائسگی زودرس

کلسیم و ویتامین D

تغییرات هورمونی در طول یائسگی باعث میشود که استخوان ها ضعیف شوند، هنگامی که استخوان های شما شروع به ضعیف شدن میکنند، ممکن است یکی از اولین علائم یائسگی باشد باتوجه به این، خطر ابتلا به پوکی استخوان، افزایش می یابد معتقدیم ،کلسیم و ویتامین D استخوان ها را در بدن شما تقویت میکند. بنابراین مهم است که به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم روزانه خود استفاده کنید؛ غذاهایی که غنی از کلسیم هستند:مانند:ماست، شیر، پنیر را مصرف کنید.

تقریبا همه محصولات لبنی، دارای کلسیم زیادی هستند؛ برای ویتامین D، نور خورشید ارزان ترین و رایج ترین راه برای رسیدن به ویتامین D است پوست شما، هنگامی که در معرض آفتاب قرار بگیرد ویتامین D تولید میکند شاید بسیاری از زنان آسیایی ترجیح می دهند دور از خورشید باشند و پوست خود را حفظ کنند درحالیکه برای پیشگیری از ابتلا به یائسگی زودرس شما هنوز میتوانید ویتامین D خود را با دوز کافی از مکمل های طبیعی دریافت کنید.

کلسیم

ورزش:

ببشتر از چیزی که میخورید ورزش کنید، اما به نظر میرسد که وزن شما به هیچ وجه تغییری نخواهد کرد.این ممکن است نشانه ای از یائسگی اولیه باشد ، افزایش وزن در بدن ،میتواند باعث ترکیبی از هورمون ها، پیری،شیوه زندگی و همچنین ژنتیک شود بااین حال، به دست آوردن چربی بیش از حد بدن، میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهد به همین دلیل ، وقتی سن بالا میرود،حفظ سلامتی و تعادل رژیم غذایی بسیار مهم است ورزش منظم نیز توصیه میشود . لازم نیست یک جلسه، تمرین شدید باشد میتواند یک پیاده روی آهسته روزانه و یا یک جلسه یوگا سریع 15دقیقه ای باشد.

سبزیجات بخورید:

مامطمئن هستیم که پزشک شما گفته است، رژیم غذایی غنی از سبزیجات میتواند به طور طبیعی از علائم یائسگی جلوگیری کند. میوه ها و سبزیجات، کم کالری هستند و میتوانند به شما کمک کنند که احساس خوبی داشته باشید بنابراین، مصرف زیاد سبزیجات برای متابولسم و عملکرد بدن شما عالی است. غیر از آن، همچنین ،خوردن سبزیجات، میتواند ازچندین بیماری جلوگیری کند .

آب بنوشید:

درطول یائسگی یا قبل از یائسگی، زنان اغلب خشکی را تجربه میکنند ، این به احتمال زیاد به دلیل کاهش سطح استروژن است شما میتوانید به طور طبیعی بامصرف 8تا 12لیوان آب در روز ،از یائسگی زودرس جلوگیری کنید قطعا هیدرات بدن شما را هضم و به 2علائم یائسگی کمک خواهد کرد.به غیر از آن، آب خوردن می تواند نفخ را که در طول تغییرات هورمونی اتفاق می افتد ،کاهش دهد. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی نیز میتواند به جلوگیری از افزایش وزن و از دست دادن وزن کمک کند ازلحاظ علمی، ثابت شده است که نوشیدن حداقل 500میلی لیتر آب 30دقیقه قبل از غذا ممکن است، شمارا به مصرف 13%کالری کمتری هدایت کند.

