۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

آیا جوش شیرین برای پوست مؤثر و بی‌ خطر است؟

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 571016
آیا جوش شیرین برای پوست مؤثر و بی‌ خطر است؟

جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) ماده اصلی در اکثر آشپزخانه‌ها است. این ماده اصلی در بسیاری از کالا‌های پخته شده و فوری وجود دارد و حتی می‌توانید از آن برای تمیزکردن محیط خانه نیز استفاده کنید. جوش شیرین در بسیاری از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز وجود دارد و حتی برخی از افراد از جوش شیرین برای پاک‌سازی برخی بیماری‌های شایع پوستی نیز استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بااین‌حال، استفاده از آن بر روی پوست خطرات بالقوه‌ای هم دارد. برای آگاهی از مزایا و خطرات استفاده از جوش شیرین بر روی پوست خود و نکات ایمنی استفاده از آن، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

آیا جوش شیرین برای پوست مزیتی دارد؟

جوش شیرین ماده‌ای است که به‌راحتی پیدا می‌شود و مقرون‌به‌صرفه است و حتی در بعضی موارد، می‌تواند جای محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست را هم بگیرد. از جوش شیرین ممکن است در موارد مختلفی که ممکن است روی پوست تأثیر بگذارند نیز استفاده شود.

برخی از این کاربرد‌ها توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر فقط شواهدی حکایتی دارند و باید بااحتیاط استفاده شوند.

پوست خشک

12 موردی که جوش شیرین ممکن است در بهبود آن‌ها به شما کمک کند

1. آکنه

جوش شیرین یک ضدعفونی‌کننده طبیعی با خاصیت ضدباکتریایی است. جوش شیرین ممکن است در صورت استفاده موضعی، به کاهش باکتری‌های ایجاد‌کننده آکنه کمک کند. بااین‌حال، این که صورت خود را با جوش شیرین بشویید یا از آن برای برطرف‌کردن جوش‌ها استفاده کنید توصیه نمی‌شود.

این روش درمانی ممکن است بااحتیاط در ناحیه شانه‌ها یا کمر مورداستفاده قرار گیرد، اما نباید در مناطق وسیعی از بدن یا صورت مورداستفاده قرار بگیرد. برای استفاده از جوش شیرین، آن را با آب مخلوط کرده تا خمیری درست شود و سپس بگذارید تا 15 دقیقه روی لکه‌های آکنه بماند و پس آن بشویید.

2. اگزما

جوش شیرین درمانی برای بیماری اگزما نیست، اما ممکن است به تسکین خارش مرتبط با آن کمک کند. انجمن ملی اگزما توصیه می‌کند 4/1 فنجان جوش شیرین را به یک تشت آب گرم اضافه کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جای موردنظر بگذارید و سپس پوست خود را به‌آرامی با حوله خشک کرده و در آخر دوباره مرطوب کنید.

3. پسوریازیس

برخی از منابع معتبر نشان می‌دهند که جوش شیرین وقتی به‌عنوان خمیر موضعی استفاده می‌شود برای پسوریازیس مفید نیست. بااین‌حال، برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس ادعا می‌کنند که پس از حمام با جوش شیرین و جو دوسر، احساس خارش و قرمزی در بدن خود می‌کنند. برای استفاده در حمام، مراحل فوق را برای درمان این علائم ذکر شده حتماً دنبال کنید.

4. آبله مرغان

حمام جوش شیرین و بلغور جو دوسر ممکن است به کاهش خارش و قرمزی ناشی از آبله مرغان کمک کند. برای این کار از هرکدام یک فنجان به آب حمام اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید.

5. بواسیر

اگرچه این کاردرمانی قطعی نیست، اما درد، خارش و التهاب بواسیر ممکن است در وان جوش شیرین تسکین یابد. برای ساخت حمام جوش شیرین دستورالعمل‌هایی که در بالا ذکر شد را دنبال کنید.

6. ایکتیوز

ایکتیوز به گروهی از بیماری‌های پوستی گفته می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد پوستی پوسته‌ای و خشک و ضخیم در سراسر بدن شود. غوطه‌ور شدن در آب حمامی که با جوش شیرین مخلوط شده، یک روش درمانی قدیمی برای رفع این بیماری است. لازم است بدانید این نظریه وجود دارد که جوش شیرین pH آب حمام را تغییر می‌دهد، و به لایه‌برداری از فلس‌های ناشی از این شرایط کمک می‌کند. بااین‌حال برای تأیید این ادعا‌ها تحقیقات بیشتری لازم است.

7. نیش پشه

مقداری از خمیر جوش شیرین و آب ممکن است به کاهش خارش ناشی از گزش پشه کمک کند. برای تهیه این خمیر، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا به‌صورت خمیر در بیاید. سپس روی جای گزش خود بمالید و بگذارید تا 10 دقیقه بماند و در آخر شستشو دهید.

