۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

اگر جوش‌ های سرسیاه را از بین نبرید چه اتفاقی می‌ افتد؟

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 569131
اگر جوش‌ های سرسیاه را از بین نبرید چه اتفاقی می‌ افتد؟

بیایید ابتدا بررسی کنیم که جو‌ش‌های سرسیاه چه هستند؟ کومدون، معروف به جوش‌های سرسیاه، لکه‌های تیره و کوچک روی پوست هستند که در اثر مسدود شدن منافذ سطح پوست ایجاد می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین،  برخلاف تصور عموم، رنگ سیاه یا تیره آن‌ها به‌خاطر کثیفی نیست بلکه این سیاهی به دلیل اکسیداسیون سلول‌های مرده پوست است که باعث مسدود شدن آن می‌شود و سپس سلول‌های اکسید شده پوست به رنگ تیره ظاهر می‌شوند. جوش‌های سرسیاه معمولاً با آکنه در ارتباط نیستند، اما یکی از انواع مختلف آن‌ها هستند. 

جوش‌های سرسیاه آکنه‌هایی هستند که ماهیت آن‌ها غیر التهابی است و به همین دلیل به نظر می‌رسد هنگام ظاهرشدن هیچ‌گونه بافت قرمزی اطراف آن‌ها وجود ندارد. قطعاً هرکسی در طول زندگی خود گاهی منفذی پیدا کرده است که کمی لکه سیاه در آن بوده و به عبارتی جوش سرسیاه بوده است. بسیاری از ما به‌سادگی جوش را فشار می‌دهیم و سپس فراموش می‌کنیم. 

لکه‌های سیاه کوچکی که دوست داریم آن‌ها را فشار دهیم، جوش‌های سرسیاه نامیده می‌شوند و می‌توانند در هر منافذی از بدن که روغن ترشح می‌شود، ایجاد شوند. احتمالاً کسی به شما گفته است که نباید آن جوش یا جوش سرسیاه را بیرون بیاورید.

 اما اگر این کار را نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر جوش‌ها در جای خود باقی بمانند یا نتوانید آن‌ها را در بیاورید چه می‌شود؟ بیشتر اوقات از بین می‌روند اما بعضی اوقات خیر؛ بنابراین بهتر است بیاموزید که جوش سرسیاه چیست، چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود و اگر برداشته نشود، چه اتفاقی می‌افتد. 

علائم جوش سرسیاه:

کومدون‌ها معمولاً با مسدود شدن منافذ پوست و تغییر رنگ منافذ روی پوست ظاهر می‌شوند. ممکن است شما قبل از سیاه شدن این کومدون‌ها، هنگام جمع‌شدن سلول‌های مرده پوست در منافذ، متوجه شکل‌گیری آن‌ها بشوید. حتی ممکن است کمی تورم در اطراف منافذ مسدود شده مشاهده کنید و یا باگذشت زمان به‌مرور بزرگ‌تر شوند. 

1جوش سر سیاه

علل جوش سرسیاه:

جوش‌های سرسیاه به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کثیفی یا استرس ایجاد نمی‌شوند. علت اصلی، مسدود شدن منافذ سلول‌های پوستی مرده است. پوست ما همیشه در حال بازسازی است، سلول‌های جدید ایجاد می‌شوند و سلول‌های قدیمی می‌میرند و می‌ریزند. سلول‌های قدیمی همیشه پوسته‌پوسته نمی‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند منافذ پوستی شما را مسدود کنند.

 اگر منافذ مسدود شوند، روغنی که توسط غدد موجود در فولیکول تولید می‌شود، نمی‌تواند منافذ را ترک کند. سلول‌های پوست و روغن با اکسید شدن جمع شده و تیره می‌شوند و جوش‌های سرسیاه ایجاد می‌شوند. 

چه زمانی باید به‌خاطر جوش سرسیاه به دکتر مراجعه کنیم؟ 

اگر جوش‌های سرسیاه مشکوک هستند، ممکن است نیاز باشد یک پزشک متخصص پوست آن‌ها را ببینید. اگر جوش سرسیاه شما شروع به قرمز شدن کرد یا با درمان‌های خانگی نتوانستید آن را برطرف کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک احتمالاً شما را به ملاقات یک متخصص پوست و متخصص در زمینه مراقبت از پوست می‌فرستند. 

