۰ نفر

داروی موثر در درمان کرونا در راه است

۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 568799
داروی موثر در درمان کرونا در راه است

نشریه نیوزویک از نتایج موفقیت آمیز آزمایش یک ترکیب دارویی جدید توسط گروهی از پژوهشگران نروژی بر روی همسترها خبر داد که در صورت تائید می تواند در مقابله جهانی با همه گیری کرونا موثر واقع شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، پژوهشگران نروژی امیدوار هستند ترکیب دارویی جدید در مبارزه با ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ موثر باشد.

به گزارش تارنمای این نشریه آمریکایی، پژوهشگران دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NUST) روز ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) اعلام کردند که ترکیب دارویی مورد نظر تاکنون تنها بر روی همسترها و در محیط آزمایشگاه جواب داده و لزوما به این معنی نیست که این ترکیب روی انسان هم موثر است. هرچند تاکید کردند همین نتایج هم می تواند امیدبخش باشد.

به گفته پروفسور «دنیس کاینوف» از محققان ارشد این پژوهش، ترکیب "نافاموستات" و "پگاسیس" که در این دارو مورد استفاده قرار گرفته، به طور موثر عفونت را سرکوب می کند.

پژوهشگران نافاموستات را دارویی می دانند که پیش از این هم در نقاطی مانند ژاپن برای مقابله با عفونت های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته محققان، پگاسیس هم یک داروی ضد ویروسی است که اغلب در درمان موارد مزمن "هپاتیت بی" و "سی" مورد استفاده قرار می گیرد. آنها مزیت ترکیب نافاموستات و پگاسیس را در صورت تائید در مقایسه با سایر داروهایی که تاکنون برای مقابله با کووید-۱۹ مورد تائید قرار گرفته، دسترسی و توزیع آسان ذکر کرده اند.

پژوهشگران نروژی در گزارش خود نوشته اند ما معتقدیم پیشرفت در تولید این داروی ترکیبی می تواند منجر به افزایش گزینه های درمانی در برابر بسیاری از ویروس ها شود.

در آمریکا، سازمان غذا و دارو (FDA) در ماه اکتبر سال گذشته (مهر۹۹) داروی "رمدسیویر" را برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در سنین بالاتر از ۱۲ سال تائید کرد. چندین داروی انگشت شمار دیگر هم پس از دریافت تائیدیه این نهاد برای مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفته اند.  

اکنون محققان نروژی ابراز امیدواری کرده اند که این ترکیب دارویی جدید بتواند یک راه حل فعال برای همه گیری و شیوع احتمالی ویروس کرونا در آینده ارائه دهد، چراکه هنوز در بسیاری از نقاط جهان راه دسترسی به واکسن به عنوان نخستین راه مقابله با اپیدمی هموار نیست.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۲۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.