۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

آیا می‌ توانید در دوران بارداری خال‌کوبی کنید؟

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۷
کد خبر: 571400
آیا می‌ توانید در دوران بارداری خال‌کوبی کنید؟

هنگامی که شما باردار هستید، مردم توصیه‌های زیادی در مورد آنچه باید یا نباید انجام دهید به شما می‌دهند. مواردی مانند پرهیز از خوردن سوشی، سوار نشدن در سرسره‌های آبی و ورزش‌های ایمن - لیست همچنان ادامه دارد. شاید بپرسید "آیا می‌توانم در دوران بارداری خال‌کوبی کنم؟ " درحالی‌که تحقیقات در این زمینه کم است، پزشکان عموماً آن را توصیه نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ در اینجا بیشتر در مورد اینکه چرا باید خال‌کوبی خود را برای بعد از زایمان انجام دهید، بیشتر توضیح می‌دهیم.

ممکن است منجر به عفونت شود

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های پزشکان در مورد خال‌کوبی کردن در دوران بارداری، عفونت است. وقتی صحبت از بهداشت به میان می‌آید، همه سالن‌ها برابر نیستند. این بدان معناست که برخی از سالن‌های مخصوص خال‌کوبی هنگام تمیز نگه‌داشتن سوزن‌ها و سایر تجهیزات از حداقل استاندارد‌های ایمنی برخوردار نیستند. سوزن‌های کثیف می‌توانند عفونت‌هایی مانند هپاتیت B، هپاتیت C و HIV را منتقل کنند.

ابتلا به این بیماری‌ها به‌ویژه برای زنانی که باردار هستند خطرناک است زیرا می‌تواند این بیماری‌ها در بدو تولد به نوزاد منتقل شوند. علایم آن شامل خستگی تا تب و درد مفاصل است. ممکن است آلوده شوید و متوجه نشوید که اتفاقی افتاده است. در صورت بروز علایم ، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قابل‌مشاهده باشد.

 حتی در آن صورت، اولین علات ممکن است نتایج غیرطبیعی در آزمایش عملکرد کبد باشد. خال‌کوبی‌ها نیز ممکن است با بهبودی، آلوده شده باشند.

اگر خال‌کوبی کردید، باید تمام دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از آن را رعایت کنید.

در صورت بروز علایم عفونت فوراً به پزشک مراجعه کنید، علایم شامل موارد زیر می‌شود:

•    تب

•    لرز

•    چرک یا ضایعات قرمز روی خال‌کوبی

•    ترشحات بد بو از ناحیه خال‌کوبی

•     بافت سخت و برجسته

•    خطوط تیره جدید در حال ایجاد یا در اطراف آن ظاهر می‌شوند

بارداری

ممکن است بر احتمال اپیدورال شما تأثیر بگذارد

قسمت پایین کمر یکی از محبوب‌ترین نقاط برای خال‌کوبی است. این نقطه در جایی قرار دارد که اپیدورال در حین زایمان قرار می‌گیرد. اپیدورال یک بی‌حسی موضعی است. اگر برنامه زایمان شما شامل اپیدورال است، ممکن است بخواهید تا بعد از زایمان منتظر بمانید تا خال‌کوبی خود را انجام دهید.

اگر از قبل خال‌کوبی در قسمت پایین کمر خود دارید، احتمالاً خوب هستید. تنها زمانی که نگران‌کننده است زمانی است که به‌تازگی بهبودیافته یا عفونی شده است. به‌طورکلی بهبود خال‌کوبی بین دوهفته تا یک ماه طول می‌کشد. در صورت عفونی شدن، پوست شما قرمز یا متورم می‌شود یا مایع ترشح می‌شود.

در نهایت، نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که آیا عفونت می‌کند، مدت‌زمان بهبودی عفونت چقدر طول می‌کشد یا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت زایمان می‌کنید. در جوهر موجود، محل سوزن حتی ممکن است بافت زخم ایجاد کند که می‌تواند بر ظاهر خال‌کوبی شما تأثیر بگذارد.

ممکن است بعد از بارداری متفاوت به نظر برسد

هورمون‌ها در دوران بارداری می‌توانند باعث تغییراتی در پوست شوند. بدن و پوست شما نیز گسترش می‌یابد تا جایی برای کودک ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، خال‌کوبی‌های شکم و باسن می‌توانند تحت تأثیر استریا گراویداروم قرار بگیرند. این حالت بیشتر به‌عنوان علایم کشش شناخته می‌شود.

 شما حتی می‌توانید بیماری‌های مختلف پوستی را در دوران بارداری تجربه کنید که ممکن است انجام خال‌کوبی را دردناک یا دشوار کند.

 برخی از این شرایط عبارتند از:

•    PUPPP: این اصطلاح مخفف پاول‌های کهیری خارش‌دار و پلاک‌های بارداری است. این عارضه از بثورات قرمز تا تورم تا تکه‌هایی از برجستگی‌های جوش مانند معمولاً در معده، بدن و بازو‌ها و پا‌ها ایجاد می‌کند.

•    خارش بارداری: این بثورات خارش‌دار از برجستگی‌های کوچکی به نام پاپول تشکیل شده است. تقریباً از هر 130 تا 300 زن باردار 1 نفر آن را تجربه می‌کند و ممکن است چند ماه پس از زایمان ادامه یابد.

•    Impetigo herpetiformis: این بیماری نادر معمولاً در نیمه دوم بارداری شروع می‌شود. این بیماری نوعی پسوریازیس است. همراه با مشکلات پوستی، می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، تب و لرز شود.

