۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

۱۷ راه برای ازبین‌ بردن ورم‌ های زیر چشم

۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 570533
۱۷ راه برای ازبین‌ بردن ورم‌ های زیر چشم

اگرچه محصولات بی‌شماری در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند به رفع پف و روشن شدن ناحیه زیر چشم کمک می‌کنند، اما آن‌ها همیشه مؤثر واقع نمی‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ نوشیدن آب بیشتر و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کوچک شدن سریع ورم زیر چشم کمک کند، اما تنها راه کاهش ظاهر در درازمدت این است که در شیوه زندگی خود چند تغییر ایجاد کنید. این امر به‌ویژه در صورتی صدق می‌کند که ورم چشم و حلقه‌های تیره شما از نظر ژنتیکی ارثی باشد.

سایر علل شایع این مورد عبارتند از:

•    آلرژی

•    اگزما

•    خستگی مزمن

•    مسائل مربوط به رنگ‌دانه

•    قرارگیری در معرض نور خورشید

•    سالخوردگی

به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه می‌توانید ورم زیر چشم خود را برای همیشه از بین ببرید.

1. چای کیسه‌ای روی چشمان خود قرار دهید:

چای فقط برای نوشیدن نیست در واقع می‌توانید از ورم چای کافئین‌دار زیر چشم برای کمک به حلقه‌های تیره و ورم‌ها استفاده کنید. کافئین موجود در چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و ممکن است جریان خون را به پوست شما افزایش دهد.

 همچنین گفته می‌شود از اشعه ماوراء بنفش محافظت نموده و به طور بالقوه روند پیری را کند می‌کند. همان‌طور که در یک مطالعه نشان‌داده‌شده است، به‌ویژه چای سبز به دلیل اثرات ضدالتهابی بالقوه موردتوجه محققان قرار گرفته است.

برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1.    دو کیسه چای را به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانید.

2.    بگذارید کیسه چای به مدت 20 دقیقه در یخچال سرد شوند.

3.    سپس مایع اضافی آن را خارج کرده و به ناحیه زیر چشم خود بمالید.

4.    کیسه چای را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست بگذارید.

ورم‌ های زیر چشم

2. از کمپرس سرد استفاده کنید:

آن کرم‌های گران‌قیمت را کنار بگذارید. تسکین حلقه‌های تیره ممکن است به‌سادگی استفاده از کمپرس سرد با استفاده از موادی باشد که قبلاً در اختیار دارید. استفاده از سرما بر روی ناحیه می‌تواند به رگ‌های خونی سریع منقبض شده و برای تسکین موقت کمک کند.

اگرچه می‌توانید کمپرس سرد را در فروشگاه خریداری کنید، اما روش‌های خودتان می‌توانید به همان خوبی تأثیر داشته باشد.

برخی از گزینه‌های DIY (خودتان انجامش دهید) شامل موارد زیر است:

•    قاشق‌چای‌خوری سرد

•    خیار خنک

•    دستمال مرطوب

•    کیسه سبزیجات یخ‌زده

قبل از استفاده، کمپرس خود را با یک‌پارچه نرم بپیچید تا پوست شما از یخ‌زدگی زیاد محافظت شود. فقط کافی است چند دقیقه کمپرس را اعمال کنید تا نتیجه را ببینید.

3. سینوس‌های خود را با یک قابلمه نتی پاک‌سازی کنید:

برخی از مردم قسم می‌خورند که استفاده از نتی پات می‌تواند به ازبین‌بردن ورم‌های زیر چشم و حلقه‌های تیره کمک کند. نتی پات دستگاهی است که شما آن را با محلول آب‌نمک (نرمال سالین) پر می‌کنید. دهانه آن را در بینی خود قرار می‌دهید و سینوس‌های خود را با آب شستشو می‌دهید و مخاط و سایر بقایای آن را از بین می‌برید.

به‌منظور انجام این کار:

1.    نتی پات خود را با محلول آب‌نمک - 1/2 قاشق چایخوری نمک را در 1 فنجان آب پر کنید. آب را گرم نموده تا حل شود، سپس قبل از استفاده آن را تا دمای بدن سرد کنید. دمای گرم یا ولرم برای راحتی بیشتر مناسب است.