تشخیص جوش سرسیاه:

جوش‌های سرسیاه را معمولاً می‌توان با ظاهر منحصربه‌فرد آن‌ها تشخیص داد. منافذ مسدود شده شما یک لکه تاریک خواهند داشت و ممکن است ورم کند و یا نکند. یک لکه تیره روی پوست شما ممکن است همیشه جوش سرسیاه نباشد، بنابراین اگر در شناسایی لکه تیره پوست خود مشکلی دارید، پزشک می‌تواند معاینه بدنی انجام دهد تا مشخص شود که این لکه چیست. 

اگر لکه تیره شما جوش سرسیاه نباشد، ممکن است پزشک نمونه‌ای از آن را گرفته، آن را به آزمایشگاه بفرستد یا شما را برای تشخیص بیشتر به یک متخصص پوست ارجاع دهد. 

درمان جوش‌های سرسیاه:

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف همراه با جوش‌های سرسفید و کومدون است. جراحات حاصل از جوش‌ها معمولاً با دارو‌هایی که به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند درمان می‌شوند. برخی از دارو‌هایی که ممکن است متخصصان پوست برای شما تجویز کنند، لوسیون‌هایی هستند که با استفاده از موارد زیر تهیه می‌شوند: 

• رتینوئید

• رتینوئید و پراکسید بنزوئیل

• اسید آزلائیک یا سالیسیلیک

• پراکسید بنزوئیل و آنتی‌بیوتیک

جوش سر سیاه22

اگر جوش‌های سرسیاه شما به آکنه تبدیل شوند، درمان توسط متخصص پوست اجرا می‌شود. متخصصان ممکن است برخی از دارو‌های مشابه جوش‌های سرسیاه را به شما بدهند. برای خانم‌هایی که جوش سرسیاه و آکنه دارند، پزشک ممکن است دارو‌های ضدبارداری خوراکی یا هورمون‌درمانی نیز ارائه دهد. اگر هیچ دارو یا روش دیگری جواب نداد، ممکن است به شما ایزوترتینوئین داده شود که برای درمان آکنه شدید استفاده می‌شود. 

عوارض جوش‌های سرسیاه:

جوش‌های سرسیاه منافذ مسدود شده‌ای هستند که هنوز دهانه‌ای دارند. اگر خراشیده شوند یا سعی کنید جوش سرسیاه را فشار داده و خارج کنید، ممکن است آن ناحیه از پوست تحریک شود. اگر ناحیه را قبل و بعد از ایجاد جوش سیاه ضدعفونی نکنید، باکتری‌ها می‌توانند وارد منافذ شده و باعث ایجاد عفونت شوند.

 اگر منافذ آلوده باشند، پوست می‌تواند ملتهب شده و این التهابی است که در نتیجه مسدود شدن منافذ ایجاد می‌شود و باعث ایجاد آکنه بیشتر می‌شود. اگر جوش‌های سرسیاه درمان نشوند، منافذ می‌توانند ملتهب شوند. اگر خودتان جوش بزنید، سایر موارد می‌توانند در نتیجه بافت ملتهب ایجاد شوند. در صورت تکرار جوش، ممکن است زخم ایجاد شود.

 این زخم‌ها معمولاً حفره‌دار هستند و گاهی به‌صورت یک نشان قرمز تیره باقی می‌مانند. با بهبود زخم پوست، هایپرپیگمنتیشن ممکن است اتفاق بیفتد. ملانین، رنگ‌دانه مسئول رنگ پوست، می‌تواند در ناحیه بهبود جمع شده و باعث بهبودی آن اما به‌صورت یک نقطه سیاه شود. 

اگر جوش، جوش سرسیاه یا آکنه دارید و پس ازبین‌رفتن آن‌ها لکه‌های تیره ایجاد می‌شوند، این پروسه به‌عنوان هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب شناخته می‌شود. زخم‌های کلوئیدی می‌توانند از آکنه ایجاد شوند. این‌ها زخم‌های برجسته‌ای هستند که در صورت رشد بیش از حد بافت اسکار در ناحیه جوش ایجاد می‌شوند.

 با ادامه رشد بافت اسکار، زخم‌های کلوئیدی می‌توانند کاملاً بزرگ شوند. اگر شما جوش‌های سرسیاه یا آکنه‌ای دارید، ممکن است برخی از عوارض جانبی خفیف مانند پوست خشک یا تحریک شده را تجربه کنید که معمولاً با مرطوب‌کننده‌ها درمان می‌شود. عوارض جانبی دیگر دارو‌های ضدبارداری خوراکی نیز وجود دارد. اگر متخصصان پوست احساس کنند که شما برای درمان به این دارو‌ها نیاز دارید، حتما در مورد این اثرات با شما صحبت خواهند کرد.