۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

نحوه کنترل پوسیدگی گیاه ختمی در باغ‌ ها

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 571755
نحوه کنترل پوسیدگی گیاه ختمی در باغ‌ ها

اگر تابه‌حال در مناطقی با هوای گرم و خشک بوده‌اید، احتمالاً آن را دیده‌اید. برگ‌هایی با لکه‌های زرد در قسمت بالای آن و جوش‌های قهوه‌ای مایل به قرمز در قسمت زیرین که نشان‌دهنده زنگ‌زدگی و پوسیدگی‌های گیاه ختمی است.

پوسیدگی گیاه ختمی:

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ اگر چنین است، ما چند نکته را برای شما آماده می‌کنیم تا قبل از ناامیدی از رشد موفقیت‌آمیز این گل دوست‌داشتنی، آن‌ها را امتحان کنید. در این مقاله نحوه کنترل زنگ‌زدگی و پوسیدگی گیاه ختمی را بیاموزید.

زنگ‌زدگی گیاه ختمی چیست؟

زنگ‌زدگی گیاه ختمی عارضه‌ای است که توسط قارچ Puccinia heterospora ایجاد می‌شود، یک بیماری ناهنجار است که انواع گیاهان ختمی را آلوده می‌کند. ابتدا به‌صورت لکه‌های زرد در بالای برگ‌ها و در قسمت زیرین آن خزه‌های زنگ‌زده‌ای که وجود دارد، شروع می‌شود.

 باگذشت زمان لکه‌ها می‌توانند در کنار هم رشد کرده و بخش‌های بزرگی از برگ‌ها را از بین ببرند و باعث نابودی و ریزش آن‌ها شوند. در این مرحله، ساقه‌ها نیز ممکن است لکه‌هایی را ایجاد کنند.

اگرچه ممکن است از روی گیاه نرود، اما ممکن است بخواهید به دلیل تغییر شکل شدید آن، قارچ زنگ‌زده را از گیاه خود دور کنید. آیا زنگ‌زدگی گیاه ختمی به گیاهان دیگر سرایت می‌کند؟ بله، این امکان را دارد! این فقط به سایر اعضای خانواده گیاه ختمی سرایت می‌کند، بنابراین اکثر گیاهان باغات شما ایمن هستند.

نوعی علف‌های هرز گوزن خالی هستند که از اعضای خانواده هستند و می‌توانند به‌عنوان مخزن میزبان بیماری عمل کنند، بنابراین بهتر است علف‌های هرز را از کپه‌ها دورنگه دارید.

ختمی2

درمان زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی

بیماری زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی، در هر مکانی که دمای گرم و مرطوب داشته باشد، ایجاد می‌شود. این امر به‌ویژه در جنوب شرقی شایع‌تر است، جایی که این شرایط در طول بیشتر تابستان ادامه دارد.

در زیر برخی از درمان‌های زنگ‌زدگی برگ‌های گیاه ختمی را می‌توانید امتحان کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر از چندین استراتژی هم‌زمان استفاده کنید، موفقیت‌های بیشتری را در پی خواهید داشت.

•    هنگامی که برای اولین‌بار متوجه لکه‌های زنگ‌زدگی شدید بر روی برگ گیاه شدید، برگ‌ها را جدا کنید یا آن‌ها را بسوزانید یا آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی ببندید و دور بیندازید.

•    خاک اطراف گیاهان را عاری از زباله نگه دارید و علف‌های هرز باغ را عاری کنید.

•    یک‌لایه ضخیم از مالچ را در زیر گیاهان پخش کنید تا از دوباره ظاهرشدن هاگ‌های سال گذشته جلوگیری شود.

•    به‌جای برگ‌ها خاک را آبیاری کنید. در صورت امکان، از شلنگ آب‌پاش استفاده کنید تا خاک روی برگ‌ها نپاشید. اگر از اسپری آب استفاده می‌کنید، اسپری را به سمت زمین و آب در اوایل روز هدایت کنید تا برگ‌های خیس شده قبل از غروب آفتاب کاملاً خشک شوند.

•    اطمینان حاصل کنید که گیاهان گردش هوا به‌خوبی در میان آن‌ها جریان دارند. آن‌ها در مقابل دیوار بزرگ به نظر می‌رسند، اما هوا نمی‌تواند در اطراف آن‌ها به‌راحتی گردش پیدا کند و رطوبت جمع می‌شود.

•    در پایان فصل گیاهان ختمی را بریده و آن‌ها را بسوزانید یا دفن کنید. در صورت لزوم از قارچ‌کش نیز می‌توانید استفاده کنید. کلروتالونیل و گوگرد انتخاب‌های مناسب دیگری هستند. اگر باران می‌بارد، آن‌ها را هر هفت تا ده روز یا بیشتر استفاده کنید.