2.    سرخود را به‌طرف سینک ظرف‌شویی کج کنید. دهانه پات را در سوراخ بینی فوقانی که در حال حاضر به سقف نزدیک‌تر است، قرار دهید.

3.    هنگامی که محلول را به‌آرامی در سوراخ بینی می‌ریزید، از طریق دهان خود تنفس کنید. محلول باید از طریق سوراخ بینی دیگر تخلیه شود.

4.    این روند تکرار نموده و سرخود را به‌طرف دیگر کج کنید.

5.    بعد از استفاده، پات خود را با آب تصفیه شده، آب مقطر بشویید یا در غیر این صورت آن را استریل نمایید.

6.    بگذارید پات در هوای آزاد خشک شود.

شما می‌توانید پات‌های ارزان قیمتی را در اینترنت را پیدا کنید. اگر می‌خواهید این روش را در خانه امتحان کنید، حتماً از آب مقطر یا استریل شده برای ایجاد محلول آب‌نمک خود استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از آب‌لوله‌کشی جوشیده که تا دمای مناسب سرد شده است، استفاده کنید.

4. هیدراته بمانید:

حدود 60 درصد وزن بدن شما را آب تشکیل می‌دهد. باتوجه‌به این موارد، شاید تعجب‌آور نباشد که کم‌آبی می‌تواند به ایجاد ورم‌های زیر چشم کمک کند. افزایش مصرف آب باید کمک کند.

نوشیدن چقدر آب کافی است؟ کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه حدود 13 فنجان مایعات برای مردان و حدود 9 فنجان مایعات برای زنان در روز بنوشند.

آب‌دوست ندارید؟ خبر خوب این است که همه مایعات در کل روز می‌نوشید نیز حساب می‌شود. بااین‌حال، آب یک گزینه کم کالری است. آب‌های گازدار، آب‌های طعم‌دار یا حتی آب‌های حاوی میوه را امتحان کنید. چای گرم یا سرد بدون کافئین گیاهی یکی دیگر از انتخاب‌های خوب است.

5. آنتی‌هیستامین مصرف کنید:

آلرژی می‌تواند باعث ایجاد پف و سیاهی زیر چشم شود. همچنین ممکن است قرمزی یا آبریزش و خارش چشم‌ها را تجربه کنید. این واکنش ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن شما به چیزی است که باعث تحریک آن یا عوامل حساسیت‌زا می‌شود. اگر احساس می‌کنید ورم‌های زیر چشم شما ممکن است مربوط به آلرژی باشد، از پزشک خود در مورد مصرف دارو‌های ضد حساسیت بدون نسخه (OTC) سؤال کنید.

برخی از مارک‌های آنتی‌هیستامین‌ها عبارتند از:

•    بنادریل

•    زیرتک

•    کلاریتین

همچنین ایده خوبی است که در صورت امکان از عوامل حساسیت‌زا اجتناب نمایید. برخی از محصولات مراقبت شخصی مانند صابون، مواد آرایشی یا رنگ مو ممکن است حساسیت‌زا باشند. اگر در تشخیص علت مشکل دارید، یک دفتر یادداشت به همراه داشته باشید تا ببینید چه موادی یا چیز‌های دیگر بیشترین واکنش را ایجاد می‌کنند. اگر این مشکل مزمن است با پزشک خود در مورد آزمایش آلرژی صحبت کنید.

6. کرم رتینول را به برنامه معمول خود اضافه کنید:

ممکن است درگذشته از کرم‌های مختلفی استفاده کرده باشید، اما تمرکز روی مواد خاص مهم است.

کرم‌های رتینول برای انواع مشکلات پوستی استفاده شده است، از جمله:

•    آکنه

•    پسوریازیس

•    سالخوردگی

•    سرطان‌های خاص

محتویات این کرم مربوط به ویتامین A است و به‌صورت کرم، ژل یا مایع ارائه می‌شود.

رتینول چگونه به ورم چشم کمک می‌کند؟ هنگامی که این کرم را روی پوست اعمال می‌نمایید، این ماده می‌تواند کمبود کلاژن را بهبود بخشد. ممکن است غلظت کمتر رتینول را در محصولات مختلف OTC پیدا کنید، اما کرم‌های قوی‌تر به نسخه پزشک متخصص پوست شما نیاز دارند.

