۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

پیدرای سفید چیست؟

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵
کد خبر: 571757
پیدرای سفید چیست؟

پیدرای سفید یک نوع عفونت قارچی نادر است که روی ساقة مو ایجاد می‌شود. با آن در این مقاله آشنا می شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ پیدرای سفید یک نوع عفونت قارچی نادر است که روی ساقة مو ایجاد می‌شود. عامل اصلی این بیماری، قارچی مخمر مانند به نام ‌ ترایکوسپورون (Trichosporon) است. پیدرای سفید عموماً توسط دو قارچ T. inkin و T. ovoides به وجود می‌آید. این بیماری معمولاً مسری نمی‌باشد.

علایم پیداری سفید:

از علایم اولیة پیدرای سفید، برجستگی‌های کرم رنگ و گره‌های سفید است که روی ساقه مو ایجاد می‌شوند. این برجستگی‌ها معمولاً در مو‌های صورت و مو‌های بدن (به‌عنوان‌مثال در سبیل و ریش، مژه‌ها و ابرو‌ها، زیربغل و مو‌های ناحیه تناسلی) مشاهده می‌شوند.

 قطر برجستگی‌ها حدود 1 میلی‌متر یا بیشتر است و برداشتن آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است. سایر علایم پیدرای سفید عبارتند از: ضعیف شدن و شکنندگی مو، درد یا خارش

پیدرای سفید

خطرات و مشکلات پیدرای سفید

این بیماری می‌تواند در هر سن و جنسیتی رخ دهد، ولی عموماً مردان جوان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین در شرایط آب‌وهوایی مرطوب و معتدل، این بیماری شایع‌تر است. در ایالات متحده، پیدرای سفید بیشتر در نواحی جنوبی شایع است، البته در شمال شرقی نیز این بیماری مشاهده شده است.

تفاوت پیدرای سفید با سایر بیماری‌های مشابه

•بیماری‌های پوستی زیادی، مشابه پیدرای سفید وجود دارد که ممکن است آن‌ها را باهم اشتباه گرفت.

در ادامه به تفاوت میان این بیماری‌ها می‌پردازیم:

شپش و پیدرای سفید

شپش‌ها حشرات کوچکی هستند که پرواز نمی‌کنند، به ساقه مو می‌چسبند و خون پوست سر را می‌مکند. تخم‌های شپش (که به آن‌ها نیت می‌گویند) تیره‌رنگ هستند، اما پس از خروج از تخم، شپش‌ها رنگ روشن مایل به سفیدی دارند. پیدرای سفید بر خلاف شپش، خارش ایجاد نمی‌کند، همچنین به‌راحتی از ساقة مو جدا می‌شود ولی شپش‌ها به ساقة مو می‌چسبند.

پیدرای سیاه و پیدرای سفید

پیدرای سیاه برادر سیاه‌پوست پیدرای سفید است. رنگ برجستگی‌های پیدرای سیاه معمولاً قهوه‌ای و سیاه است و برداشتن آن از مو راحت نیست. همچنین پیدرای سیاه بیشتر در مو‌های سردیده می‌شود نه مو‌های صورت و بدن.

تینا ورسیکالر (Tinea versicolor) و پیدرای سفید

 تینا ورسیکالر یک نوع عفونت قارچی پوست است که توسط مخمر ایجاد می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری لک و پوسته در قسمت‌های مختلف بدنشان دیده می‌شود. این پوسته‌ها می‌توانند از پوستتان روشن‌تر یا تیره‌تر باشند که همین یکی از تفاوت‌های آن با پیدرا است. همچنین پیدرا تنها در ساقة مو وجود دارد.

شوره سر و پیدرای سفید

شوره سر عارضه‌ای است که پوست سر را درگیر می‌کند، درحالی‌که پیدرا سفید روی ساقه مو ایجاد می‌شود.

علل درگیری

علت اصلی پیدرا سفید، قارچ  ترایکوسپورون است. قارچ بیشتر در خاک وجود دارد. تاکنون نحوة ابتلا به این بیماری مشخص نشده است ولی احتمال داده می‌شود افرادی که پوستشان با قارچ‌ ترایکوسپورون درگیر است به این بیماری نیز مبتلا می‌شوند.

نحوة تشخیص بیماری

پزشکان با بررسی ساقه مو و برجستگی‌ها، پیدرا سفید را تشخیص می‌دهند. همچنین آزمایش‌هایی که روی قارچ‌ها صورت می‌گیرد به روند تشخیص و درمان آن‌ها کمک می‌کند.

درمان

اولین پلة درمان، تراشیدن کامل مو‌های آلوده است. با این کار از شر قارچ‌ها راحت می‌شود. همچنین با مشورت پزشک از شامپو و دارو‌های ضد قارچ استفاده کنید.

عوارض

شایع‌ترین عارضة پیدرا سفید، ریزش مو و یا شکنندگی مو است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مبتلا به HIV یا تحت شیمی‌درمانی هستند)، یا دچار نکروز (نوعی بیماری استخوانی) باشند، ممکن است دچار خارش شدید (که با احساس سوزش همراه است)شوند.

چکیده

همان‌طور که گفته شد اولین و بهترین قدم برای درمان پیدرا، تراشیدن مو‌ها است. البته تحقیقات نشان دادند که با مصرف مداوم دارو و شامپو‌های درمانی طی چند هفته می‌توان این بیماری را ریشه‌کن کرد. معمولاً افراد پس از بهبود هیچ عارضه‌ای ندارند و سلامت مو‌هایشان به حالت قبل بازمی‌گردد.