۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

آیا استفاده از عسل و لیمو بر روی پوست صورت مفید است؟

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۸:۰۱
کد خبر: 570957
آیا استفاده از عسل و لیمو بر روی پوست صورت مفید است؟

برخی از مواد اولیه زیبایی جهان در آزمایشگاه ساخته نمی‌شوند - آن‌ها در طبیعت در گیاهان، میوه‌ها و گیاهان یافت می‌شوند. بسیاری از مواد طبیعی سرشار از خواص التیام بخشی و فواید سالم هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اما حتی مواد طبیعی نیز می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. فقط به این دلیل که چیزی طبیعی است به این معنی نیست که نمی‌تواند به شما آسیب برساند. عسل و لیمو هر دو جز طبیعی محبوبی هستند که در محصولات بهداشتی و زیبایی مختلف یافت می‌شوند. اما آیا آن‌ها برای استفاده از صورت شما بی‌خطر هستند؟

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به فواید و خطرات احتمالی استفاده از عسل و لیمو بر روی صورت شما می‌اندازیم، و زمانی که ممکن است بهترین راه استفاده از ترکیبات جایگزین در روتین مراقبت از پوست شما باشد.

عسل2

فواید استفاده از عسل بر روی صورت شما چیست؟

فرهنگ‌های سراسر دنیا هزاران سال است که از عسل بر روی پوست خود استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده بر روی عسل، این ماده طبیعی خواص مفید متعددی دارد:

•     آنتی‌باکتریال: یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ کشف کرد که عسل می‌تواند تعدادی از انواع مختلف باکتری را از بین ببرد. چون باکتری در پوست شما می‌تواند باعث ایجاد جوش شود، استفاده از عسل بر روی صورت می‌تواند به کاهش جوش کمک کند.

•    آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب: وقتی عسل به پوست اعمال می‌شود، نشان‌داده‌شده است که فعالیت ترکیبات التهابی را کاهش می‌دهد. این کار ممکن است به کاهش قرمزی و سوزش پوست کمک کند.

•    لایه بردار: عسل حاوی آنزیم‌های طبیعی است که می‌توانند به ازبین‌بردن سلول‌های مرده روی پوست کمک کنند. این یکی از دلایلی است که عسل می‌تواند به‌عنوان یک پوسته ساز طبیعی برای پوست شما انتخاب خوبی باشد.

انواع مختلفی از عسل وجود دارد که می‌توانید بخرید.

برخی از بهترین گزینه‌ها برای پوست شما عبارتند از:

•    عسل خام، عسل است که فرآوری یا پاستوریزه نشده است. سطح بالاتری از مواد مغذی و مواد معدنی نسبت به عسل فرآوری شده دارد اما ممکن است برای خوردن ایمن نباشد.

•    عسل مانوکا که از بوته مانوکا که در نیوزیلند رشد می‌کند، گرفته شده است. این نوع عسل به‌ویژه در خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی بالا است که می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.

معایب استفاده از عسل بر روی صورت شما چیست؟

اگرچه استفاده از عسل بر روی صورت شما ایمن و بی‌خطر است اما برخی افراد ممکن است نسبت به آن و یا اجزای آن حساسیت داشته باشند. اگر حساسیت مشخصی به گرده و کرفس داشته باشید، احتمال اینکه به عسل واکنش نشان دهید، بیشتر است.

 اگر در مورد حساسیت خود نسبت به عسل مطمئن نیستید، ممکن است پیش از استفاده از آن بر روی صورت، بخواهید بر روی پوست خود تست پچ انجام دهید.

برای انجام این تست، این مراحل را دنبال کنید:

•    یک قطره عسل را روی تکه کوچکی از پوست بمالید.

•    به مدت 24 ساعت صبر کنید.

•    پوست خود را بعد از ۲۴ ساعت به‌دقت بررسی کنید تا علائم قرمزی، سوزش، تورم و یا خارش را ببینید. اگر پوست شما هیچ‌کدام از این علائم را نشان نمی‌دهد، احتمالاً استفاده از عسل بر روی صورت ایمن است.