رتینول به‌طورکلی یک‌بار در روز، حدود نیم ساعت پس از شستن صورت روی پوست اعمال می‌شود. در صورت بارداری از کرم‌های رتینول یا ویتامین A اضافی استفاده نکنید.

7. از محصولات روشن‌کننده استفاده کنید:

کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی ماده‌ای به نام هیدروکینون هستند. این ماده با تولید ملانین در پوست تداخل دارد. این می‌تواند ظاهر ورم تیره یا حلقه‌های زیر چشم را کاهش دهد. بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌هایی که بدون نسخه یافت می‌شوند حاوی 2 درصد هیدروکینون هستند. شما می‌توانید غلظت بالاتری را با تجویز متخصص پوست دریافت کنید.

 برای مشاهده نتایج دائمی، باید به طور مرتب از این محصولات استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که اثرات مثبت هیدروکینون هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد برعکس می‌شود، بنابراین باید آن را فقط باید در شب استفاده کنید.

 برخی از افراد هنگام استفاده از محصولات روشن‌کننده پوست، خشکی، سوزش و سایر مشکلات خفیف پوستی را تجربه می‌کنند. در صورت بروز واکنش مصرف را قطع کنید.

8. هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید:

محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید می‌تواند به تعدادی از مشکلات پوستی کمک نماید.

ازجمله:

•    پیری زودرس

•    سرطان پوست

•    تغییر رنگ

در نتیجه، استفاده از کرم ضدآفتاب نیز ممکن است به ورم زیر چشم و حلقه‌های تیره کمک کند. آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می‌کند که همه افراد از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. حفاظت از طیف گسترده در برابر اشعه‌های UVA و UVB مهم است.

 انتخاب فرمول SPF 30 یا بالاتر و مقاوم در برابر آب نیز همین‌طور است. در صورت لزوم یا طبق دستورالعمل‌های بسته مجدداً اعمال کنید. مرطوب‌کننده روزانه صورت را انتخاب کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.

همچنین می‌توانید از موارد زیر از پرتو‌های مضر خورشید جلوگیری کنید:

•    در سایه نشستن

•    پوشیدن لباس محافظ

•    اجتناب از تخت‌های برنزه کردن

9. در مورد میکرونیدلینگ به متخصص پوست مراجعه کنید:

میکرونیدلینگ به‌عنوان درمان القایی کلاژن‌سازی نیز شناخته می‌شود. طرف‌داران آن می‌گویند این کار چروک، زخم و حتی مشکلات رنگ‌دانه مانند حلقه‌های تیره و ورم زیر چشم را کاهش می‌دهد. میکرونیدلینگ دارای سوزن‌های ظریفی است که برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌شود.

 این یک نوع آسیب‌دیده کنترل شده ایجاد می‌کند که به نوبه خود باعث شادابی پوست تحت درمان می‌شود. این روش برای کسانی نیست که می‌خواهند رضایت فوری داشته باشند. معمولاً در طول شش جلسه بافاصله یک ماه یا بیشتر انجام می‌شود.

 هزینه میکرونیدلینگ کمتر از روش‌های سنتی لیزر است. برخی از خطرات نیز در این روش وجود دارد، اگرچه زمان بهبود نسبتاً سریع است. افراد ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند.

 از جمله:

•    خون‌ریزی

•    کبودی

•    عفونت

•    زخم

متخصصان پوست کیت‌های خانگی را توصیه نمی‌کنند زیرا مؤثرتر نبوده و خطر انتقال عفونت وجود دارد. برای جلوگیری از انتقال بیماری، سوزن را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. این روش برای افرادی که سابقه کلوئید دارند یا به‌راحتی اسکار می‌کنند، انتخاب مناسبی نیست.

10. قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید:

بهبود برنامه روزانه شما همچنین ممکن است به شما در جلوگیری از ایجاد ورم زیر چشم کمک کند. شستن صورت خود هر شب قبل از خواب بسیار حائز اهمیت می‌باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود شما نباید با آرایش بخوابید.

اول، اگر با ریمل یا آرایش چشم دیگر روی چشم خود می‌خوابید،ممکن است:

•    چشمان را تحریک کند

•    باعث واکنش آلرژیک گردد

•    ایجاد عفونت که قرمزی، پف یا سایر علایم را ایجاد کند

برخی می‌گویند فراموش‌کردن شستن صورت ممکن است باعث ایجاد چین‌وچروک یا آسیب رساندن به پوست از راه‌های دیگر شود. دقیقاً چطور؟ وقتی با آرایش می‌خوابید، پوست خود را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهید. این امر پتانسیل ایجاد استرس اکسیداتیو را دارد که ممکن است پوست شما را زود پیر کند.