8- نیش زنبور

شواهدی نشان می‌دهند که خمیر جوش شیرین ممکن است سم زنبورعسل را خنثی کند و همچنین درد، قرمزی و تورم نیش زنبور را نیز کاهش می‌دهد.

9. پیچک سمی

طبق یک سری شواهد اگر پیچک سمی، سماق یا بلوط سمی به بدنتان برخورد کند، یک حمام جوش شیرین ممکن است به کاهش خارش و کاهش قرمزی آن‌ها کمک کند. اما هیچ مدرک علمی برای تأیید این ادعا‌ها وجود ندارد. برای انجام این کار، 1 فنجان جوش شیرین را به یک وان حمام گرم اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آن بمانید و سپس آبکشی نمایید.

10. عفونت‌های قارچی

ثابت شده است که عفونت‌های قارچی پوست و ناخن‌ها، مانند اونیکومایکوزیس، وقتی در محلول جوش شیرین و آب قرار می‌گیرند، بهبود می‌یابند.

11. عفونت‌های مخمری (کاندیدیازیس)

مخمر نوعی قارچ است. اثرات مثبت جوش شیرین بر عفونت‌های قارچی ممکن است آن را به‌عنوان یک درمان مؤثر برای خارش، قرمزی و تورم ناشی از کاندیدیازیس، رشد بیش از حد مخمر کاندیدا بر روی پوست، تبدیل کند.

گرچه تحقیقات دراین‌خصوص محدود است، اما شاید بخواهید سعی کنید در حمام جوش شیرین غوطه‌ور شوید تا مشاهده کنید که آیا این کار به درمان کاندیدیاز کمک می‌کند یا خیر. در نظر داشته باشید بعد از استحمام حتماً پوست خود را خشک کنید.

12. مو‌های زائد درحال‌رشد

از جوش شیرین می‌توان به‌عنوان یک‌لایه بردار ملایم برای ازبین‌بردن مو‌های داخل پوست استفاده کرد. اما بهتر است بدانید که هیچ اطلاع دقیقی وجود ندارد که جوش شیرین برای این کار مؤثر است، اما بسیاری از مردم به اثربخشی آن قسم می‌خورند! برای این کار یک خمیر با آب یا یک روغن غیر کمدوژن درست کنید. سپس ناحیه پوست حاوی مو‌های زیرپوستی را به‌آرامی با حرکت دورانی مالش دهید.

آیا این کار‌ها بی‌خطر هستند؟

جوش شیرین یک ترکیب شیمیایی قلیایی است و ازآنجاکه قلیایی است، می‌تواند PH طبیعی پوست را تغییر دهد. هر ماده با pH زیر 7.0 اسیدی است و هر ماده با pH بالاتر از 7.0 قلیایی است. منظور از پوست طبیعی این است که کمی اسیدی است و PH آن بین 4.5 و 5.5 است، اما لازم به ذکر است که جوش شیرین دارای PH 9 است.

افزایش PH پوست می‌تواند منجر به خشکی، تحریک و سایر عوارض جانبی شود. قلیایی بودن جوش شیرین همچنین باعث می‌شود که محلول به‌دست‌آمده خیلی اساسی باشد و نتوان آن را به‌عنوان شستشوی صورت استفاده کرد.

 جوش شیرین ممکن است چربی را از روغن‌های لازم سلب کرده و مانعی اسیدی روی پوست شما ایجاد کند تا از پوست در برابر عفونت و خشکی‌ها محافظت کند. جوش شیرین محلول می‌تواند از طریق پوست جذب شود. به همین دلیل، حمام جوش شیرین برای برخی افراد توصیه نمی‌شود؛

بنابراین اگر مشکلات زیر را دارید، از حمام جوش شیرین خودداری کنید:

•    عفونت بزرگ یا جدی

•    زخم‌های باز

•    دیابت

•    بیماری قلبی

•    باردار یا پرستار هستید

•    حساسیت به جوش شیرین

•    مستعد غش هستید

نکته مهم این است که در مناطق وسیعی از پوست کودک که حساس است از جوش شیرین استفاده نکنید. از جوش شیرین گاهی اوقات برای بثورات پوشک استفاده می‌شود، اما بازهم به طور کامل توصیه نمی‌شود. توانایی جوش شیرین در ایجاد اختلال در pH طبیعی پوست ممکن است باعث آلکالوز متابولیکی شود. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتند که سطح PH طبیعی بافت پوست، از حد طبیعی بالاتر برود. بااین‌حال روش‌های مطمئن‌تری برای ازبین‌بردن بثورات پوشک هم وجود دارد.