به‌خاطر چسبندگی آن، بیرون آوردن عسل از پوست در مقایسه با دیگر مواد می‌تواند سخت‌تر باشد. حتماً صورت خود را کاملاً بشویید، بدون این که پوست خود را بمالید یا بکشید. آرام باشید و صورتتان را چندین بار با آب ولرم بشورید تا همه عسل را ازروی صورتت پاک کنید.

فواید استفاده از لیمو بر روی صورت شما چیست؟

قبل از پرداختن به فواید ادعا شده استفاده از لیمو بر روی پوست، مهم است توجه داشته باشید که لیمو حاوی اسیدهای طبیعی میوه است که می‌توانند پوست شما را نیش بزنند، تحریک کنند و یا بسوزانند.

به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست در مورداستفاده از لیمو بر روی صورت محتاط هستند و برخی بر این باورند که آن معایب بیشتری نسبت به مزایا دارد. در ادامه در مورد عوارض جانبی بالقوه در بخش بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد.

طبق تحقیقات، آب‌لیمو ویژگی‌های زیر را دارد:

•     آنتی‌اکسیدان: عصاره لیمو به طور طبیعی حاوی ویتامین C است، یک آنتی‌اکسیدان که ممکن است به کاهش آسیب پوست و پیری زودرس کمک کند.

ویژگی‌های تندوتیز به دلیل سطح بالای pH، لیمو می‌تواند روغن روی پوست را کاهش دهد و التهاب را کاهش دهد.

•     ضد قارچ: یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ منبع مورد اعتماد پیشنهاد کرد که آب‌لیمو ممکن است خواص ضدقارچی از جمله توانایی ازبین‌بردن سویه‌های قارچ کاندیدا روی پوست داشته باشد.

•    روشن‌تر شدن پوست: لیمو حاوی اسید‌هایی است که به طور طبیعی توانایی روشن‌کردن پوست را دارند، از جمله لکه‌های سن و آثار آکنه. بااین‌حال، کرم‌های تجویزی وجود دارند که مؤثرتر از لیمو هستند.

معایب استفاده از لیمو بر روی صورت شما چیست؟

لیمو سطح pH بسیار پایینی دارد که آن را بسیار اسیدی می‌کند. مالیدن آن بر روی پوست می‌تواند باعث عوارض جانبی متعددی شود.

برخی از عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

•    سوزش پوست: این رایج‌ترین عارضه جانبی استفاده از لیمو بر روی صورت است. چون بسیار اسیدی است، لیمو ممکن است باعث خشکی، سفیدی، قرمزی و پوست کندن شود. اگر پوست حساسی داشته باشید، این عوارض جانبی می‌توانند شدیدتر باشند.

•    حساسیت به نور خورشید: این نوعی واکنش پوستی است که وقتی میوه‌های مرکبات روی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد. این می‌تواند باعث ورم و جوش و تاول روی پوستت شود.

•     لوکودرما: هم چنین به‌عنوان ویتیلیگو شناخته می‌شود، این وضعیت پوستی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید بزرگ بر روی پوست شود. استفاده از لیمو بر روی پوست ممکن است خطر این بیماری را افزایش دهد.

•    آفتاب‌سوختگی: استفاده از لیمو بر روی پوست می‌تواند خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش دهد.

اگر پوست حساسی دارید، متخصصان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند که از لیمو بر روی پوست خود به‌خصوص بر روی صورت خود استفاده نکنید.

برخی از ترکیبات طبیعی که ممکن است برای پوست شما ایمن‌تر از لیمو باشند عبارتند از:

•    خیار

•    ماست

•    چای سبز

•    آلوئه‌ورا

اگر مطمئن نیستید که پوست شما چگونه به اسیدیته لیمو واکنش نشان خواهد داد، ممکن است قبل از استفاده از آن بخواهید روی پوست خود تست پچ انجام دهید. برای انجام آزمایش لیمو، همان مراحلی را که در بالا ذکر شد برای آزمایش قطعه عسل دنبال کنید.

