۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

۱۷ علت بروز عارضه تاری دید ناگهانی

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 571759
۱۷ علت بروز عارضه تاری دید ناگهانی

تاری دید بسیار شایع است. مشکل در هر یک از اجزای چشم شما مانند قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی می‌تواند باعث تاری دید ناگهانی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛  تاری تدریجی به‌تدریج معمولاً به دلیل بیماری‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. تاری دید ناگهانی اغلب در اثر یک رویداد ایجاد می‌شود. در اینجا ۱۷ علت تاری دید ناگهانی ذکر شده است:

۱. شبکیه جدا شده (جداشدن شبکیه از مشیمیه و شناور بودن آن در مایع زجاجیه)

شبکیه جدا شده زمانی رخ می‌دهد که شبکیه چشم از پشت چشم جدا شده و خون و منبع عصبی خود را از دست می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، چراغ‌های چشمک‌زن و لکه‌های سیاه را مشاهده می‌کنید که به دنبال آن ناحیه‌ای از تاری یا فقدان دید وجود دارد. بدون درمان اضطراری، بینایی در آن ناحیه ممکن است برای همیشه از بین برود.

سکته مغزی

۲. سکته مغزی

تاری یا ازدست‌دادن بینایی در هر دو چشم می‌تواند زمانی رخ دهد که سکته مغزی بر قسمتی از مغز که بینایی را کنترل می‌کند، تأثیر می‌گذارد. سکته مغزی که چشم شما را درگیر می‌کند، باعث تاری دید یا ازبین‌رفتن بینایی فقط در یک‌چشم می‌شود. ممکن است علایم دیگری از سکته مغزی داشته باشید، مانند ضعف در یک طرف بدن یا ناتوانی در صحبت کردن.

۳. حمله ایسکمی گذرا

حمله ایسکمیک گذرا سکته مغزی است که کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد. یکی از علایم آن می‌تواند تاری دید در یک یا هر دو چشم باشد.

۴. تباهی لکه زرد تَر

مرکز شبکیه چشم ماکولا نامیده می‌شود. عروق غیرطبیعی ممکن است رشد کرده و باعث نشت خون و مایعات دیگر به داخل ماکولا شوند، به این می‌گویند دژنارسیون ماکولار تَر. این باعث تاری و ازدست‌دادن بینایی در قسمت میانی میدان دید فرد می‌شود. برخلاف دژنراسیون خشک ماکولا، این نوع می‌تواند ناگهان شروع شده و به‌سرعت پیشرفت کند.

۵. گلوکوم زاویه بسته یا آب‌سیاه

گلوکوم بسته زاویه زمانی رخ می‌دهد که سیستم تخلیه داخل چشم مسدود شده باشد. در این وضعیت فشار داخل چشم می‌تواند خیلی سریع افزایش یابد و باعث قرمزی، درد و حالت تهوع شود. این عارضه‌ای است که به‌فوریت پزشکی نیاز دارد و برای بازکردن زاویه، کاهش فشار و کاهش التهاب نیاز به درمان با قطره چشم دارد.

در بسیاری از مواقع یک روش لیزری، به نام ایرودوتومی یا شکاف عنبیه نیز موردنیاز است.

۶. خستگی چشم

خستگی چشم ممکن است بعد از نگاه کردن و تمرکز روی چیزی به مدت طولانی و بدون وقفه ایجاد شود.

وقتی بر روی یک دستگاه الکترونیکی مانند رایانه یا تلفن همراه خیره می‌شوید، گاهی به فشار چشم دیجیتالی رخ می‌دهد. علل دیگر، مطالعه و رانندگی است، به‌ویژه در شب و در هوای نامناسب.

۷. ملتحمه

ملتحمه که به آن چشم صورتی نیز گفته می‌شود، عفونت مخاط خارجی چشم است. این بیماری معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط باکتری یا آلرژی نیز ایجاد شود.

۸. سایش قرنیه

قرنیه پوشش شفاف جلوی چشم است. وقتی خراشیده یا زخمی می‌شود، ممکن است دچار سایش قرنیه شوید. علاوه بر تاری دید، ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شما وجود دارد.

۹. قند خون بالا

سطح قند خون بسیار بالا باعث می‌شود عدسی چشم متورم شود که در نتیجه آن تاری دید ایجاد می‌شود.

۱۰. هایفما یا خونریزی در اتاقک قدامی چشم

خون قرمز تیره که در قسمت جلوی کره چشم شما جمع می‌شود، هایفم نامیده می‌شود. علت آن خونریزی است که بعد از آسیب رسیدن به چشم ایجاد می‌شود. اگر فشار داخل چشم را افزایش دهد، ممکن است دردناک باشد.