وعده های غذایی را از قلم نیندازید:

این بسیار مهم است که رژیم غذایی سالم داشته باشید، بااین حال مهمتر از آن این است که وعده غذایی خود را از قلم نیندازید ؛ بسیاری از زنان، زمانی که میخواهند وزن کم کنند، تمایل دارند که وعده های غذایی خود را ازقلم بیاندازند و کاملا از خوردن خودداری میکنند این برای زنان در تمامی سنین اتفاق می افتد. اگر از نکات حرفه ای بهداشتی و توصیه های کم کردن وزن خود پیروی میکنید، از قلم انداختن وعده غذایی فقط باعث افزایش اشتها شما میشود، وقتی که شما در معرض یائسگی هستید مهم است. خوردن وعده غذایی نامنظم ،میتواند باعث بدترشدن علائم خاصی از یائسگی شود و بیشتر متمایل به بیماری باشد. اگر شما وعده های غذایی را به طور منظم بخورید، بدن شما انرژی لازم را برای تولید آنتی بادی های کافی برای مخافظت از خودش در برابر ویروس ها را ندارد.

غذاهایی با پروتئین بالا بخورید:

همانطور که سن بالا میرود، ماهیچه های شما به آرامی شروع به ناپدید شدن میکنند، یکی از راه های جلوگیری از آن، در دوران یائسگی مصرف غذاهایی با پروتئین بالا است ، غذاهایی با پروتئین بالا، میتواند به جلوگیری از، از دست دادن توده عضلانی بودن چربی با بالا رفتن سن کمک کند یک مطالعه نشان داد که مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا، باعث کاهش سرعت عضلانی خواهد شد. به غیر از کمک به جلوگیری از، از دست دادن عضلات، مواد غذایی با پروتئین بالامیتواند به کاهش وزن نیز کمک کند غذاهای زیادی وجود دارد، که درواقع دارای پروتئین زیادی هستند مانند:گوشت، تخم مرغ، آجیل و همچنین محصولات لبنی.

فیتواستروژن :

فیتواستروژن ها ترکیبات طبیعی گیاهی هستند، که میتوانند اثرات استروژن را در بدن تخلیه کنند همه ما میدانیم که استروژن مسئولیت توسعه و تنظیم سیستم تولید مثل را برعهده دارد، باکمک فیتواستروژن ها که شبیه به استروژن ها هستند، بدون شک هورمونها میتونند متعادل شوند ؛

غذاهای غنی از فیتواستروژن ها عبارتند از:

    محصولات سویا

    توفو

    دانه های کتان

    دانه کنجد

    لوبیا

بااین حال، تعیین کردن مقدار واقعی استروژن در این موادغذایی بسیار سخت است زیرا ممکن است که باتوجه به روش های پردازش، متفاوت باشند.همیشه به یادداشته باشید هرگز بیش از حد ممکن نیست خوردن بیش از حد این غذاها، منجر به برخی عوارض جانبی میشود که ممکن است، شما نخواهید تجربه کنید بنابراین تعادل آن، در رژیم غذایی خود کمک زیادی میکند.

ازخوردن غذاهایی که باعث آلرژی میشوند خودداری کنید:

بعضی از غذاهای مشخص ممکن است، باعث علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، عرق کردن شبانه و همچنین نوسانات روحی شوند زمانی که این غذاهای آلرژیک را در شب بخورید ممکن است علائم پیش از یائسگی بیشتر شود غذاهای مشترک آلرژیک، شامل :کافئین، الکل و غذاهای تند است بااین حال، این برای هرفرد متفاوت است بنابراین توصیه میشود که به غذاهایی که باعث آلرژی شما میشود توجه داشته باشید و برای جلوگیری از یائسگی به طور طبیعی خوردن این غذاها را کمتر کنید. این امر، اجتناب ناپذیر است که یائسگی را به طور کامل متوقف کنید، زیرا این امر بخشی از مرحله انسانی است؛ به یاد داشته باشید که یائسگی بیماری نیست، در عوض یک بخشی از زندگی است.

اگر یائسگی شمارا میترساند، این مراحل ذکر شده دربالا میتواند، یائسگی زودرس شما را متوقف کند یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و مصرف مکمل های سالم مانند، تونگات میتواند به توقف زودرس کمک کند.