۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

۲۰ سؤال متداول برای بعد از لیزیک چشم

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۰:۴۰
کد خبر: 571729
۲۰ سؤال متداول برای بعد از لیزیک چشم

اصلاح بینایی توسط لیزیک یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها در جهان است و سالانه حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده به این روش عمل می‌کنند اگر به انجام لیزیک فکر می‌کنید، احتمالاً درباره آنچه بعد از عمل اتفاق می‌افتد کنجکاو هستید.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛  باید‌ها و نباید‌ها چیست؟ چقدر زود می‌توانید به‌وضوح ببینید؟ آیا مراقبت‌های بعدی‌ای وجود دارد؟

ما لیستی از ۲۰ سؤال متداول بعد از لیزیک را گردآوری کرده‌ایم تا اطلاعات موردنیاز را در اختیار شما قرار دهیم.

۱. بهبودی بعد از لیزیک چقدر طول می‌کشد؟

اکثر افراد بلافاصله پس از جراحی می‌توانند به‌وضوح ببینند و هرگونه درد یا قرمزی باید در حدود یک هفته از بین برود. قرنیه بیشتر بهبود‌های عمده خود را طی دو تا چهار هفته اول پس از عمل انجام می‌دهد.

بااین‌حال، بهبود کامل از سه تا شش ماه طول می‌کشد. معمولاً افراد در این مدت دچار برخی نوسانات بینایی می‌شوند. اما به‌طورکلی، بینایی بهبود می‌یابد تا چشم‌ها به طور کامل خوب شوند.

لیزیک1

۲. بعد از عمل لیزیک چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام عمل لیزیک توسط جراح لیزر، چند دقیقه فرصت دارید با چشمان بسته استراحت کنید. سپس یک معاینه سریع چشم برای اندازه‌گیری قدرت بینایی خود و اطمینان از اینکه فلپ قرنیه در جای خود قرار گرفته است، باید انجام دهید. جراح شما ممکن است قطره‌های چشمی ضدالتهابی یا استروئیدی تجویز کند و بعد مرخص می‌شوید.

۳. آیا می‌توانم بعد از عمل لیزیک رانندگی کنم؟

خیر، شما باید یک فرد بزرگسال جهت عمل لیزیک مراجعه کنید تا او شما را به خانه برساند. به‌عنوان‌مثال، چشمان شما بیش از حد معمول به نور حساس خواهند بود. همچنین، هنگامی که قطره‌های چشمی بی‌حس‌کننده شروع به ازبین‌رفتن می‌کنند.

ممکن است چشمان شما به‌اندازه‌ای آب‌گرفته و احساس سوزش کنند که بر توانایی شما در رانندگی ایمن تأثیر بگذارد. بلافاصله پس از عمل جراحی، بینایی شما می‌تواند به‌سرعت از وضوح تاتاری تغییر کند و بهتر است این اتفاق در جاده‌ها رخ ندهد.

۴. آیا بعد از لیزیک باید از قطره چشم استفاده کنم؟

بله، بسیار مهم است که از تمام قطره‌های چشم تجویز شده توسط جراح لیزیک استفاده کنید. برای شما قطره‌های ضدالتهابی و ضدباکتریایی تجویز خواهد شد. همچنین بهتر است مقدار زیادی اشک مصنوعی بدون نسخه پزشک را خریداری کنید. قطره‌های ضدالتهابی و ضدباکتریایی چشم به‌طورکلی برای پنج تا هفت روز تجویز می‌شوند، اما شما باید چند هفته از اشک مصنوعی استفاده کنید.

۵. آیا بعد از لیزیک چشم‌هایم قرمز می‌شود؟

ممکن است بعد از عمل لیزیک در قسمت سفید چشم‌هایتان لکه‌های قرمز ایجاد شود، اما این بستگی به روش‌های مورداستفاده جراح لیزر شما دارد. لکه‌های قرمز کوچک برخی از افراد بعد از لیزیک رگ‌های خونی شکسته شده هستند که اغلب در اثر فشار حلقه مکش که برای ثابت نگه‌داشتن چشم در حین عمل جراحی استفاده می‌شود ایجاد می‌شوند و نباید باعث نگرانی شما شوند.

