۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

۸ دلیل برای اینکه بیشتر حمص بخوریم

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبر: 571167
۸ دلیل برای اینکه بیشتر حمص بخوریم

حمص در خاورمیانه به‌شدت محبوب است و رواج پیدا کرد. حمص از ترکیب نخود ارده روغن‌زیتون و آب‌لیمو در میکسر درست می‌شود.

آیا حمص سالم است؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ نه‌تنها حمص خوشمزه است بلکه مفید نیز است زیرا دارای مواد مغذی است که با خیلی از خصوصیات سلامتی و فواید مغذی مرتبط هستند. اکنون به ۸ فایده حمص می‌پردازیم.

۱. غنی از مواد مغذی عالی و سرشار از پروتئین گیاهی:

شما می‌توانید از خوردن حمص حس خوبی داشته باشید همان‌طور که آن حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متفاوت است. ۱۰۰ گرم حمص موارد زیر را تأمین می‌کند:

•    کالری ۱۶۶

•    چربی ۹.۶گرم

•    پروتئین ۷.۹گرم

•    کربوهیدرات ۱۴.۳گرم

•    فیبر۰.۶گرم

•    منگنز ۳۰%

•    فولات ۲۱%

•    مس ۲۶%

•    منیزیم ۱۸%

•    فسفر ۱۸%

•    آهن ۱۴%

•    روی ۱۲%

•    تیامین ۱۲%

•    ویتامین ب ۶ ۱۰%

•    پتاسیم ۷% از

حمص منبعی عالی از پروتئین گیاهی است که ۷.۹ گرم آن این مقدار را تأمین می‌کند این موضوع حمص را به انتخاب خوبی برای گیاه‌خواران تبدیل کرد. مصرف میزان کافی از پروتئین برای رشد ترمیم و سیستم ایمنی ضروری است.

حمص

 به‌علاوه حمص حاوی آهن فولات فسفر و ویتامین ب ۶ است تمام این‌ها برای گیاه‌خواران ضروری است که ممکن است آن‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت نکنند. حمص انواع متخلف ویتامین و مواد معدنی را تأمین می‌کند. همچنین حمص منبعی عالی از پروتئین گیاهی است که گزینة مناسبی برای گیاه‌خواران محسوب می‌شود.

۲. غنی از ترکیباتی که ضدالتهاب هستند:

التهاب فرایندی است که طی آن بدن از خود در برابر عفونت بیماری و آسیب حفاظت می‌کند. اگرچه که گاهی اوقات ممکن است التهاب بیشتر از میزان نیاز باقی بماند که به آن التهاب مزمن می‌گویند و این وضعیت می‌تواند به بسیاری از بیماری‌های جدی مرتبط شود. حمص سرشار از ترکیبات سالمی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند.

 روغن‌زیتون یکی از آن‌ها است. روغن‌زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضدالتهابی دارند. مخصوصاً نوع خاصی از روغن‌زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان اولئوکانتال است که خاصیت ضدالتهابی این ماده شبیه خاصیت ضدالتهابی دارو است. دانه کنجد که ارده از آن ساخته می‌شود این ماده باعث کاهش نشانه‌های التهاب می‌شود.

به‌علاوه تعداد زیادی از مطالعات نشان داده است که استفاده از رژیم غذایی غنی از غلات مانند نخود نشانه‌های التهاب را در خون کاهش می‌دهد.

۳. غنی از فیبر است که به بهبود سلامت گوارش کمک می‌کند و باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند:

حمص منبعی غنی از فیبر است که می‌تواند سلامت گوارش را بهبود ببخشد.

۱۰۰ گرم حمص حدود گرم فیبر را برای بدن تأمین می‌کند این میزان در زنان معادل با ۲۴درصد و در مردان معادل ۱۶ درصد است. حمص سرشار از فیبر است که می‌تواند به نظم گوارش شما کمک کند.

