۰ نفر

تاکنون؛

فقط ۲۵درصد افراد بالای ۱۲سال با واکسیناسیون ایمن شده اند

۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبر: 571574
فقط ۲۵درصد افراد بالای ۱۲سال با واکسیناسیون ایمن شده اند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: درخصوص کرونا، هیچ‌گونه پیش‌بینی بیشتر از ۱۵روز انجام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما،  محمد مهدی گویا در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: در مورد کرونا فقط می توان 15 روز آینده را پیش بینی کرد و پس از آن هر لحظه ممکن است کرونا و شرایط کرونایی دستخوش تغییر شود.
او ادامه داد: ویروس کرونا براحتی و به این زودی ها زندگی ما را ترک نخواهد کرد و قطعاً مدت های طولانی و یا همه عمر با ما زندگی کند.

 گویا تصریح کرد: اینکه با پیدا شدن واکسن، کرونا از بین خواهد رفت هم قابل تکیه و پیش بینی نیست زیرا هر گونه تغییر ژنتیکی بر روی کرونا ویروس می تواند واکسن ها را ناکار آمد نماید از سوی دیگر آنچه در خصوص ایمنی جمعی انتظار داریم هم معلوم نیست که امید بخش باشد به این خاطر باید در مورد این ویروس احتیاط بیشتری بخرج داد.
 گویا در خصوص اثر بخشی واکسن های سینوفارم و پاستوکووک به روی دانش آموزان گفت: این دو واکسن اثر بخشی خوبی در سطح وسیع میلیونی نشان داده است ما نگران نیستیم که عارضه بیشتری نسبت به واکسن های کرونا به وجود بیاید بچه های مدارس باید واکسینه شوند، توصیه ما به مردم اینست که بچه های خود را واکسینه کنند به چند دلیل اول اینکه کسی که واکسینه می شود احتمال ابتلا خود شخص پایین می آید، دوم احتمال ابتلا به بیماری کرونایی شدید را هم کم می کند سوم اینکه احتمال ازدست دادن جان فرد پایین می اید و درحد صفر می رسد چهارم اینکه در یک کلاس درسی آندسته از کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند و می خواهند درس بخوانند چه گناهی کرده اند آنها نباید در کنار کسانی بنشینند که واکسینه نشده اند دیگر اینکه اگر دانش آموزان، در کلاس درس به کرونا مبتلا شود ممکن است ناقل این بیماری به خانه و سایر افراد خانواده باشد.

عادی انگاری کرونا آسیب رسان است

یک اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر گاه در خصوص کرونا دچار عادی انگاری شدیم آسیب دیده ایم.
 مسعود یونسیان در ارتباط با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در پیشگیری از ابتلا به کرونا واکسن لازم است اماکافی نیست.
او ادامه داد: با توجه به آمار ثبت شده تا امروز ۳۵ درصد از افراد بالای ۱۲ سال که واکسینه شده هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و بقیه فقط یک دوز دریافت نموده اند پس بهتر است خیلی شتاب زده در مورد برداشتن محدودیت‌ها اقدام نکنیم برای آنکه اکثریت جامعه هر دو دوز را دریافت کنند مقداری زمان نیاز داریم.

 مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سوی دیگر استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: همیشه و هر جا کسانی بوده اند که در مقابل تزریق واکسن‌ها مقابله و مقاومت می‌کردند در پاکستان و افغانستان هنوز قبایل زیادی در خصوص تزریق واکسن فلج اطفال مقاومت می‌کنند و معتقدند این واکسن‌ها برای نابودی نسل آن‌ها تهیه شده است.
او ادامه داد: پزشکان و کادر درمانی، اولین گروهی بودند که واکسن کرونا را دریافت کردند با این حال می‌توان گفت در حال حاضر هنوز ۱۰۰ درصد کادر درمان واکسینه نشده اند و هنوز عده‌ای از جامعه پزشکان و پرستاران بر این باورند که این واکسن‌ها کارایی ندارد و منظور از واکسن زدن، دلایل دیگری است و یا این افراد هنوز منتظر واکسن دیگری هستند تا امروز هم اگر شاهد کاهش و یا قطع مرگ و میر در میان پزشکان و کادر درمان کشور هستیم بخاطر همین واکسیناسیونهاست.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴ هزار و نهصد نفر بدلیل ابتلا به کرونا در آی سی یو بستری هستند افزود: اگر واکسیناسیون‌ها با همین سرعت انجام شود و تعداد موارد ابتلا و موارد سرپایی کاهش یابد بزودی شاهد خالی شدن آی سی یو‌ها از بیماران کرونایی خواهیم بود.
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: با توجه به هماهنگی‌های خوبی که میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت صورت گرفته بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان تدوین و مدیریت شده که تا کنون ۸۵ درصد ازکادر آموزش اعم از معلمین و سایرکارکنان واکسینه شده اند از گروه دانش آموزش هم ۶۰ درصد تا تاریخ ۲۰ مهرماه واکسینه شده اند البته در برخی استان‌ها این آمار‌ها به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

 محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم گفت: واکسیناسیون در کشور، با سرعت خوبی در حال انجام است و کمبود واکسن نداریم ظرف هفته گذشته ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.
 مسعود مردانی در خصوص احتمال شیوع آنفلوانزا در جامعه گفت: حدود دو سالی از شیوع کرونا می‌گذرد و مردم با پوشیدن ماسک آمار ابتلا به آنفلوانزا را به صفر رسانده اند، ازآنجا که ویروس آنفلوانزا هم از طریق نفر به نفر شیوع پیدا می‌کند و باز هم از آنجا که حدود ۲ سالی است کسی در کشورمان آنفلوانزا نگرفته و در بدنش پادتن این بیماری وجود ندارد، اگر خدایی ناکرده کسی دچار این بیماری شود عواقبش کمتر از کرونا نخواهد بود.
محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی‌های آموزش عالی وزارت علوم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: واکسیناسیون دانشجویان از ۲۰ شهریور آغاز شد و اکنون هم با سرعت مناسبی در حال انجام است.
او ادامه داد: در میان مقاطع مختلف تحصیلی حدود ۷۰ درصد از دانشجویان مقطع دکتری ۴۰ درصد کارشناس ارشد و دانشجویان کارشناسی و پایین‌تر هم حدود ۲۵ درصد واکسینه شده البته همه این افراد فقط یک دوز واکسن را دریافت نموده اند.