اگر از دستورالعمل‌های پزشک خود برای بهبود پیروی کنید، باید در عرض یک یا دوهفته بهبود یابد، تقریباً تا زمانی که بهبودی طول بکشد.

۶. آیا بعد از لیزیک چشم‌هایم درد می‌کند؟

هنگامی که قطره‌های بی‌حس‌کننده چشم از بین بروند، ممکن است برای یک یا دو روز احساس ناراحتی کنید، اما اکثر مردم می‌توانند آن را تحمل کنند. شایع‌ترین احساسات بعد از لیزیک درد عمومی و سوزش است - شما حس خواهید کرد که شن و ماسه در چشمتان ریخته‌اند.

جراحان لیزیک معمولاً توصیه می‌کنند که بعد از عمل به خانه بروید و استراحت کنید وقتی از خواب بیدار می‌شوید، بدترین دوره بعد از عمل به پایان رسیده است. شما می‌توانید هرگونه درد طولانی‌مدت را با مسکن کنترل کنید.

۷. بعد از عمل لیزیک تا چه مدت بینایی من تار می‌شود؟

اگر چشم‌های شما بیش از حد خشک شود بدتر خواهد شد همچنین در هفته‌های اول پس از عمل لیزیک معمول است که مشکلات بینایی مانند حساسیت به نور، مشاهده هاله‌ها و نور شدید و کاهش دید در شب را تجربه کنید.

۸. آیا ممکن است بینایی من‌بعد از لیزیک بدتر شود؟

بله، ممکن است بینایی بعد از لیزیک بدتر شود. به‌عنوان‌مثال، لیزیک از ابتلا به پیرچشمی (ازدست‌دادن دید به‌خاطر مسن شدن) جلوگیری نمی‌کند و درحالی‌که تغییرات قرنیه شما دائمی است، اگر نزدیک‌بینی یا دوربینی شما همچنان در حال پیشرفت است، بینایی شما در نهایت بدتر می‌شود.

به همین دلیل یکی از معیار‌های کاندیدا‌های لیزیک داشتن نسخه ثابت لنز برای حداقل یک سال قبل از عمل است. افرادی که بعد از لیزیک دچار پیرچشمی می‌شوند می‌توانند در صورت نیاز از عینک مطالعه استفاده کنند یا ممکن است مورد جراحی دیگری به نام presbyLASIK قرار بگیرند سایر انواع رگرسیون بینایی را می‌توان با روش تقویت لیزیک درمان کرد یا ممکن است آن‌قدر مهم نباشد که نیاز به اصلاح داشته باشد.

۹. اگر بعد از لیزیک چشم‌هایم را بمالم چه اتفاقی می‌افتد؟

مالیدن، لمس کردن یا اعمال هرگونه فشاری بر روی چشم‌ها بعد از لیزیک می‌تواند فلپ‌های قرنیه ایجاد شده در طول عمل را مختل کند. اگرچه فلاپ‌ها بلافاصله شروع به ترمیم می‌کنند، اما در چند روز اول پس از عمل، فشار زیادی برای جابه‌جا کردن آن‌ها لازم نیست.

 بهتر است انگشتان دست خود را از چشم دورنگه داریم چون به جلوگیری از عفونت بعد از عمل کمک می‌کند. اگر بعد از عمل لیزیک مشکلی دارید، فوراً به جراح خود مراجعه کنید.

۱۰. آیا می‌توانم بعد از لیزیک دوش بگیرم یا شنا کنم؟

برای دوش گرفتن باید حداقل ۲۴ ساعت بعد از عمل صبر کنید. حتی در آن صورت، مهم است که اجازه ندهید آب به‌صورت شما بخورد یا صابون یا آب به چشمتان وارد شود.

 همچنین باید حداقل تا یک هفته از شستن پلک‌ها - یا خشک‌کردن آن‌ها با حوله خودداری کنید. بعد از دوهفته می‌توانید در استخر یا آب‌های طبیعی شنا کنید، اما حتماً از عینک استفاده کنید. کلر می‌تواند چشمتان را تحریک کند و آب بدون کلر باکتری‌هایی دارد که می‌توانند منجر به عفونت شوند.