زیرا فیبر موجود در غذا معمولاً باعث می‌شود که مدفوع نرم‌تر شود و به‌آسانی خارج شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. چیز بیشتری که باید در مورد فیبر خوراکی بدانید اینکه این ماده باعث غذارسانی به باکتری‌های مفید روده می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که خوردن اضافه‌کردن ۲۰۰ گرم نخود به رژیم غذایی خود در طول یک هفته به بهبود رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند مانند بیفیدوباکتریا. برخی از فیبر موجود در حمص توسط باکتری‌های روده به اسید چرب بوتیرات تبدیل می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که تولید بوتیرات به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون بستگی دارد و کاهش دیگر مشکلات.

۴. حمص باعث کاهش و کنترل میزان قند خون می‌شود:

حمص خاصیت‌های گوناگون دارد که باعث کاهش قند خون و کنترل آن می‌شوند. اول‌ازهمه اینکه حمص بیشتر از نخود تشکیل شده است که خاصیت گلیسمی پایینی دارد. خاصیت گلیسمی وضعیتی است که طی آن میزان تبدیل غذا به قند خون را اندازه می‌گیرید.

غذا‌ها باارزش گلیسمی بالا سریع هضم می‌شوند و سریعاً جذب نیز می‌شوند که باعث افت میزان قند خون می‌شود. متقابلاً غذا‌هایی با شاخص گلیسمی پایین به‌آرامی هضم می‌شوند و جذب می‌شوند این موضوع باعث می‌شود که بین بالارفتن قند خون و افت آن یک تعادلی ایجاد شود.

حمص همچنین منیعی عالی از فیبر محلول و چربی‌های سالم است. نخود‌ها غنی از پروتئین هستند که کمک می‌کنند تا هضم کربوهیدرات‌ها به‌کندی انجام شود. چربی‌ها همچنین سرعت بازجذب کربوهیدرات‌ها را از روده کند می‌کنند و شرایط کند و آسان‌تری را برای آزادکردن قند به جریان خون فراهم می‌کنند.

 برای مثال تحقیقات نشان داده است که نان سفید چهار مرتبه بیشتر از حمص قند را وارد جریان خون می‌کند بعد از غذا و درحالی‌که همان میزان کربوهیدرات تولید می‌کند.

۵. حمص حاوی ترکیبات مربوط به‌سلامت قلب است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش میدهد:

 بیماری قلبی در سراسر دنیا یکی از چهار دلیل علت مرگ است. حمص حاوی ترکیباتی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در آزمایشی ۵ هفته‌ای بر روی ۴۷ بزرگسال سالم انجام شد به آن‌ها رژیم غذایی داده شد که در آن نخود با گندم اضافه بود. بعد از بررسی مشخص شد کسی که نخود اضافه خورده است ۴.۶% کمتر به کلسترول بد خون مبتلا می‌شود.

 به‌علاوه مطالعه‌ای بر روی خلاصه ۱۰ آزمایش که ۲۶۸ فرد در آن شرکت کرده بودند افرادی که رژیم غذایی‌شان غنی از غلات بود ۵% میزان ابتلا به کلسترول بد خونشان کاهش می‌یافت. گذشته از نخود حمص منبعی عالی از چربی‌های مفید برای قلب است که از روغن‌زیتون نشئت می‌گیرند.

 بررسی ۳۲ آزمایش که بر روی ۸۴۰۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که کسانی که بیشترین دریافتی را از روغن‌های سالم دارند مخصوص روغن‌زیتون ۱۲% خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش می‌یابد و ۱۱% هم خطر مرگ کلی کاهش می‌یابد. مطالعه‌ای دیگر مشخص کرد ۱۰ گرم روغن‌زیتون روزانه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۱۰% کاهش می‌دهد. اگرچه که این نتایج مهم هستند اما تحقیقات طولانی‌مدت بیشتری دررابطه‌با حمص نیاز است.

