۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

چگونه آمبولی را از آنوریسم تشخیص دهیم؟

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 570768
چگونه آمبولی را از آنوریسم تشخیص دهیم؟

آمبولی و آنوریسم هر دو دارای نام‌های مشابه‌ای هستند و می‌توانند بر جریان خون در مغز تأثیر بگذارند، اما شباهت‌ها به همین‌جا ختم می‌شود. آمبولی به دلیل لخته شدن، جریان خون را مسدود می‌کند، درحالی‌که آنوریسم زمانی است که شریان شکسته یا پیچ‌خورده و باعث خونریزی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛  در این مقاله سعی داریم که به شما آموزش دهیم تا کشف کنید که چگونه این دو شرایط می‌توانند اتفاق بیفتند، چگونه به هم متصل هستند و اگر برای شما اتفاق بیفتد چه انتظاری باید داشته باشید؟

آمبولی چیست؟

آمبولی گروهی از ذرات یا لخته خونی است که از دیواره رگ خونی جدا شده و در بدن حرکت می‌کند و معمولاً از سلول‌های خونی متراکم، چربی یا کلسترول تشکیل شده است. هنگامی که این لخته‌ها برای اولین‌بار تشکیل می‌شوند و هنوز به دیواره رگ متصل هستند، آن‌ها را ترومبون می‌نامند.

هنگامی که لخته آزاد می‌شود و شروع به حرکت در بدن می‌کند، به آن آمبولی می‌گویند. همچنین ممکن است از پزشک خود بخواهید که به لخته‌ای که جدا شده و در بدن شما در حال حرکت است به‌عنوان ترومبوآمبولی اشاره کند.

آمبولی وقتی در حال حرکت است، می‌تواند در عروق دیگر قرار گیرد و جریان حیاتی خون را در جایی از بدن قطع کند. در جایی که لخته‌ها یا آمبولی‌ها حرکت می‌کنند و حالت شناور پیدا می‌کنند، منجر به تغییر نام دیگر بر اساس مشکلی می‌شود که لخته ایجاد می‌کند.

این شامل:

آمبولی ریه: آمبولی ریه آمبولی است که شریان ریوی را در ریه مسدود می‌کند.

سکته مغزی ایسکمیک: سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که آمبولی به مغز شما رفته باشد.

سکته قلبی: انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که آمبولی در عروق قرار می‌گیرد و خون را به قلب می‌رساند.

ترومبوز ورید عمقی: ترومبوز ورید عمقی زمانی ایجاد می‌شود که یک لخته بزرگ در یک ورید عمیق، معمولاً در پا‌ها ایجاد شود. اگر این لخته‌ها آزاد شوند و به‌طرف اندام‌هایی مانند ریه، قلب یا مغز حرکت کنند، می‌توانند آسیب جدی ایجاد کنند.

آنوریسم چیست؟

آنوریسم زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره شریان ضعیف یا آسیب‌دیده شود. این نواحی ضعیف می‌توانند شبیه بادکنک برآمده و سرانجام منفجر شوند. این اتفاق اغلب به دلیل فشارخون بالا یا تصلب شرایین می‌افتد که هر دو باعث ضعیف شدن دیواره عروق می‌شوند.

هنگامی که آنوریسم پاره می‌شود، باعث خونریزی داخلی می‌شود که نوعی فوریت پزشکی محسوب می‌شود. این امر می‌تواند در نواحی مختلف بدن رخ دهد.

 از جمله:

•    مغز

•    قلب

•    طحال

•    ریه‌ها

•    آئورت - شریان بزرگ

•    پا‌ها

هنگامی که آنوریسم در قسمت‌های مختلف بدن رخ می‌دهد، ممکن است نام‌های دیگری نیز داشته باشد. از جمله:

آنوریسم آئورت شکمی: آنوریسم آئورت شکمی زمانی گفته می‌شود که قسمتی از آئورت شما که در داخل شکم قرار دارد نشت کرده یا پاره شود. از آنجا که آئورت خون را به بیشتر بدن شما حمل می‌کند، پارگی می‌تواند به سرعت باعث خونریزی گسترده شود که ممکن است کشنده باشد و یا ممکن است بدون علایم هشدار دهنده رخ دهد.

سکته هموراژیک: سکته مغزی هموراژیک زمانی اتفاق می‌افتد که خونریزی در مغز وجود داشته باشد و جریان بافت‌های مغزی را قطع کند.

آمبولی و آنوریسم در چه صورت شبیه هم هستند؟

هر دو شرایط منجر به یک اثر مشابه می‌شوند و آن اختلال در جریان خون است. هنگامی که این امر در یک اندام حیاتی مانند مغز یا قلب اتفاق می‌افتد، می‌تواند کشنده باشد. این اندام‌ها به خون‌رسانی مداوم نیاز دارند و بافت مغز می‌تواند در جریان 5 دقیقه بدون جریان خون از بین برود و وقتی بافت مغز آسیب ببیند، ترمیم نمی‌شود.

 در مورد قلب نیز همینطور است. تقریباً بلافاصله پس از توقف جریان خون، بافت قلب شروع به مرگ می‌کند و نمی‌تواند بهبود یابد. میزان آسیب کلی به قلب، بستگی به میزان آسیب بافت قبل از ترمیم جریان خون دارد. علایم آنوریسم و آمبولی بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

علایم شایع عبارتند از:

از دست دادن هوشیاری

•    سرگیجه

•    گیجی

•    ضربان قلب سریع

•    خون‌ریزی

•    تنگی نفس

•    ایست قلبی

آمبولی و آنوریسم در چه صورت باهم متفاوت‌اند؟

تفاوت این دو حالت در نحوه توقف جریان خون آن‌ها است. با آنوریسم، رگ می‌تواند منفجر شود و باعث خونریزی داخلی شود. این اتفاق، به نوبه خود، خون‌رسانی به اندام‌ها را مختل می‌کند. با آمبولی، جریان خون توسط ذره‌ای که در یک رگ قرار دارد مسدود می‌شود.

 تفاوت دیگر در نحوه درمان این شرایط است. اگر مستعد لخته شدن خون هستید، ممکن است دارو‌هایی تجویز شود که خون شما را رقیق می‌کند تا از تشکیل لخته جلوگیری شود. در مورد آمبولی بزرگ، می‌توان رقیق‌کننده‌های خون قوی مانند فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی (tPA) را تزریق کرد تا لخته به سرعت حل شود.

آیا ارتباطی بین آمبولی و آنوریسم وجود دارد؟

آنوریسم و آمبولی هر دو جریان خون را مختل می‌کنند. در حالی که علت آن‌ها متفاوت است، عوامل خطر مشابه هستند.

عوامل خطر مشترک برای آنوریسم و آمبولی عبارتند از:

•    فشار خون بالا

•    کلسترول بالا

•    سیگارکشیدن

•    چاقی

•    بارداری

•    سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی

•    غذای آماده

آنوریسم و آمبولی هر دو جریان خون را در برخی از قسمت‌های بدن شما مسدود می‌کنند. با این حال، هر یک از آن‌ها به روش‌های مختلف کار می‌کنند. این که آیا جریان خون شما در اثر خونریزی (آنوریسم) یا لخته (آمبولی) متوقف می‌شود، در صورت عدم وجود جریان خون در یک اندام حیاتی، هر دو می‌توانند کشنده باشند. اگر علایم ی را تجربه کردید که هریک از این شرایط را نشان می‌داد، فوراً به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.