آیا عسل و لیمو را می‌توان باهم استفاده کرد؟

عسل و لیمو ممکن است برای استفاده با هم بی‌خطر باشند اگر:

شما یک آزمایش جزئی از هر دو ماده انجام داده‌اید و نسبت به هر یک از آن‌ها که می‌دانید به‌زودی وقت خود را در آفتاب صرف نخواهید کرد، حساسیت نشان نداده‌اید. شما تنها از مقدار کمی دستورالعمل ماسک صورت آب‌لیمو استفاده می‌کنید اگر پوست چربی دارید، مواد تشکیل‌دهنده این ماسک صورت ممکن است به جذب روغن اضافی و محکم کردن منافذ کمک کنند.

عناصر ترکیبی:

۱ / ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل خام

یک قاشق‌چای‌خوری آب‌لیمو

۱ سفیده تخم‌مرغ

دستورالعمل:

اجزا تشکیل‌دهنده را در یک کاسه بریزید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با هم مخلوط کنید. شما می‌دانید که وقتی اجزا کف‌آلود باشند به‌اندازه کافی با هم ترکیب می‌شوند. از انگشتان خود و یا یک برس کوچک و تمیز برای اعمال مخلوط بر روی صورت تازه شسته شده خود استفاده کنید. زمانی که از آن استفاده می‌کنید مراقب باشید تا آن را به چشم خود نزنید.

تا جایی که ممکن است یک مخلوط سفت و غلیظ را بدون چکه کردن بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خشک شود. اگر احساس کردید ماسک خشک شده است و بر روی پوست شما سفت شده است، آن را زودتر بردارید. پوست خود را با آب‌گرم و یا با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.

صورتت را خشک‌کن. از مرطوب‌کننده آب‌رسان استفاده کنید.  

پیشنهاد‌ات دیگر:

شما می‌توانید از ترکیب‌های دیگری از آب‌لیمو و عسل برای ایجاد ماسک صورت برای شرایط پوستی مختلف استفاده کنید. شما گام‌های مشابهی را با دستورالعمل ماسک لیست شده در بالا، تنها با مواد تشکیل‌دهنده مختلف دنبال خواهید کرد. پوست مستعد به آکنه را ماسک بزنید. ۱ قاشق‌چای‌خوری آب‌لیمو، ۱ قاشق‌چای‌خوری عسل و ۱ قاشق‌چای‌خوری جوش‌شیرین را مخلوط کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.

ماسک برای هایپرپیگمانتاسیون: ۱ قاشق‌چای‌خوری آب‌لیمو، ۱ قاشق‌چای‌خوری عسل، ۱ قاشق‌چای‌خوری ماست ساده و ۱ / ۴ قاشق‌چای‌خوری پودر زردچوبه را مخلوط کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. ماسک برای کاهش التهاب پوست و قرمزی پوست: دو قاشق سوپ‌خوری عسل، آب‌میوه یک‌تکه لیمو و یک قاشق‌چای‌خوری دارچین را مخلوط کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.

درک مطلب:

هم عسل و هم لیمو مواد طبیعی هستند که خواص درمانی زیادی دارند. از این دو، عسل معمولاً برای استفاده روی پوست شما نسبت به‌لیمو بی‌خطر‌تر است. این کار ملایم‌تر، پرانرژی‌تر است، و احتمال کمتری وجود دارد که باعث واکنش شود.

 لیمو بسیار اسیدی است و می‌تواند باعث تحریک پوست، خشکی و آسیب به خورشید شود، به‌خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید. البته کلید استفاده ایمن و بی‌خطر از لیمو تنها استفاده از مقدار کمی از آن بر روی پوست شما است.

 هم چنین مطمئن شوید که قبل از به‌کاربردن لیمو و یا عسل بر روی صورت خود، تست پچ را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید. اگر پوست شما قرمز، ورم‌کرده و یا خارش‌دار می‌شود از این مواد استفاده نکنید.