۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

استفاده از جوش شیرین برای درمان آکنه

۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 569020
استفاده از جوش شیرین برای درمان آکنه

آکنه نوعی بیماری پوستی شایع است که اکثر مردم در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. وقتی منافذ پوست با روغن‌های طبیعی بدن مسدود می‌شوند، باکتری‌ها می‌توانند در آن نواحی ایجاد شده و باعث بروز جوش‌ها شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ آکنه یک بیماری پوستی تهدیدکننده زندگی نیست، اما می‌تواند بر عزت‌نفس افراد تأثیر بگذارد، باعث تحریک پوست شود و به دلیل التهاب گاهی اوقات خفیف دردناک نیز باشد. جوش‌های آکنه‌ای به طور معمول در صورت ظاهر می‌شوند، اما گاهی در ناحیه گردن، پشت و قفسه سینه نیز برجستگی‌هایی ازاین‌قبیل ایجاد می‌شوند.

 برای جلوگیری از ایجاد جای زخم و حتی ایجاد آکنه، بسیاری از افراد از دارو‌های طبیعی مثل جوش شیرین استفاده می‌کنند که به‌عنوان درمان‌های پوستی قابل‌ذکر هستند. 

فواید جوش شیرین:

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم، یک ماده قلیایی است که برای کنترل سطح pH پوست مفید است و به خنثی‌سازی مواد اسیدی در داخل و خارج از بدن نیز کمک می‌کند. ازآنجاکه جوش شیرین میزان اسید معده شما را کاهش می‌دهد، معمولاً برای آرامش معده یا بهبود سوءهاضمه نیز استفاده می‌شود.

 جوش شیرین همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده نیز هست و این امر آن را به یک ماده ایده‌آل در کرم‌های بدون نسخه برای تحریک پوست، گزش اشکال و بثورات خفیف تبدیل کرده است. 

مسواک زدن دندان‌ها با جوش شیرین یا خمیر دندان‌های حاوی جوش شیرین می‌تواند به کاهش میزان باکتری‌های مضر در دهان و سفید شدن دندان‌ها کمک کند و همچنین باعث شادابی دهان و خوشبویی تنفس شما نیز می‌شود.

 برای جوش صورت، جوش شیرین می‌تواند به تسکین التهاب و درد‌های خفیف آن‌ها کمک کند و همچنین می‌تواند به‌عنوان لایه بردار هم استفاده شود و یا برای تقویت اثرات به درمان‌های فعلی آکنه نیز اضافه شود. بااین‌حال، استفاده از جوش شیرین به‌صورت روزمره توصیه نمی‌شود. 

خطرات استفاده از جوش شیرین برای درمان آکنه‌ها:

مزیت و کاربرد جوش شیرین11111پزشکان و محققان پیشنهاد می‌کنند حتی اگر در استفاده از جوش شیرین موفقیت خاصی نیز وجود داشته باشد، بهتر است از درمان‌های پزشکی مجاز برای ازبین‌بردن آکنه و سایر بیماری‌های پوستی استفاده کنید.

 بااین‌وجود درحالی‌که تحقیقات کمی در مورد اثرات جوش شیرین بر روی پوست به طور تخصصی انجام شده است، اما این ماده می‌تواند بیشتر از آن چه فکرش را بکنید مفید باشد. 

برخی از عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین بر روی پوست و صورت عبارتند از: 

• خشک شدن بیش از حد پوست

• چین و چروک‌های زودرس

• جوش‌های پوستی بدتر شده 

• سوزش و التهاب پوست

دلیل موارد فوق نیز این است که جوش شیرین می‌تواند در سطح pH پوست تداخل ایجاد کند. مقیاس pH از ۰ تا ۱۴ است. Ph هر چیزی که بالاتر از ۷ باشد قلیایی است و هر چیزی که زیر ۷ باشد اسیدی است۷.۰ خنثی است. 

پوست یک عضو طبیعی اسیدی با ph ۵/۴ تا ۵/۵ است. این محدوده سالم است زیرا پوست را با روغن‌های سالم مرطوب نگه می‌دارد و درعین‌حال از پوست در برابر باکتری و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. به‌هم‌ریختن ph این گوشته اسید می‌تواند عوارض جانبی مخربی به‌ویژه برای سطح پوست داشته باشد.

 جوش شیرین دارای ۹ سطح PH است. استفاده از یک‌پایه قلیایی قوی بر روی پوست می‌تواند تمام روغن‌های طبیعی آن را از بین ببرد و از آن در برابر باکتری‌ها هم محافظت نکند که این می‌تواند باعث حساسیت بیشتر پوست به عناصر طبیعی مانند آفتاب شود. استفاده مداوم از جوش شیرین بر روی پوست می‌تواند بر سرعت بهبود و آبرسانی پوست تأثیر بگذارد.