تغییرات هورمونی همچنین می‌تواند باعث بیماری به نام هیپرپیگمانتاسیون شود. پوست ممکن است در نواحی خاصی از بدن از نوک سینه تا صورت تیره شود. ملاسما که به‌عنوان "ماسک بارداری" شناخته می‌شود، تا 70 درصد از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند.

قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند سیاهی‌ها را بدتر کند. بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که نواحی هایپر پیگمنت خود پس از بچه‌دار شدن به حالت عادی برمی‌گردند یا نزدیک به حالت عادی می‌شوند. ازآنجاکه زنان باردار از لحاظ سلامتی کمی آسیب‌پذیرتر هستند، به‌طورکلی باید از خال‌کوبی اجتناب کنند.

چگونه می‌توان با خیال راحت یک خال‌کوبی کرد

اگر شما تصمیم به انجام خال‌کوبی در دوران بارداری گرفته‌اید، مواردی وجود دارد که می‌توانید خال‌کوبی خود را ایمن‌تر کنید. ممکن است بخواهید در سالن های‌های مختلف گشت بزنید تا شیوه‌های نظافت آن‌ها را مقایسه کنید:

•    به دنبال سالن‌هایی باشید که تمیز بوده و مناطق جداگانه‌ای برای سوراخ کردن و خال‌کوبی داشته باشند.

•    بپرسید آیا سالن اتوکلاو دارد یا خیر. این دستگاه برای استریل کردن سوزن‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌شود.

•    توجه داشته باشید که آیا سوزن‌های شما از بسته‌های جداگانه باز می‌شوند یا خیر. هیچ سوزنی نباید بیش از یکبار استفاده شود.

•    اطمینان حاصل کنید که تاتو آرتیست شما هنگام کار با جوهر از دستکش‌های لاتکس جدید استفاده می‌کند.

•    به جوهر نیز توجه کنید. جوهر باید در فنجان‌های یکبار مصرف باشد که بعد از جلسه دور ریخته می‌شود. هرگز نباید مستقیماً از بطری گرفته شود.

•    اگر چیزی به شما مربوط می‌شود، در مورد آن بپرسید. یک سالن خوب باید بتواند به‌سرعت به سؤالات شما پاسخ دهد و جزئیات را در اختیار شما قرار دهد. حتی ممکن است بخواهید مراحل آماده‌سازی را تماشا کنید هنگامی که تاتو آرتیست شخص دیگری را خال‌کوبی می‌کند.

اگر موردی برای شما واضح نیست، به تاتو آرتیست خود بگویید که باردار هستید. آن‌ها خوشحال می‌شوند که شما را در مراحل استریل کردن راهنمایی کنند و به شما نشان می‌دهند که سالن برای ایمن نگه‌داشتن همه چیز برای شما و نوزاد چه‌کار می‌کند.

اگر در هر زمان احساس عدم اطمینان یا ناراحتی کردید، آنجا را ترک کنید. به‌هرحال، ایمن بودن بهتر از پشیمانی است.

به‌جای آن خال‌کوبی حنا را تجربه کنید

این روز‌ها جایگزین‌های مختلفی برای خال‌کوبی دائمی وجود دارد. خال‌کوبی‌های موقت در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. شما می‌توانید مجموعه خوبی از آن‌ها را در بسیاری از سالن‌ها پیدا کنید، و بسیاری از آن‌ها زیبا هستند.

برای چیزی که حتی بیشتر دوام داشته باشد - حدود دوهفته - ممکن است بخواهید حنا را برای چیزی ظریف و ایمن در نظر بگیرید. در جشن‌های سنتی حنا، مادر نوزاد اغلب با ادویه و روغن مالیده می‌شد و سپس با دست و پا‌های خود با حنا تزئین می‌شد.

این عمل با دفع چشم بد یا ارواح بد همراه بود. حنا در طرح‌های پیچیده با استفاده از پیپت استفاده می‌شود. سپس برای نیم ساعت خشک می‌شود. پس از خشک شدن، آن را به‌سادگی برداشته یا با آب بشویید. این شکل قدیمی از هنر بدن برای قرن‌ها در مناطق جنوب آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه مورداستفاده قرار گرفته است.

خود خمیر حنا به‌طورکلی از مواد ایمن مانند پودر حنا، آب و شکر ساخته شده است. گاهی اوقات روغن‌های ضروری نیز شامل می‌شوند، اما احتیاط کنید، زیرا بهتر است از برخی از آن‌ها در دوران بارداری اجتناب شود.

 سعی کنید طرح‌ها را خودتان با استفاده از دستورالعمل‌ها در وب‌سایت‌های معروف مانند Instructables اعمال کنید. متناوباً، می‌توانید حنا کار حرفه‌ای را در منطقه خود جستجو کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

آیا می‌توان در دوران بارداری خال‌کوبی کرد؟ پاسخ هم بله و هم نه است. رفتن به سالنی باسابقه خوب ممکن است ایمن باشد، اما هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که آیا جوهر شما در طول روند بهبودی آلوده می‌شود یا خیر. مطمئن شوید که علایم عفونت را می‌دانید و در مورد خطرات فردی خود با پزشک خود مشورت کنید.

 با احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت B، ممکن است ارزش این خطر را نداشته باشد. خطر عفونت با خال‌کوبی وجود دارد و زنان باردار ممکن است با صبر کردن تا زمان تولد نوزاد از سلامت خود محافظت کنند.

 در پایان، قبل از اقدام برای خال‌کوبی کردن، باید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، جایگزین‌های موقت مانند حنا را در نظر بگیرید.