۰ نفر

تاثیر نوشیدنی‌ های ورزشی بر علمکرد ورزشکاران

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۸:۳۳
کد خبر: 569487
تاثیر نوشیدنی‌ های ورزشی بر علمکرد ورزشکاران

نوشیدنی های ورزشی ممکن است با جایگزین کردن مواد مغذی از دست رفته در عضلات به بهبود عملکرد شما در انجام یک ورزش کمک کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نوشیدنی های ورزشی موادی هستند که از آب، قندها، مقادیر کمی مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم و گاهی از مواد دیگری تشکیل شده اند و با مقادیر خاصی از سدیم و شکر ساخته شده اند تا جذب آن برای بدن آسان شود.

عملکرد نوشیدنی های ورزشی

بر اساس این مطلب که از سوی محمد مهرتاش، مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی قرار گرفته، آمده است: برای عملکرد مطلوب، ورزشکاران باید در طول ورزش هیدراته (آبرسانی) شوند و از سوخت کافی استفاده کنند و بر همین اساس طیف گسترده ای از نوشیدنی ها با هدف بهبود عملکرد ورزش به بازار عرضه می شوند. نوشیدنی های ورزشی به طور خاص برای ایجاد تعادل مناسب کربوهیدرات ها، الکترولیت ها و مایعات طراحی شده اند تا به اندازه کافی ورزشکار را تامین کرده و مایعات را برای آبرسانی تامین کنند و در صورت استفاده مناسب می تواند منجر به بهبود عملکرد شود.

در صورت نوشیدن محصولات نوشیدنی ورزشی به شکل پودر، مهم است که دستورالعمل های سازنده را مطالعه کرده تا اطمینان حاصل شود که تعادل کربوهیدرات و الکترولیت برای جذب روده، تعادل مایعات و تحویل سوخت مطلوب باشد و آماده سازی نادرست ممکن است منجر به ناراحتی گوارشی و تأثیر منفی بر عملکرد شود.

کربوهیدرات

در یک نوشیدنی ورزشی چه چیزی وجود دارد؟ کربوهیدرات می تواند با ارائه منبع سوخت برای عضلات و مغز، مزایای عملکردی را در طیف وسیعی از رویدادهای ورزشی داشته باشد، کربوهیدرات همچنین به طعم و مزه نوشیدنی های ورزشی کمک می کند و اکثر نوشیدنی های ورزشی مقدار کمی کربوهیدرات (۶-۸ گرم در لیتر) هستند و غلظت کربوهیدرات بالاتر از این می تواند تخلیه معده را مختل کرده و منجر به ناراحتی روده در حین ورزش شود و عملکرد را مختل کند.

الکترولیت ها

نوشیدنی های ورزشی شامل الکترولیت های سدیم و پتاسیم هستند، محتوای سدیم نوشیدنی های ورزشی با ایجاد مکانیسم تشنگی، مصرف مایعات را تشویق می کند و در عین حال جذب مایعات را افزایش می دهد. نوشیدنی های کم سدیم ممکن است در صورت نیاز به آب رسانی سریع مناسب نباشند (یعنی زمانی که نیاز به کمبود مایعات در کوتاه مدت وجود دارد). افزودن پتاسیم به نوشیدنی های ورزشی به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و می تواند به انقباض ماهیچه ها در حین ورزش یاری رساند.

طعم دهنده

طعم یکی از ویژگی های مهم نوشیدنی های ورزشی است که به افزایش داوطلبانه مایعات (در مقایسه با آب) در حین یا بعد از ورزش کمک می کند و مطلوب است پس از مشورت با متخصص از یک طعم دهنده مناسب استفاده کنید.

سایر مواد تشکیل دهنده

برخی از نوشیدنی هایی که به عنوان نوشیدنی های ورزشی به بازار عرضه می شوند دارای سایر مواد افزودنی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و مواد گیاهی هستند؛ این مواد اضافی به احتمال زیاد مزایای بسیار کمی (در صورت وجود) نسبت به نوشیدنی های ورزشی استاندارد ارائه می دهند و می توانند بر خوش طعم شدن و متعاقبا مصرف مایعات تأثیر بگذارند و برخی از نوشیدنی های ورزشی همچنین حاوی کافئین هستند که می تواند مزایای عملکردی داشته باشد.