انواع درمان با جوش شیرین:

اگرچه به طور گسترده توصیه نمی‌شود، اما چندین راه درباره جوش شیرین وجود دارد که می‌توانید برای بهبود آکنه از آن‌ها استفاده کنید و به دلیل خواص قلیایی جوش شیرین، فقط مقدار کمی از آن لازم خواهید داشت.

 در نظر داشته باشید برای هر روش درمانی، از یک جعبه جوش شیرین تازه استفاده کنید. اما از جعبه جوش شیرینی که برای پخت‌وپز یا ازبین‌بردن بو یخچال خود استفاده کرده‌اید، استفاده نکنید. این جعبه‌های استفاده شده ممکن است از قبل با مواد شیمیایی دیگری که می‌توانند برای پوست شما مضر باشند، مخلوط شده باشند. 

جوش شیرین به‌عنوان ماسک صورت یا لایه بردار:

ماسک-جوش-شیرینبرای کمک به ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست یا تسکین التهاب پوست، برخی از افراد جوش شیرین با یک اسکراب یا ماسک صورت قاطی می‌کنند. اما به یاد داشته باشید بعد از استفاده از پاک‌کننده صورت، بیش از ۲ قاشق چای‌خوری از جوش شیرین را مخلوط نکنید. به این صورت که جوش شیرین را در مقدار کمی آب گرم ریخته تا زمانی که خمیری شکل شود سپس می‌توان مخلوط را با نوک انگشتان بر روی پوست ماساژ داد. 

در صورت استفاده از آن به‌عنوان ماسک صورت، بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت قرار ندهید. اگر به‌عنوان لایه بردار استفاده می‌کنید، بلافاصله پس از ماساژ مخلوط روی صورت خود را بشویید. پس از هر دو نوع استفاده، بلافاصله از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیری شود.

 این روش را بیش از دو بار در هفته تکرار نکنید. 

تقویت پاک‌کننده صورت: 

مشابه روش درمان لایه‌برداری، مقدار کمی جوش شیرین را می‌توان در رژیم غذایی نیز قرارداد تا به ازبین‌بردن جوش‌های آکنه کمک کند. برای تقویت قدرت بیشتر پاک‌کننده صورت روزانه خود، بیش از ۱/۲ قاشق چایخوری مخلوط نکنید.

 جوش شیرین را با دست خود و با پاک‌کننده خود استفاده کنید. مخلوط را به‌صورت خود بمالید و به‌آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. پس از شستشوی صورت، از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید تا از خشکی پوست و سفت شدن آن جلوگیری شود.

 استفاده از پاک‌کننده روزانه خود را طبق دستورالعمل ادامه دهید، اما بیشتر از دو بار در هفته مخلوط حاوی جوش شیرین را استفاده نکنید. 

درمان نقطه‌ای:

یکی دیگر از روش‌های متداول درمان، تشخیص نقاط برجستگی آکنه، به‌ویژه در صورت است. در این روش برای درمان، بیش از ۲ قاشق چایخوری در آب نریزید. جوش شیرین و آب مخلوط شده را روی ناحیه یا برجستگی‌های موردنظر بمالید و بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه بماند و سپس شستشو دهید.

 در این مرحله ممکن است پوست شروع به سخت شدن یا پوسته‌پوسته شدن کند، اما اشکالی ندارد. حتماً آن را کاملاً آبکشی کرده و مرطوب‌کننده بزنید. برخی پیشنهاد می‌کنند که مخلوط را یک شب به‌صورت تمام‌وقت در محل بگذارید، اما این کار ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. 

خط آخر:

جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می‌تواند تعادل pH پوست را تحت تأثیر قرار داده و آن را در معرض خطر قرار دهد. اگرچه افسانه‌های دیرینه می‌گویند جوش شیرین می‌تواند به کاهش آکنه‌ها کمک کند، اما متخصصان پوست این روش را به‌عنوان یک روش درمانی توصیه نمی‌کنند؛ بنابراین، به درمان‌های آکنه‌ای پزشکی و محصولات بدون نسخه پزشکی بپردازید.

 اگر تصمیم دارید از جوش شیرین به‌عنوان یک داروی طبیعی برای بهبود و درمان آکنه استفاده کنید، مطمئن شوید که پوست خود را زیاد در معرض این ماده قرار ندهید و حتماً پس از آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید و اگر عوارض جانبی، درد یا بثورات نامنظمی داشتید، سریعاً به یک متخصص پوست مراجعه کنید