۱۱. التهاب عنبیه

عنبیه قسمت رنگی چشم است. التهاب عنبیه زمانی رخ می‌دهد که یک واکنش خودایمنی یا عفونت باعث ملتهب شدن عنبیه شود. این می‌تواند به‌خودی‌خود یا به‌عنوان بخشی از یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا سارکوئیدوز رخ دهد. همچنین می‌تواند ناشی از عفونت‌هایی مانند تب‌خال باشد. این می‌تواند دردناک باشد و باعث حساسیت به نور شود که به آن فوتو فوبیا نیز گفته می‌شود.

۱۲. کراتیت یا التهاب قرنیه

التهاب قرنیه را کراتیت می‌گویند. معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود. استفاده طولانی‌مدت از یک جفت لنز یا استفاده مجدد از لنز کثیف خطر این امر را افزایش می‌دهد.

۱۳. سوراخ ماکولا

ماکولا مرکز شبکیه چشم شما است که وظیفه بینایی مرکزی شما را بر عهده دارد. ممکن است باعث پارگی یا پارگی شود که باعث تاری دید می‌شود. معمولاً فقط یک‌چشم را درگیر می‌کند.

۱۴. اورای میگرن

اغلب قبل از حملات میگرنی هاله‌ای ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث تاری دید شود. همچنین ممکن است خطوط مواج یا چراغ‌های چشمک‌زن را مشاهده کنید و اختلالات حسی دیگری داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است اورا را بدون سردرد تجربه کنید‌.

۱۵. نوریت بینایی یا التهاب عصب بینایی

عصب بینایی چشم و مغز شما را به هم متصل می‌کند. به التهاب عصب بینایی نوریت بینایی گفته می‌شود.

معمولاً در اثر واکنش خودایمنی یا مولتیپل اسکلروزیس اولیه ایجاد می‌شود. علل دیگر شرایط خودایمنی مانند لوپوس یا عفونت است. بیشتر اوقات، فقط یک‌چشم را درگیر می‌کند.

۱۶. آرتریت گیجگاهی

التهاب در شریان‌های متوسط ، آرتریت تمپورال نامیده می‌شود. عروق اطراف شقیقه می‌تواند باعث ایجاد سردرد ضربان‌دار در پیشانی شود، اما همچنین می‌تواند باعث تاری دید یا نابینایی شود.

۱۷. یووئیت یا تورم لایه میانی چشم

یووا مجموعه‌ای از ساختار‌های رنگ‌دانه‌ای در چشم از جمله عنبیه است. عفونت یا واکنش خودایمنی می‌تواند باعث التهاب و دردناک شدن آن شود که به آن یووئیت می‌گویند.

علایم دیگری که ممکن است همراه با تاری دید ناگهانی باشد

همراه با تاری دید ناگهانی، ممکن است علایم چشمی دیگری نیز داشته باشید که از خفیف تا جدی متغیر است، مانند:

•    فتوفوبیا

•    درد

•    سرخی

•    دوبینی

•    نقاط شناور در جلوی چشم شما، معروف به شناور

برخی از علایم با بیماری‌های خاص چشم شایع‌تر است، مانند:

•    ترشحات چشمی که می‌تواند نشانه عفونت باشد

•    سردرد و حالت تهوع که در میگرن شایع است

•    خارش که ممکن است نشان‌دهنده ملتحمه باشد

مشکلات گفتاری یا ضعف یک‌طرفه که می‌تواند با سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا همراه باشد.

چه موقع مراجعه به پزشک نیاز است؟

علایم هشداردهنده زیر می‌تواند به این معنی باشد که شما یک بیماری جدی چشمی دارید که می‌تواند باعث آسیب‌دیدن دائمی چشم و ازدست‌دادن بینایی شود.

در صورت داشتن هر یک از آن‌ها، بلافاصله برای ارزیابی و درمان به اورژانس مراجعه کنید.

•    تغییر ناگهانی بدون دلیل در بینایی

•    چشم درد

•    آسیب چشم

•    علایم سکته مغزی مانند افتادگی صورت، ضعف یک‌طرفه، یا مشکل در صحبت‌کردن

•    به طور قابل‌توجهی بینایی را کاهش می‌دهد، به‌ویژه در یک‌چشم

•    ازدست‌دادن یک ناحیه از بینایی که به‌عنوان نقص میدان بینایی شناخته می‌شود.

•    تاری دید ناگهانی هنگامی که سیستم ایمنی بدن به دلیل شرایطی مانند ایدز یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی ضعیف است.

درمان تاری دید ناگهانی چیست؟

درمان بستگی به شرایطی دارد که بر بینایی شما تأثیر می‌گذارد.