۱۱. چه مدت بعد از لیزیک می‌توانم آرایش کنم؟

آرایش چشم و همچنین هرگونه لوازم آرایشی، کرم یا لوسیون که ممکن است به چشم شما وارد شود، حداقل یک هفته پس از لیزیک ممنوع است. آرایش کردن و پاک‌کردن آرایش نیز به چشم‌ها فشار وارد می‌کند که باید از آن اجتناب کنید.

 بعلاوه، بسیاری از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای چشم شما خطرناک باشند، به‌ویژه پس از عمل. اکثر چشم‌پزشکان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از هرگونه عفونت باکتریایی بدون آرایش جهت عمل به پزشک مراجعه کنید.

۱۲. چه مدت بعد از لیزیک می‌توانم ورزش کنم؟

زمان بهبودی لازم قبل از ورزش از بیماری به بیمار دیگر و همچنین برای انواع مختلف فعالیت ورزشی متفاوت است. به‌طورکلی، شروع ورزش سبک پس از حدود سه روز و ورزش‌های سنگین‌تر در عرض یک تا دوهفته، ایمن است.

در طول هفته اول، از ریخته شدن عرق در چشمان خود (و پاک‌کردن عرق از چشم) جلوگیری کنید. حداقل دوهفته ورزش نکنید و مطمئن شوید که دوهفته بعد از آن از محافظ چشم استفاده کنید.

۱۳. آیا می‌توانم بعد از عمل لیزیک تلویزیون تماشا کنم؟

چشمان شما در ۲۴ ساعت اول پس از لیزیک تاحدامکان به استراحت نیاز دارند، این به این معناست که از انواع صفحه‌نمایش صرف‌نظر کنید. چون هنگام تماشای صفحه‌نمایش یا خواندن خیلی کمتر پلک می‌زنیم که حتی در چشم‌هایی که به‌تازگی جراحی نشده‌اند که می‌تواند منجر به خشکی چشم و خستگی چشم شود.

چشمان شما به نور نیز حساسیت زیادی خواهند داشت، بنابراین تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر می‌تواند باعث سردرد شود. می‌توانید در هفته‌های آینده مدت‌زمان کوتاهی را از کامپیوتر استفاده کنید، اما مطمئن شوید که از مقدار زیادی اشک مصنوعی برای روان نگه‌داشتن چشم خود استفاده کرده باشید.

۱۴. خشکی چشم بعد از عمل لیزیک را چکار کنیم؟

اکثر موارد خشکی چشم بعد از لیزیک را می‌توان با قطره‌های روان‌کننده چشم بدون نسخه مدیریت کرد. مهم است که از این قطره‌های چشمی به دفعاتی که پزشک چشم تجویز کرده است استفاده کنید.

 حتی اگر چشم‌های شما "احساس" خشکی نداشته باشد. همچنین هنگام بهبودی باید از فشار زیاد روی چشم جلوگیری کنید. علائم خشکی چشم بعد از لیزیک بسیار رایج است و معمولاً چهارتا شش هفته طول می‌کشد.

 بااین‌حال، در برخی موارد، ممکن است بیشتر طول بکشد یا هرگز به طور کامل از بین نرود. اگر علائم شما شدید است یا بیشتر از حد ممکن طول می‌کشد، پزشک چشم ممکن است قطره چشم یا سایر درمان‌های خشکی چشم را تجویز کند.

۱۵. اگر بعد از لیزیک گریه کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اشکالی ندارد بعد از لیزیک گریه کنید. این که آیا چشمان شما آبکی است یا به دلایل احساسی گریه کنید مهم نیست، اشک طبیعی نمی‌تواند به فلپ قرنیه آسیب برساند یا مانع روند بهبودی شود.

گریه کردن در واقع می‌تواند به روان نگه‌داشتن چشمان شما کمک کند. بزرگ‌ترین خطر مربوط به گریه بعد از لیزیک این است که ممکن است چشم‌های خود را لمس کنید تا اشک‌ها را پاک کنید.