۶. حمص به کاهش وزن و به ماندن بر روی وزن مناسب کمک می‌کند:

تعدادی آزمایش انجام شده است که نشان دهد که حمص چگونه بر روی کاهش وزن و ماندن بر روی وزن ایده‌آل تأثیر دارد. جالب‌توجه است که بدانید افرادی که مرتباً از نخود استفاده می‌کنند ۵۳% کمتر از بقیه در معرض اضافه‌وزن قرار می‌گیرند. شاخص تودة بدنی این افراد پایین‌تر است و به طور متوسط اندازه‌شان ۵.۵ سانتی‌متر کوچک‌تر از بقیه افرادی هستند که مرتباً از نخود و حمص استفاده نمی‌کنند.

 باید بیان شود که هنوز هم کاملاً مشخص نیست که این نتیجه به‌خاطر ترکیبات نخود و یا حمص است و یا اینکه کسانی که از این غذا‌ها می‌خورند سالم‌تر هستند. دیگر مطالعات بیان می‌کنند که بین استفاده از غلات مانند نخود و کاهش وزن ارتباطی وجود دارد. حمص حاوی ترکیباتی است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

با کاهش اشتها فیبر می‌تواند میزان کالری شما را کاهش دهد که این موضوع می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. به‌علاوه حمص منبعی عالی از پروتئین گیاهی است تحقیقات نشان داده است که پروتئین بالای دریافتی می‌تواند اشتها را کم کند و به متابولیسم کمک کند.

۷. عالی برای کسانی که عدم تحمل دارند و طبیعتاً فاقد گلوتن مغز و بدون لبنیات:

حساسیت غذایی میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که از حساسیت غذایی رنج می‌برند معمولاً به دنبال غذایی هستند که علائم حساسیت آن کم باشد یا اصلاً علائمی نداشته باشد. خوشبختانه حمص می‌تواند به‌راحتی موردتوجه بسیاری از افراد قرار بگیرد.

حمص بدون گلوتن و مغز و لبنیات است این بدان معناست که این ماده برای افرادی که بیماری سلیاک دارند و یا به مغز‌ها حساسیت دارند و یا حساسیت لاکتوزی دارند بسیار مناسب است.

اگرچه که حمص هیچ‌کدام از این ترکیبات را ندارد اما خواندن ترکیبات حمص هنوز همکار عاقلانه‌ای است برخی از نام‌های تجاری مواد دیگری به آن می‌افزایند. به‌علاوه توجه کنید که نخود غنی از رافینوز است کسانی که به این ماده حساسیت دارند مثل کسانی که سندروم روده تحریک‌پذیر دارند باید دقت کنند که در مصرف حمص افراط کنند.

 همچنین حمص از سس کنجد تشکیل شده است که به آن ارده می‌گویند. کنجد در خاورمیانه بسیار محبوب است.

۸. به‌آسانی می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد:

حمص نه‌تنها خوشمزه و مغذی است بلکه افزودن آن به رژیم غذایی آسان است. در حال حاضر راه‌های زیادی برای استفاده از حمص وجود دارد. آن را به لقمه‌های خوشمزه خود اضافه کنید یا به‌صورت ساندویچ میل بفرمایید به‌جای استفاده از مواد پرکالری مانند سس مایونز و یا کرم.

 حمص خوراکی خوشمزه است که ترکیب آن با خوراکی‌های ترد بسیار خوشمزه می‌شود مانند هویج خیار و فلفل شیرین. برخی از افراد از حمص در ترکیب با چیپس سیب‌زمینی استفاده می‌کنند. اگرچه حمص در سوپر‌مارکت‌ها در دسترس است اما درست‌کردن آن در خانه کار ساده‌ای است. کل فرایند درست‌کردن حمص ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و فقط به غذاساز نیاز است.

چگونه در خانه حمص درست کنیم

مواد لازم

۲ پیمانه کنسرو نخود

۱.۳پیمانه ارده

۱.۴ پیمانه آبلیمو

۱ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون

۲ عدد سیر خردشده

کمی نمک

راهنما

ترکیبات را درون غذاساز بریزید و تا زمان نرم شدن قاطی کنیدو از این ترکیب لذت ببرید.