۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

آیا می‌ توانید عفونت کلیه را در خانه درمان کنید؟

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷
کد خبر: 571445
آیا می‌ توانید عفونت کلیه را در خانه درمان کنید؟

عفونت کلیه (‌که گاهی پیلونفریت نامیده می‌شود) بدون درمان می‌تواند به‌سرعت باعث آسیب طولانی‌مدت کلیه و یا اسکار کلیه شود. در این مقاله نحوه درمان خانگی آن را دنبال کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ عفونت کلیه یک بیماری پزشکی جدی است که نیاز به درمان سریع دارد. این عفونت‌ها اغلب به‌عنوان عفونت مجاری ادراری (‌UTI)‌و یا عفونت مثانه شروع می‌شوند که سپس گسترش می‌یابند تا بر یک یا هر دو کلیه تأثیر بگذارند.

علایم ممکن است شامل:

•    تب

•    لرز

•    درد پشت یا پهلو

•    درد کشاله ران

•    درد شکم

•    تهوع و استفراغ

•    تکرر ادرار

ادرار ممکن است ابری باشد، بوی بد دهد، یا حاوی خون باشد. شما ممکن است بتوانید از درمان‌های خانگی همراه با درمان‌های پزشکی تجویز شده خود برای کاهش برخی از علایم و بهبود سلامت کلیه استفاده کنید، اما نباید سعی کنید خودتان را به‌تنهایی درمان کنید. همیشه باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهید و در مورد گزینه‌های درمان صحبت کنید.

کلیه ها

چه زمانی باید به سراغ مراقبت‌های پزشکی فوری رفت؟

UTIs راحت نیستند، اما یک اورژانس پزشکی فوری نیستند. بعضی از مردم این اشتباه را با یک عفونت کلیه درست می‌کنند. عفونت‌های کلیه شرایط جدی هستند و نیاز به توجه پزشکی دارند.

 عفونت کلیه (‌که گاهی پیلونفریت نامیده می‌شود) بدون درمان می‌تواند به‌سرعت باعث آسیب طولانی‌مدت کلیه و یا اسکار کلیه شود. این عفونت‌ها همچنین می‌توانند باعث سپسیس شوند که می‌تواند منجر به شوک شود. به همین دلیل، عفونت کلیه می‌تواند کشنده باشد اگر اجازه پیشرفت داشته باشد. با عدم درمان توسط پزشک متخصص، هیچ شانس را از دست ندهید.

درمان پزشکی

آنتی‌بیوتیک‌ها همیشه اولین خط دفاعی در برابر عفونت کلیه هستند. اگر عفونت کلیه شدید نباشد، پزشک شما به‌احتمال زیاد روزی یک یا دو بار به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز آنتی‌بیوتیک خوراکی به شما خواهد داد. باید به طور کامل آنتی‌بیوتیک انتخاب کنید، حتی اگر در طی چند روز احساس بهتری داشته باشید.

دکتر شما را تشویق خواهد کرد که آب فراوان بنوشید. عفونت شدید کلیه ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. به شما مایعات و آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت وریدی از طریق IV داده می‌شود که هر دوی آن‌ها می‌توانند به درمان عفونت کمک کنند.

 اگر شما عفونت مکرر ادراری داشته باشید که شما را در معرض خطر عفونت‌های مکرر کلیه قرار می‌دهد، پزشک شما به شما کمک خواهد کرد که علت تعداد آن‌ها را مشخص کنید و به شما کمک خواهد کرد که از بروز عفونت‌های بیشتر جلوگیری کنید. همچنین دارو‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارد که بر پایه آنتی‌بیوتیک نیستند.

درمان‌های مکمل که می‌توانید در منزل انجام دهید

برخی افراد ترجیح می‌دهند که شرایط پزشکی را با درمان‌های خانگی و یا درمان‌های جایگزین درمان کنند. به‌خاطر این که چقدر عفونت‌های کلیوی جدی هستند، مهم است که به درمان‌های خانگی تکیه نکنید.

در عوض، شما باید از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی که پزشک به شما می‌دهد استفاده کنید و از دارو‌های خانگی برای تسکین علایم و یا درد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از درمان‌های خانگی برای جلوگیری از عفونت ادراری و بهبود عملکرد کلیه استفاده کنید.

۱. مقدار زیادی آب بنوشید

 نوشیدن آب فراوان می‌تواند به بیرون راندن باکتری‌ها از بدن کمک کند و عفونت را سریع‌تر از بین ببرد. هم چنین می‌تواند به تمیزکردن کل سیستم ادراری کمک کند. نوشیدن آب فراوان نیز می‌تواند به جلوگیری از عفونت ادراری که می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود، کمک کند، بنابراین خوب است که آن را حفظ کنید. هر روز حداقل ۸ لیوان مایعات بنوشید.

۲. آب ذغال اخته بنوشید

عصاره ذغال اخته مدت‌ها است که به‌عنوان درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه به کار می‌رود. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن آب ذغال اخته ممکن است به برخی افراد کمک کند یا از ابتلا به عفونت ادراری جلوگیری کند. بسیاری از مردم طعم شیرین آب ذغال اخته را به آب ترجیح می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند که بیشتر بنوشند. بااین‌حال، آب‌میوه‌های ذغال اخته پر از شیرین‌کننده‌های اضافه‌شده برای شما عالی نیستند. یک مکمل زغال آخته یا آب ذغال اخته خالص یک راه سالم‌تر برای به‌دست‌آوردن مزایای ذغال اخته است.