۱۱- هنگام خواب سرخود را بالاتر از بدن قرار دهید:

سعی کنید هنگام خواب سرخود را با بالش‌های اضافی بالا بیاورید. استفاده از دو یا چند بالش باید این کار را انجام دهد. این کار چطوری تأثیر می‌کند؟ بالابردن سر به جلوگیری از تجمع مایع در پلک‌های پایینی شما که باعث ایجاد پف در هنگام خواب می‌شود، کمک می‌کند.

اگر بالا آوردن سر به گردن شما آسیب می‌رساند یا نمی‌توانید این‌گونه بخوابید، همچنین می‌توانید کل قسمت بالای تخت خود را چند اینچ بلند کنید. می‌توانید از چند آجر در زیر تختخواب استفاده کنید یا دستگاه‌های مخصوص تختخواب بخرید که به طور خاص برای این منظور ساخته شده‌اند.

12. در صورت امکان، حداقل هشت ساعت بخوابید:

افزون بر نحوه خواب، میزان خواب شما نیز یک عامل دیگر است. اگرچه خواب محدود ممکن است در واقع باعث ایجاد حلقه زیر چشم نشود، اما خواب کم ممکن است رنگ شما را پریده کند. سایه‌ها یا حلقه‌های تیره شما ممکن است در نتیجه واضح‌تر باشد.

اکثر بزرگسالان باید بین هفت تا هشت ساعت بخوابند.

طبق گفته کلینیک مایو، اگر برای آرام شدن در استراحت مشکل دارید، این ترفند‌ها را امتحان کنید:

•    سعی کنید برنامه خواب یا زمان خواب و بیداری منظم ایجاد کنید.

•    6 تا 12 ساعت قبل از خواب از نوشیدنی‌ها و غذا‌های کافئین‌دار خودداری کنید.

•    در هنگام خواب از نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

•    تمام وعده‌ها و میان وعده‌ها را دو ساعت قبل از خواب تمام کنید.

•    چند ساعت قبل از خواب تمام ورزش‌های سنگین را به پایان برسانید.

•    تلویزیون، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

13. غذا‌های غنی از کلاژن بیشتری بخورید:

با افزایش سن، ماهیچه‌ها و بافت‌هایی که پلک شما را نگه می‌دارند ضعیف می‌شوند. این امر بدان معناست که ممکن است پوست شما از جمله چربی که معمولاً در اطراف چشم شما وجود دارد شروع به افتادگی کند.

افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند به بدن شما در جذب بیشتر اسید هیالورونیک کمک کند. این اسید ضروری به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود، اما مقدار ذخیره شده با افزایش سن کاهش می‌یابد. غذا‌های غنی از ویتامین C و آمینو اسید‌ها همچنین می‌توانند با افزایش سطح هیالورونیک اسید و ایجاد پوستی سالم به تولید کلاژن کمک کنند.

منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

•    پرتقال

•    فلفل قرمز

•    کلم‌پیچ

•    جوانه بروکسل

•    کلم بروکلی

•    توت‌فرنگی

14. غذا‌های غنی از آهن نیز بیشتر بخورید:

کم‌خونی فقر آهن شرایطی است که در آن خون فاقد گلبول قرمز است. این سلول‌ها مسئول حمل اکسیژن به بافت‌های بدن هستند. کمبود آهن می‌تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم و حتی رنگ‌پریدگی پوست شود.

علایم دیگر شامل موارد زیر است:

•    خستگی شدید

•    دست‌ها و پا‌های سرد

•    ناخن‌های شکننده

اگر مشکوک به کم‌خونی هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما این امر را با یک آزمایش خون ساده بررسی می‌کند. ممکن است برای بازگشت به مسیر اصلی به مکمل‌های آهن خاصی نیاز داشته باشید. برای موارد خفیف، افزایش مصرف آهن در رژیم غذایی ممکن است کمک کند.