۱۶. آیا بعد از لیزیک می‌توان سیگار کشید؟

اکثر چشم‌پزشکان از بیماران می‌خواهند حداقل تا چند هفته یا تا زمان بهبود کامل قرنیه‌ها از کشیدن سیگار خودداری کنند. سیگار و دود هر دو محرک چشم و از علل خشکی چشم هستند. سیگارکشیدن همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده، عروق خونی را منقبض کرده و روند بهبود بافت‌ها را کند، کند. مرطوب نگه‌داشتن چشم‌ها برای بهبود مناسب و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

۱۷. آیا می‌توانم بعد از لیزیک از لنز استفاده کنم؟

به‌طورکلی، استفاده از لنز در حدود هشت تا ۱۲ هفته پس از لیزیک ایمن است، اما بهتر است که یک جلسه معاینه را با چشم‌پزشک خود انجام دهید تا مطمئن شوید قرنیه شما ابتدا به طور کامل بهبودیافته است.

اگر بعد از لیزیک نیاز دارید یا می‌خواهید از لنز استفاده کنید، ممکن است لازم باشد از لنز‌های مخصوص استفاده کنید. این به این دلیل است که لیزیک شکل قرنیه شما را تغییر می‌دهد و تماس با لنز را کمی مشکل می‌کند.

۱۸. چرا باید بعد از لیزیک به آزمایشات بعدی مراجعه کنم؟

چشم‌پزشک باید پیشرفت بهبودی شما را زیر نظر داشته باشد و مطمئن شود که بینایی شما مطابق انتظار بهبود می‌یابد. اکثر چشم‌پزشکان از شما می‌خواهند ۲۴ ساعت بعد از عمل برای اولین معاینه برگردید و این در شرایطی است که اگر دید جدید شما حداقل 20/40 باشد به شما اجازه رانندگی کامل داده می‌شود.

بسته به پیشرفت بهبودی شما و عوامل دیگر، ممکن است طی سه تا شش ماه آینده چند مراجعه دیگر داشته باشید. این موارد می‌تواند با جراح لیزیک یا چشم‌پزشک معمولی شما انجام شود. توجه به این نکته ضروری است که برای حفظ سلامت کلی چشم شما هنوز هم باید به طور منظم معاینات کلی چشم را انجام دهید.

19- آیا بعد از لیزیک سردرد طبیعی است؟

 اگر به دستورات مراقبت‌های بعد از چشم‌پزشکان پایبند باشید سردرد نخواهید داشت. بااین‌حال، خستگی چشم و حساسیت به نور می‌تواند در ایجاد سردرد نقش داشته باشد، بنابراین حداقل استفاده از صفحه‌نمایش و استفاده از عینک آفتابی در بیرون هنگام بهبودی مهم است.

برخی از افراد ممکن است بعد از رانندگی یا انجام سایر فعالیت‌های بینایی خود دچار سردرد شوند. اگر سردرد‌های مداوم بعد از لیزیک دارید، با چشم‌پزشک خود مشورت کنید تا علت را پیدا کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

۲۰. آیا واقعاً لیزیک با افسردگی یا خودکشی ارتباط دارد؟

درست است که چندین نفر پس از مبارزه با عوارض پس از لیزیک به زندگی خود پایان داده‌اند و برخی دیگر نیز با افسردگی روبرو هستند که گفته می‌شود از همان نوع عوارض ناشی می‌شود.

اگرچه جدیدترین تحقیقات FDA در مورد نتایج لیزیک نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد از افراد پس از عمل دچار مشکلات طولانی‌مدت می‌شوند، اما یک درصد، صفر نیست. جراحی لیزیک یکی از ایمن‌ترین جراحی‌های انتخابی موجود است، اما یک چشم‌پزشک خوب به شما می‌گوید که همه عوارض لیزیک قابل‌پیش‌بینی نیستند. اگر شما در حال بررسی جراحی لیزیک هستید، درک عوارض احتمالی و دانستن معیار‌های یک لیزیک خوب بسیار مهم است.

همچنین یافتن یک جراح لیزیک باتجربه و درمیان‌گذاشتن هرگونه مشکل موجود با افسردگی یا خشکی چشم با پزشکتان قبل از انجام عمل بسیار مهم است.