۳. از مصرف الکل و قهوه اجتناب کنید

مهم‌ترین نقش کلیه‌ها تصفیه مواد مضر و سموم است و هم الکل و هم کافئین می‌توانند نیاز به کار اضافی از کلیه‌ها داشته باشند. این ممکن است مانع فرایند التیام از عفونت شود. الکل و آنتی‌بیوتیک نیز نباید با هم مخلوط شوند، بنابراین به همین دلیل از مصرف الکل در طول درمان خود نیز اجتناب کنید.

۴. پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها در درمان عفونت کلیه دو مزیت بزرگ دارند. اولی این است که آن‌ها به کنترل باکتری‌های سالم بدن شما کمک خواهند کرد، حتی اگر آنتی‌بیوتیک‌ها هم از شر باکتری‌های "خوب" و هم "بد" خلاص شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کلیه‌ها در پردازش مواد زائد کمک کنند و هر چه کلیه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند، درمان مؤثرتری خواهند بود.

۵. کمی ویتامین C بگیرید

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به حفاظت از بافت‌ها در بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند که می‌تواند به طور خودکار به ارتقای سلامت کلیه کمک کند. همچنین تحقیقات قدیمی‌تر وجود دارد منبع مورد اعتماد نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند از آسیب کلیه در طول عفونت حاد کلیه جلوگیری کند و آنزیم‌های داخل کلیه‌ها را افزایش دهد. شما می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C و یا غذا‌های سرشار از مواد مغذی استفاده کنید.

۶. عصاره جعفری را امتحان کنید

عصاره گیاه جعفری یک منبع خوب ادرار‌آور با تراکم مواد مغذی است که می‌تواند فرکانس و مقدار ادرار کردن را افزایش دهد. این می‌تواند به بیرون راندن سریع‌تر باکتری‌ها در کلیه‌ها کمک کند و آنتی‌بیوتیک‌ها را حتی مؤثرتر کند. اگر طعم جعفری را به طور کامل دوست ندارید، می‌توانید آن را با میوه‌های طعم‌دار و قوی، از جمله قره‌قاط و یا زغال آخته مخلوط کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

۷. سیب و آب سیب را مصرف کنید

سیب نیز از نظر مواد مغذی متراکم است. مقدار بالای اسید آن‌ها ممکن است به کلیه‌ها کمک کند تا اسیدیته را در ادرار حفظ کنند و احتمالاً مانع رشد بیشتر باکتری‌ها شوند. آن‌ها همچنین خواص ضدالتهابی دارند که ممکن است در کمک به التیام کلیه‌ها پس از عفونت مفید باشد. در مورد بسیاری از فواید سلامتی سیب بیشتر بدانید.

۸. یک حمام نمک اپسوم بگیرید

هم‌نمک‌های اپسوم و هم آبگرم می‌توانند درد را تسکین دهند. این می‌تواند به شما کمک کند تا عوارض جانبی ناخوشایند عفونت کلیه را کمی قابل‌قبول‌تر کنید درحالی‌که شما منتظر آنتی‌بیوتیک هستید تا اثر کند.

 ازآنجایی‌که درد شکم گاهی اوقات یک علامت از آنتی‌بیوتیک‌ها و هم چنین عفونت کلیه است، این می‌تواند حتی پس از رفع علایم عفونت کلیه نیز کمک کند. در مورد نحوه ساخت حمام نمک اپسوم دتوکس و نیز اثرات جانبی بالقوه آن بخوانید.

۹. از مسکن‌های بدون آسپرین استفاده کنید

دارو‌های ضد درد غیر آسپرین می‌توانند به تسکین ناراحتی کمک کنند. ایبودبی، از جمله مورین و ادویل و همچنین استامینوفن (‌Tylenol)‌نیز می‌توانند به شکستن تب ناشی از عفونت کمک کنند.

۱۰. اعمال گرما

درحالی‌که منتظر آنتی‌بیوتیک هستید، می‌توانید از گرمادرمانی برای کاهش درد استفاده کنید. یک پد حرارتی و یا بطری آبگرم را به منطقه آسیب‌دیده بمالید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه در یک‌زمان نگه دارید.

سرکه سیب چه می‌شود؟

سرکه سیب یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی است، مهم نیست که شما سعی دارید چه شرایطی را درمان کنید. برخی به‌خاطر خواص ضدباکتریایی آن، آن را به‌عنوان یک درمان برای عفونت‌های کلیوی نیز توصیه می‌کنند. بااین‌حال، هیچ مدرک یا تحقیقی که از این کاربرد پشتیبانی کند وجود ندارد.

جوش شیرین چطور؟

جوش‌شیرین گاهی اوقات به‌عنوان یک درمان خانگی برای عفونت‌های کلیوی به کار می‌رود و برخی معتقدند که جوش‌شیرین می‌تواند با کمک به تصفیه بهتر کلیه‌ها، به سم‌زدایی آن‌ها کمک کند. هیچ مدرکی هم برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

 در مقابل، حتی ممکن است تلاش برای استفاده از جوش‌شیرین برای این منظور نیز خطرناک باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ دریافت که سو استفاده از جوش‌شیرین در واقع منجر به بستری شدن برخی افراد در بیمارستان برای اختلالات الکترولیتی، افسردگی تنفسی، یا آلکالوز متابولیک شده است.

درک مطلب:

عفونت‌های کلیه یک بیماری جدی است که نیازمند درمان سریع توسط یک متخصص دارای مجوز آنتی‌بیوتیک است. درمان‌های خانگی می‌توانند به‌عنوان یک درمان مکمل برای کمک به رفع دیگر علایم به کار روند اما قبل از استفاده از آن‌ها باید از پزشک خود سؤال کنید تا مطمئن شوید که در درمان شما اختلال ایجاد نمی‌کنند.