غذا‌های غنی از آهن عبارتند از:

•    گوشت قرمز، و مرغ

•    غذای دریایی

•    لوبیا

•    سبزیجات سبز برگ مانند کلم‌پیچ و اسفناج

•    کشمش، زردآلو و سایر میوه‌های خشک شده

•    غذا‌های غنی از آهن، مانند غلات، نان و ماکارونی

•    نخودفرنگی

15. غذا‌های شور را کاهش دهید:

خوردن غذا‌های شور زیاد ممکن است ریشه ورم زیر چشم شما باشد. نمک در احتباس مایعات بدن شما نقش دارد و می‌تواند به‌طورکلی شما را پف کند. همچنین ممکن است منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته شود.

به‌عنوان راهنما، در اینجا چند میلی‌گرم در اندازه‌گیری‌های مختلف قاشق چایخوری (قاشق‌چای‌خوری) نمک وجود دارد:

•    1/4 قاشق چایخوری = 575 میلی‌گرم سدیم

•    1/2 قاشق چایخوری = 1150 میلی‌گرم سدیم

•    3/4 قاشق چایخوری = 1725 میلی‌گرم سدیم

•    1 قاشق چایخوری = 2300 میلی‌گرم سدیم

محتویات بسته‌ها را با دقت بخوانید تا ببینید چه مقدار نمک در میان وعده‌های موردعلاقه شما وجود دارد. یکی از راه‌های کاهش فوری نمک در رژیم غذایی خود اجتناب از خوردن غذا‌های بسته‌بندی شده و فرآوری شده است. در عوض، سعی کنید رژیم غذایی بیشتری بر اساس غذا‌های کامل - میوه‌ها و سبزیجات تازه - داشته باشید تا بتوانید میزان نمک را کنترل کنید.

16. مصرف الکل را کاهش دهید:

شما همچنین می‌توانید مصرف الکل را برای مشاهده تسکین در نظر بگیرید. چرا این کار می‌کند؟ این ایده مشابه نوشیدن آب بیشتر است. نوشیدن الکل به کم‌آبی بدن کمک می‌کند و کم‌آبی ممکن است منجر به ایجاد کیسه و سیاهی زیر چشم شود. اگر هوس خوردن یک نوشیدنی خاص دارید، سعی کنید آب گازدار طعم‌دار بگیرید یا آب معمولی را با میوه تزریق کنید.

17. سیگار را ترک کنید:

سیگارکشیدن ذخایر ویتامین C بدن شما را که باعث ایجاد کلاژن سالم در پوست شما می‌شود، از بین می‌برد. اگر سیگار می‌کشید، ممکن است با مسائلی مانند چین‌وچروک، تغییر رنگ و حتی ورم زیر چشم و حلقه‌های تیره برخورد کنید.

 ترک سیگار همچنین به بسیاری از دیگر مشکلات سلامتی کمک می‌کند. شما می‌توانید سال‌ها به زندگی خود بیفزایید، دندان‌های لکه شده را از بین ببرید و شانس ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهید. شما ممکن است علایم ترک نیکوتین را در چند هفته اول پس از ترک تجربه کنید. این علایم باید ظرف 10 تا 14 روز از بین بروند.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید:

بسیاری از علل تورم و تغییر رنگ زیر چشم جدی نیستند و ممکن است به درمان خانگی به‌خوبی پاسخ دهند. بااین‌وجود، اگر این علایم را فقط زیر یک‌چشم مشاهده کردید یا باگذشت زمان بدتر شدند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. برخی موارد ورم زیر چشم ممکن است نتیجه عفونت یا سایر مشکلات پزشکی باشد که نیاز به توجه ویژه دارد.

در صورت وجود تورم در موارد زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

•    شدید و طولانی‌مدت بودن

•    همراه بودن با قرمزی، درد یا خارش

•    سایر قسمت‌های بدن شما مانند پا‌ها را تحت تأثیر قرار دهد

ممکن است پزشک راه‌حل‌های طولانی‌مدت مانند کرم‌های تجویزی یا سایر روش‌های درمانی که به کاهش تورم و تغییر رنگ کمک می‌کند، ارائه دهد.

گزینه‌ها عبارتند از:

•    لیزردرمانی

•    لایه‌برداری شیمیایی

•    پرکننده‌های تزریقی برای درمان پف پلک

این درمان‌ها ممکن است برای بهترین نتیجه نیاز به تکرار داشته باشند.