•    شبکیه جدا یا پاره شده: این امر نیاز به ترمیم فوری جراحی دارد تا ازبین‌رفتن برگشت‌ناپذیر بینایی جلوگیری شود.

•    سکته: درمان سریع و مناسب برای نوع سکته مغزی برای جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی شما بسیار مهم است.

•    حمله ایسکمی گذرا: علایم در عرض ۲۴ ساعت به‌خودی‌خود برطرف می‌شوند. ممکن است دارو‌های رقیق‌کننده خون برای کاهش خطر سکته در آینده به شما تجویز شود.

•    دژنراسیون ماکولای تَر: دارو‌های تزریق شده به چشم ممکن است به بهبود بینایی کمک کند. درمان با انعقاد نوری لیزری می‌تواند کاهش بینایی را کاهش دهد اما نمی‌. تواند بینایی شما را بازیابی کند. گاهی اوقات از دستگاه‌های ویژه تقویت بینایی برای کمک به بهتر دیدن استفاده می‌شود.

•    خستگی چشم: اگر دچار خستگی چشم هستید، استراحت کنید و به چشمان خود استراحت دهید. یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید پیروی از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ است. برای این کار، هر ۲۰ دقیقه زمانی که به یک صفحه یا یک چیز به مدت طولانی نگاه می‌کنید، روی چیزی ۲۰ فوت (۶ متر) دورتر به مدت ۲۰ ثانیه تمرکز کنید.

•    ورم ملتحمه: این معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما آنتی‌بیوتیک‌ها یا دارو‌های ضدویروسی اغلب می‌توانند روند بهبود را تسریع کرده و احتمال گسترش آن را کاهش دهند.

•    سایش قرنیه: این عارضه معمولاً طی چند روز به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت را درمان یا از آن جلوگیری کنند.

•    قند خون بالا: کاهش قند خون مشکل را حل می‌کند.

•    هایفما: هنگامی که هیچ آسیب دیگری وجود ندارد و فشار چشم شما افزایش نمی‌یابد، استراحت و خوابیدن با چشم‌بند به فرد کمک می‌کند. اگر درد شدید و فشار بسیار زیاد است، چشم‌پزشک ممکن است خون را با جراحی خارج کند.

•    التهاب عنبیه: این معمولاً کاملاً خودبه‌خود یا با استروئید‌ها بهبود می‌یابد. بااین‌حال، معمولاً دوباره تکرار می‌شود. اگر مزمن شود و در برابر درمان مقاوم شود، می‌توانید بینایی خود را از دست بدهید و برای جلوگیری از این امر ممکن است به دارو‌های تعدیل‌کننده ایمنی نیاز باشد.

•    کراتیت در صورت ایجاد عفونت: کراتیت با قطره آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. برای عفونت شدید، ممکن است از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و قطره‌های چشمی استروئیدی استفاده شود.

•    سوراخ ماکولا: اگر به‌خودی‌خود بهبود نیابد، معمولاً ترمیم جراحی سوراخ انجام می‌شود.

•    اورا با میگرن. اورا نیازی به درمان ندارد، اما این نشانه‌ای است که شما باید دارو‌های معمول خود را برای میگرن خود مصرف کنید.

•    نوریت اپتیک: این با درمان بیماری زمینه‌ای مدیریت می‌شود، اما استروئید‌ها ممکن است مفید باشند حتی اگر هیچ یافته سیستمیک وجود نداشته باشد.

•    آرتریت زمانی این با استروئید‌های طولانی‌مدت درمان می‌شود: درمان برای جلوگیری از مشکلات دائمی بینایی مهم است.

•    یووئیت مانند التهاب عنبیه: خودبه‌خود یا با استروئید‌ها برطرف می‌شود. عود مکرر می‌تواند منجر به مقاومت در برابر درمان و به طور بالقوه نابینایی شود.

اگر دچار تاری دید ناگهانی شده‌اید، چاره چیست؟

هنگامی که درمان به تأخیر می‌افتد، برخی از علل تاری دید ناگهانی می‌توانند منجر به از دست‌دادن بینایی شوند. بااین‌حال، درمان سریع و مناسب منجر به نتیجه مطلوب و بدون عوارض برای اکثر علل تاری دید ناگهانی می‌شود.

نتیجه نهایی

بسیاری از چیز‌ها می‌توانند باعث تاری ناگهانی بینایی فرد شوند. شما باید در مورد هرگونه تغییر ناگهانی بدون دلیل در بینایی خود به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید شبکیه جدا شده، دژنراسیون ماکولای‌تر دارید یا به حمله ایسکمی گذرا یا سکته مغزی مبتلا شدید، برای درمان فوری به اورژانس مراجعه کنید.